• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 11 تیر 1402
کد مطلب : 196132
+
-

فوران خشم فرانسوی‌ها علیه بی‌عدالتی سیستماتیک

عبور اعتراضات از مرزهای فرانسه

ناآرامی‌ها در فرانسه برای پنجمین شب متوالی ادامه پیدا کرده است. پلیس به‌طور رسمی اعلام کرده که بیش از هزاران نفر از آغاز ناآرامی‌ها دستگیر شده‌اند و حدود 300پلیس در این درگیری‌ها مجروح شده‌اند. به‌گزارش دویچه‌وله، معترضان از پنجشنبه تا جمعه حدود ۱۹۰۰وسیله نقلیه، ۵۰۰ساختمان دولتی ازجمله ادارات پلیس را به آتش کشیده‌اند و در مجموع ۳۸۸۰مورد آتش‌سوزی در بخش‌های مختلف فرانسه صورت گرفته است. در این میان سازمان ملل از فرانسه خواسته که به موضوع نژادپرستی در نیروهای پلیس رسیدگی کند.
ناآرامی‌ها از سه‌شنبه گذشته و پس از کشته‌شدن «ناهل» نوجوان ۱۷ساله با شلیک پلیس در شهر نانتر آغاز شد. چندین هزار نفر در راهپیمایی خاکسپاری ناهل شرکت کردند و خواستار اجرای عدالت شدند. افسر پلیس بازداشت شده و دادستانی به ظن قتل عمد تحقیقاتی را از او آغاز کرده اما این اقدام هم نتوانسته از آتش خشم افکارعمومی فرانسه بکاهد. اعتراض‌ها اما از مرزهای فرانسه نیز فراتر رفته و به بلژیک رسیده است. خبرگزاری آناتولی گزارش داده که گروهی از جوانان بلژیکی با انتشار فراخوانی در شبکه‌های اجتماعی، از تظاهرات فرانسه حمایت کرده و در منطقه «آنیسن» در بروکسل تجمع کرده اند.

قیام امروز، بهای سال‌ها بی‌عدالتی
روزنامه گاردین با اشاره به تحولات امروز فرانسه نوشته: سال 2005 که  2نوجوان فرانسوی به‌دست پلیس کشته شدند، واکنش اولیه رسانه‌ها و سیاستمداران فرانسوی جرم‌انگاری رفتار قربانیان بود. درحالی‌که رسانه‌ها بر گذشته قربانیان تمرکز کرده و به‌دنبال یافتن نشانه‌هایی برای متهم کردن آنان بودند، نیکلا سارکوزی، وزیر کشور وقت فرانسه با بیان این جمله که «اگر چیزی برای پنهان کردن نداشتند، نباید از دست پلیس فرار می‌کردند!» احساسات هزاران شهروند خشمگین را بیش از پیش جریحه‌دار کرده که آغازگر چند هفته شورش تمام‌عیار بود. اما اعتراض‌های گذشته کاری از پیش نبرده و آمارها حاکی از آن است که موارد اعمال خشونت غیرموجه پلیس علیه شهروندان (به‌وی‍ژه رنگین‌پوست‌ها) همچنان رو به افزایش است. روخایا دیالو، نویسنده، روزنامه‌نگار و کارگردان فرانسوی، در گاردین می‌نویسد: «فرانسه که مهد حقوق بشر پنداشته می‌شود، عمیقا درگیر نقض حقوق بشر سیستماتیک است. خشم امروز فرانسوی‌ها از مرگ ناهل حاصل چندین دهه بی‌عدالتی انباشته شده است.»






 

این خبر را به اشتراک بگذارید