• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
جمعه 9 تیر 1402
کد مطلب : 195935
+
-

از جیب شهرداری به سود مردم

شهرداری برای ارائه خدمات مختلف، هزینه‌های هنگفت می‌پردازد

دیدگاه
از جیب شهرداری به سود مردم

مدیریت فعلی شهر تهران تلاش می‌کند شهروندان تا جای ممکن کمترین میزان هزینه را برای دریافت انواع خدماتی که توسط این نهاد ارائه می‌شود، بپردازند. حتی در برخی حوزه‌های دیگر که فعالیت در آنها جزو وظایف ذاتی شهرداری‌ها محسوب نمی‌شود، شهرداری با متحمل‌شدن فشارهای اقتصادی، تلاش کرده تا باری از دوش شهروندان بردارد و هزینه‌های پرداختی آنها را کاهش دهد. یارانه‌هایی که شهرداری در حوزه‌های مختلف می‌دهد، فهرست بلندبالایی دارد و در موقعیت‌های مختلف هم بر آنها اضافه می‌شود؛ مثلا به تازگی مسئولان شهری اعلام کرده‌اند که شهرداری تصمیم دارد در مناطق کم‌برخوردار، بازارهای میوه و تره‌بار ارزان‌قیمت راه بیندازد.

حمل‌ونقل عمومی ارزان
بخش زیادی از یارانه‌هایی که شهرداری تهران برای ارائه خدمات رایگان یا ارزان‌تر به شهروندان هزینه می‌کند، به حوزه حمل‌ونقل عمومی اختصاص دارد. به ‌گفته مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط ‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، مدیریت شهری حدود 75درصد یارانه‌ به مترو می‌دهد که عدد قابل توجهی است. آن طور که پیرهادی اعلام کرده، بودجه بهره‌برداری متروی تهران بیش از 5هزار و800میلیارد تومان است و قیمت تمام‌شده بلیت مترو برای شهرداری تهران 16هزار تومان با هزینه استهلاک و 12هزار و 500تومان بدون هزینه استهلاک است. اما هزینه‌ای که شهروندان می‌پردازند 3000 تومان است. جز یارانه‌های کلی که شهرداری برای ارزان شدن خدمات حمل‌ و نقل عمومی برای شهروندان پرداخت می‌کند، در بسیاری از مناسبت‌های ملی و مذهبی هم، استفاده از ناوگان حمل ‌و نقل عمومی، رایگان اعلام می‌شود. بخش دیگری از هزینه‌هایی که شهرداری تلاش کرده در حوزه حمل ‌و نقل از دوش شهروندان بردارد مربوط به طرح ترافیک است. در حال حاضر هر خودرو می‌تواند 20روز در فصل بدون پرداخت هزینه وارد محدوده کاهش آلودگی هوای پایتخت شود.

ورزش کم‌هزینه
بخشی از یارانه‌هایی که شهرداری می‌پردازد برای استفاده مقرون‌به‌صرفه شهروندان از امکانات ورزشی پایتخت است. به‌گفته حسین اجاقی، رئیس سازمان ورزش، نرخ خدمات اماکن ورزشی شهرداری تهران نسبت به تعرفه‌ای که دولت تعیین کرده، 40درصد پایین‌تر است. اماکن ورزشی شهرداری در مناطق مختلف شهر ساخته شده‌اند تا توزیع امکانات ورزشی عادلانه صورت بگیرد. اجاقی تأکید کرده، کمترین میزان افزایش قیمت برای استفاده از خدمات این مراکز در این سال‌ها درنظر گرفته شده و شهرداری با چشم‌پوشی از سودآوری برای این نهاد، تصمیم گرفته ارائه خدمات ورزشی برای شهروندان با هزینه مناسب‌تری انجام شود. علاوه بر این در بسیاری از بوستان‌های پایتخت، برنامه‌های ورزشی رایگان به‌ویژه برای سالمندان برگزار می‌شود و این، بخشی از تلاش شهرداری تهران برای توسعه خدمات رایگان ورزشی برای مردم است.

عوارض قسطی
به‌گفته رئیس شورای اسلامی شهر تهران، یکی از کار‌های مهمی که در این دوره از مدیریت شهری صورت گرفته، این است که پرداخت عوارض قسطی پرداخت شود آن هم بدون بهره. مهدی چمران در این باره گفته: «این امکان برای کسانی که می‌خواهند قسطی عوارضشان را بپردازند وجود دارد. چرا که قبل آنکه افراد چیزی بسازند مبالغ گوناگونی از افراد می‌گیرند و چیزی برای آنها باقی نمی‌ماند تا بتوانند چیزی بسازنند. مبالغ به‌گونه‌های مختلف از افراد گرفته می‌شود و چیزی برای آن فرد نمی‌ماند. با این طرح متقاضی می‌تواند عوارض را تقسیم‌بندی کند آن هم بدون بهره و بدون لابی‌گری به‌مدت 24‌ماه که البته بیشتر از این هم نمی‌تواند برای پرداخت اقدام کند؛ مگر ایثارگر یا جانباز باشد که برای آنها تا 36‌ماه هم مدت دارد، آن هم بدون بهره. اگرچه در این زمینه به شهرداری فشار می‌آید، اما ببینید که چقدر از فشار مردم کاسته می‌شود.»

یارانه خدمات اجتماعی
بخشی از هزینه‌هایی که شهرداری برای ارائه خدمات مفید به شهروندان متحمل می‌شود، مربوط به فعالیت‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی است. بسیاری از شهروندان تا به حال با این خدمات آشنا شده‌اند. رایگان شدن بازدید از موزه‌ها و مراکز فرهنگی در مناسبت‌های خاص تقویم، یکی از این اقدامات است که با هدف توسعه گردشگری و کاهش هزینه تفریح برای شهروندان انجام می‌شود. به جز این، بسیاری از خدماتی که در سرای محله‌ها ارائه می‌شود، برای شهروندان هزینه‌ای ندارد و شهرداری پرداخت هزینه‌ها را برای رفاه حال شهروندان برعهده گرفته است؛ به‌طوری که محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران در این راستا از انعقاد تفاهمنامه مشترک با قوه قضاییه با هدف ارائه خدمات حقوقی رایگان به شهروندان در سرای محله‌های شهر تهران خبر داده و گفته: «همزمان با هفته قوه قضاییه و در راستای ارائه خدمات آموزشی به گروه‌های مختلف جامعه و توانمندسازی شهروندان با آگاهی‌بخشی حقوقی، فرهنگسازی‌، ارتقای دانش حقوقی آنها و رویکرد تعاملی با سازمان‌های فعال در حوزه حقوق شهروندی این تفاهمنامه منعقد شد. این تفاهمنامه به نفع مردم خواهد بود و جزو وظایف ذاتی ماست که بتوانیم به مردم در موضوعات مختلف خدمت کنیم.»



 

این خبر را به اشتراک بگذارید