تهران دیگر نگران آسفالت نیست
بهرهبرداری از کارخانه پیشرفته و دوستدار محیطزیست آسفالت
مهدی اسماعیلپور-روزنامهنگار
آخرین کارخانه آسفالت که در شهر تهران توسط شهرداری احداث شده بود، به سال1387 یعنی حدود 15سال قبل برمیگشت. با توجه به گسترش معابر و همچنین عقبماندگیهای بهجا مانده طی یکدهه اخیر، لزوم تولید آسفالت بیشتر و باکیفیتتر که در بحثهای زیستمحیطی و آلایندگی نیز از استانداردهای لازم برخوردار باشد، مورد توجه مدیریت جدید شهری قرار گرفت تا احداث 2کارخانه در شرق و غرب تهران آغاز شود. با تکمیل و راهاندازی کارخانه آسفالت غرب تهران در گرمدره، شصتمین پویش امید و افتخار که با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران و عباس شعبانی، سرپرست معاونت فنی و عمرانی برگزار شد، به بهرهبرداری از کارخانه شماره یک آسفالت اختصاص داشت که در زمینی به مساحت 2هزار مترمربع احداث شده است. همچنین بهزودی کارخانه دیگری در شرق تهران به بهرهبرداری میرسد تا ظرفیت اسمی تولید ۴۰۰تن آسفالت در ساعت با بهرهبرداری از این دو کارخانه آسفالت مدرن در شرق و غرب تهران (هر کارخانه حدود 240تن) برای پایتخت ایجاد شود. این دو کارخانه یادگاری ارزشمند شهرداری فعلی تهران و مدیریت دوره ششم شهری پایتخت برای تهرانیهاست.
جمعآوری کارخانه آسفالت قدیمی در منطقه۱۸
شهردار تهران در این مراسم با بیان اینکه در سال قبل تلاش شد کارخانههای تولید آسفالت فرسوده بازسازی و نوسازی شوند و امروز(دیروز) با افتتاح و بهرهبرداری این کارخانه در غرب تهران، کارخانه آسفالت در منطقه18 به فعالیت خود خاتمه خواهد داد، گفت: «کارخانهای که امروز افتتاح شد دارای بالاترین استاندارهای روز دنیاست و در آن هر ساعت ۲۴۰تن آسفالت با بهترین کیفیت و حداقل آلایندگی تولید میشود. با همین میزان ظرف روزهای آتی کارخانهای دیگر در شرق تهران افتتاح خواهد شد. با مجموع افتتاحیههای امروز تعداد کارخانههای تولید آسفالت در تهران به ۶ عدد خواهد رسید و ظرفیت آسفالتریزی در معابر تهران به طرز چشمگیری افزایش پیدا میکند. امروز یکی از کارخانههای تولید آسفالت قدیمی در منطقه۱۸ جمعآوری میشود و بناست بهزودی به جای آن کارخانهای مدرن با رعایت استانداردهای محیطزیستی جایگزین شود. ما در فرایند تولید آسفالت به موضوع آلودگی هوا و موارد زیستمحیطی توجه لازم داریم. شرایط محیطزیستی کارخانهها به حدی مناسب است که از تعبیر کارخانه دوستدار محیطزیست برای آنها استفاده میشود و آلایندگی این کارخانهها در حد یک اتوبوس است که قطعا با توجه به نیاز تهران برای تامین معابر، این میزان آلایندگی قابل اغماض است.»
1.5 میلیون تن آسفالتریزی در 21ماه
علیرضا زاکانی با بیان اینکه در ۲۱ماه گذشته حدود 1.5 میلیون تن آسفالت در معابر تهران ریخته شد و از این پس در هر سال حداقل این میزان(1.5 میلیون تن) آسفالتریزی را خواهیم داشت، گفت: «بهواسطه نبود کارخانههای بزرگ و کارآمد تولید آسفالت، پیش از این نمیتوانستیم متناسب با نیاز تهران در معابر آسفالتریزی کنیم، اما اکنون با افزایش ظرفیت تولید و افتتاح کارخانههای بزرگ مطابق برنامه سالانه 10درصد معابر تهران آسفالتریزی خواهند شد. سال گذشته قبل ازشروع فرایند آسفالتریزی ابتدا معابر معیوب شهری تهران را شناسایی کردیم و در هر منطقه و ناحیه اولویتهای بهسازی معابر مشخص شد.» شهردار تهران افزود: «از ۱.۵میلیون تن آسفالتی که برای بهسازی معابر امسال برنامهریزی شده، ۵۰۰هزار تن آن در اتوبانها استفاده خواهد شد و مابقی سهم معابر فرعی پایتخت است.»
2 کارخانه آسفالت، یادگاری مدیریت شهری به آیندگان
عباس شعبانی، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه متأسفانه طی یکدهه گذشته با عقبماندگی 10میلیون تنی در تامین و توزیع آسفالت روبهرو بودهایم، گفت: «اگر عمر مفید آسفالت را نزدیک به ۱۰سال درنظر بگیریم هرساله ۱۰درصد از سطح معابر پایتخت معادل ۱۱کیلومترمربع به روکش مجدد آسفالت نیاز دارند. باتوجه به این حجم، مرمت معابر تهران سالانه به 1.5 میلیون تن آسفالت نیاز خواهد داشت. میزان آسفالت پخش و اجرا شده در سطح معابر پایتخت سالانه از ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تن بیشتر نرفته است؛ لذا با توجه به اهمیت پروژههای بهسازی معابر شهر تهران، مدیریت شهری بر آن شد تا کارخانه شماره یک آسفالت را در غرب تهران راهاندازی کند. امروز با افتتاح کارخانه آسفالت و با افتتاح کارخانه بعدی، یک میلیون تن از حجم عقبماندگی کم میشود. این دو کارخانه که یکی از آنها در آینده نزدیک افتتاح میشود، یادگاری مدیریت شهری فعلی به آیندگان خواهد بود.»