• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 23 خرداد 1397
کد مطلب : 19596
+
-

شهر در رسانه ها

مافیای 7نفره کودکان کار

روزنامه «جام جم» در گزارشی پیرامون مافیای کودکان‌کار  در پایتخت، به نقل از شهربانو امانی عضو شورای شهر تهران درباره این مافیا می‌نویسد: «این مافیا روی دستان 7نفر بیشتر نمی‌چرخد! کودکان کار ابزار دست یک مافیای 7نفره در تهران هستند؛ یک خانم و 6آقا!» روح‌ا... بابایی صالح، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأیید فعالیت مافیای کودکان کار در پایتخت به جام جم گفته: «طبق شواهد موجود کودکان کاری که در کلانشهرها در خیابان‌ها دیده می‌شوند، اغلب به‌صورت ساماندهی شده مشغول فعالیت هستند و پشت پرده کار آنها، یک باند و گروه وجود دارد که آنها را مدیریت می‌کند، حالا یا برای تکدیگری، یا برای کار سرچهارراه و فروش فال و گل و اقلام دیگر.» وی برخورد با باندهای پشت پرده کار کودکان را شعاری دانسته و گفته: «دستگاه‌های مدیریتی مخصوصا دستگاه قضایی باید با جدیت بیشتری وارد این موضوع شوند تا با برخورد با سردسته‌های این باندها، ریشه این آسیب اجتماعی خشکانده شوند.»

اثرگذارترین شهرهای جهان

روزنامه «دنیای اقتصاد»، گزارش شرکت مشاوره مدیریتی «ای‌تی کرنی» درباره رتبه‌بندی اثرگذارترین شهرهای جهان را بازتاب داده است؛ در این رتبه‌بندی، ۲۷ معیار در ۵ دسته‌ کلی- فعالیت‌ کسب‌وکارها، سرمایه انسانی، تبادل اطلاعات، تجربه فرهنگی و فعالیت سیاسی- برای ارزیابی اهمیت ۱۳۵ شهر مهم از ۶ منطقه جهان مورد بررسی قرار گرفته است. به گزارش این روزنامه، ازجمله این معیارها می‌توان به تعداد شرکت‌های برتر بین‌المللی، هزینه حمل‌ونقل، تعداد دانشگاه‌های برتر، شمار جمعیت تحصیلکرده، میزان فعالیت یا حضور آنلاین، تعداد گردشگر، رویدادهای ورزشی و نهادهای با اثرگذاری جهانی اشاره کرد. بر این اساس، در فهرست اثرگذارترین شهر جهان، پس از نیویورک شهرهای لندن، پاریس، توکیو و هنگ‌کنگ به‌ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم قرار دارند. تهران با جهشی ۴ پله‌ای نسبت به گزارش سال گذشته در رده ۹۴ اثرگذارترین‌ شهرهای جهان ایستاده است. همچنین در رتبه‌بندی «چشم‌انداز جهانی شهرها» که پتانسیل رشد و توسعه آینده شهرها در آن مدنظر قرار گرفته، رتبه‌ ۱۲۳ برای تهران حاصل شده است.

نوسازی بافت‌های فرسوده پاسخگوی نیاز مسکن نیست

روزنامه «تعادل» در گزارشی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر دولت اقدام به تولید مسکن نکرده و واحدهای مسکن مهر ساخته ‌شده در مناطق مختلف کشور نیز نتوانسته جوابگوی نیاز به مسکن در کشور باشد، می‌نویسد: «نوسازی بافت فرسوده جوابگوی نیاز مسکن نیست.» به نوشته تعادل، اگرچه مناطق فرسوده دارای زیرساخت‌های موردنظر است، اما آنچه مسلم است ساخت‌وساز در این بافت‌ها با توجه به رشد جمعیتی که نیازمند مسکن هستند، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز آنها باشد؛ بافت‌های فرسوده آن قدر گنجایش ندارند که بتوان تمام جمعیت نیازمندان مسکن را در این بافت‌ها جا داد. موضوع دیگری که در ارتباط با نوسازی بافت‌های فرسوده در این گزارش مورد اشاره قرار گرفته این است که «بلندمرتبه‌سازی در این مناطق متناسب با ظرفیت بافت و فرهنگ آنها نبوده و نمی‌تواند هدف مورد نظر را در این بخش محقق کند. با توجه به مشکل کمبود زمین در کشور، بهتر این است که در کنار نوسازی بافت‌های فرسوده، طرح‌های دیگری برای تولید مسکن شناسایی و اجرایی شوند.»

ضرورت تعطیلی حیاط‌ خلوت‌های  شهرداری

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در گفت‌وگو با «ایلنا» نقش شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به شهرداری را در شکل‌گیری چرخه فساد تشریح کرده است. بهاره آروین بر ردپای مدیران شهری در برگزاری قراردادها بدون مناقصه تأکید کرده و از ضرورت انحلال برخی از این شرکت‌ها خبر داده است. به گفته آروین، اگر بتوانیم روند فعالیت‌ها را در شهرداری به‌صورت شفاف منتشر کرده و در اختیار مردم قرار دهیم، می‌توانیم جلوی بخشی از زد و بندها را بگیریم و وقتی مدیران بدانند که فعالیت‌هایشان رصد می‌شود، جلوی بخش عمده‌ای از تخلفات گرفته خواهد شد. آروین با بیان اینکه حدود یک سوم از قراردادهای بالای یک میلیارد تومان بدون ترک تشریفات منعقد شده است، می‌گوید: «شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته حیاط خلوت‌های شهرداری تهران محسوب می‌شوند و کارها و اقداماتی که از مجراهای قانونی انجام نمی‌شده، از طریق این شرکت‌ها و سازمان‌ها انجام می‌گرفته است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید