• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 10 تیر 1402
کد مطلب : 196007
+
-

گره در نهضت خانه‌سازی

خبر: درحالی‌که پیش ‌از این ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران از موافقت وزارت راه‌وشهرسازی با قیمت ۱۰میلیون تومانی برای ساخت هر مترمربع زیربنای مسکونی در نهضت ملی مسکن خبر داده بود، علی عسکری، از فرمول‌بندی جدید وزارت راه برای تعیین قیمت ساخت در نهضت ملی مسکن خبر داده و قیمت جدید را حدود ۶.۵میلیون تومان اعلام کرده است.
نقد: تقریباً 2سال از تصویب قانون جهش تولید مسکن که دولت را مکلف به ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی می‌کند، گذشته و از آغاز نهضت ملی مسکن نیز که با هدف اجرای این قانون و عمل به شعار دولت سیزدهم در ساخت مسکن آغاز شده، حدود 1.5سال می‌گذرد. این در حالی است که هنوز تعهدات این حوزه به دلایل مختلف اعم از مشکلات تأمین زمین، پرداخت تسهیلات بانکی، واریز آورده نقدی متقاضیان و از همه مهم‌تر به‌صرفه نبودن هزینه ساخت برای سازندگان خصوصی، به 10درصد نیز نرسیده است. واقعیت اینکه در اقتصاد متورم ایران، هزینه تولید مسکن ‌،‌ جز با دخالت دولت در زنجیره تأمین نهاده‌های ساختمانی، امکان کاهش ندارد و سرکوب نرخ در این حوزه هرگز موفقیت‌آمیز نخواهد بود؛ مگر اینکه دولت مابه ازای سرکوب قیمت را از طریق تهاتر زمین و نهاده یا پرداخت یارانه نقدی جبران کند. در شرایط فعلی، همه تلاش دولت بسیج شده تا در گام اول زمین موردنیاز برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن را در اقصی نقاط کشور تأمین کند و در گام دولت بانک‌ها را برای پرداخت تسهیلات کلان و بلندمدت به این نهضت پای‌کار بیاورد.
در این وضعیت  قیمت‌گذاری دستوری گرچه روی کاغذ می‌تواند به اجرای موفق‌تر نهضت کمک کند؛ اما در عمل نتیجه‌ای جز آنچه در طرح مسکن مهر رخ داد و 4دولت را گرفتار اجرای تعهدات کرد، نخواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید