• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
جمعه 9 تیر 1402
کد مطلب : 195933
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4vw6
+
-

همه هزینه‌ها با ما

مدیریت شهری خدمات رایگان خاصی را به شهروندان ارائه می‌دهد

گزارش
همه هزینه‌ها با ما

نیلوفرذوالفقاری-روزنامه‌نگار

به جز وظایف ذاتی شهرداری و درکنار خدمات رایگانی که ارائه می‌دهد، بعضی خدمات خاص هم از سوی این نهاد ارائه می‌شود که بسیاری از شهروندان کمتر خبری درباره آنها شنیده‌اند. این خدمات توسط شهرداری تهران و سازمان‌های تابعه‌اش، رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.

امداد رسانی رایگان در تونل‌های شهری
تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر بر اثر یک سانحه، به هر دلیلی در یکی از تونل‌های شهری گیر بیفتید، چه راه‌هایی برای دریافت کمک پیش‌روی شماست؟ فرقی نمی‌کند خودروی شما نیاز به تعمیر داشته باشد، تصادف کرده یا به هر دلیلی در تونل‌های شهری گیر افتاده باشید. کافی است با شماره 87500تماس بگیرید تا شهرداری به کمک شما بیاید و خودروی‌تان را به‌طور رایگان تا محلی مناسب حمل کند.آن طور که مسعود طبیبی، سرپرست شرکت کنترل ترافیک تهران گفته، بعد از رسیدن خودروی امداد به محل، ابتدا ایمن‌سازی برای جلوگیری از حوادث ثانویه صورت می‌گیرد و با رعایت استانداردهای ایمنی، خودرو یا خودروهای نیازمند به امداد از خطوط حرکتی به خط اضطرار و سپس به نقطه امن در خارج از تونل منتقل می‌شوند، در این بین ارتباطات لازم میان امدادگر و کارشناسان مراکز کنترل و پایش ترافیکی برای دریافت اطلاعات لازم تا پایان رخداد برقرار است. حتی موتورسوارانی که در تونل‌های شهری زمین می‌خورند، می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. ارائه خدمات امدادی برای خروج وسایل نقلیه در تونل‌های شهری رایگان است و در ازای ارائه خدمات هیچ هزینه‌ای از شهروندان دریافت نمی‌شود.

خدمات عجیب آتش‌نشانی
خیلی از خدماتی که سازمان آتش‌نشانی تهران و آتش‌نشانان فداکار آن انجام می‌دهند برای شهروندان آشناست. اما شاید بسیاری از ما ندانیم جز ماموریت‌های اطفای حریق یا حوادثی مثل ریزش آوار و سقوط در چاه، آتش‌نشانی چه خدمات رایگان و ویژه دیگری برای شهروندان درنظر گرفته است. در حقیقت هر کجا جان و مال شهروندان در خطر باشد، آتش‌نشانی آماده ارائه خدمات است. اگر خطر سقوط جسمی در ساختمان شما وجود دارد، اگر انگشتر در انگشت‌تان گیر کرده و هیچ راهی برای خارج کردن آن پیدا نمی‌کنید، اگر پشت در مانده‌اید و قفل در خراب شده اما نمی‌توانید به کلیدساز دسترسی پیدا کنید، اگر در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار گرفته‌اید و خلاصه هر خطری که سلامت شما و دیگران را تهدید می‌کند، می‌توانید روی کمک آتش‌نشانان حساب باز کنید. خدمات آتش‌نشانی تهران در این موارد رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و البته بهتر است شهروندان تنها درصورتی درخواست اعزام آتش‌نشانی داشته باشند که نتوانند مشکل را با کمک‌های تخصصی دیگر رفع کنند.

تأمین منابع آب برای شرایط بحرانی
بعضی از اقداماتی که شهرداری تهران انجام می‌دهد، هرچند جزو شرح وظایف ذاتی شهرداری نیست، اما اقداماتی اثرگذار برای رفاه حال شهروندان است که معمولا این نهاد با همکاری نهادهای دیگر انجام می‌دهد.یکی از این اقدامات، تلاش برای تامین ذخایر آبی برای مواقع بحرانی است. طرح میراب که پس از بحران آب و ساخت مخازن اضطراری در شهر، توسط شرکت آب و فاضلاب تهران پیشنهاد و مصوب شده، شهرداری با کمک گروه‌های مردم‌نهاد به توزیع آب در شرایط بحران کمک می‌کند. اگر حادثه‌ای در پایتخت اتفاق بیفتد، مردم به آب نیاز دارند و مخازن اضطراری بهترین گزینه برای تأمین آب به‌شمار می‌آیند. در مخازنی که شهرداری برای ذخیره آب در نظر گرفته، بیش از 100مترمکعب آب وجود دارد. به‌گفته محسن زرگر، رئیس گروه مخازن آب اضطراری آبفای استان تهران، پیش‌بینی شده 350مخزن فولادی در نقاط مختلف شهر تهران با همکاری شهرداری‌ مناطق، برای مواقع بحرانی ساخته شود.مخازن بوستان‌های ستارخان، شهرآرا و چوب‌تراش (کودک) در منطقه 22و بوستان الهام در منطقه5، بوستان فدک در منطقه 8، بوستان باغ‌نو منطقه 22، بوستان‌های ولایت و شقایق منطقه 19و... تا‌کنون جانمایی شده‌اند.

درمان رایگان مبتلایان به هاری
شاید بی‌خبر باشید اما عقیم‌سازی سگ‌های بی‌صاحب‌، واکسیناسیون هاری و واگذاری سگ‌ها جزو سیاستگذاری‌های دوره جدید مدیریت شهری است.سگ‌های بی‌صاحبی که در مناطق مختلف شهر، به‌ویژه مناطق حاشیه‌ای شهر زندگی می‌کنند، در برنامه‌های مختلفی که شهرداری اجرا می‌کند، عقیم‌سازی می‌شوند و واکسینه کردن آنها برای جلوگیری از انتقال بیماری هاری انجام می‌شود.تلاش شهرداری تهران برای کنترل زاد و ولد سگ‌های ولگرد و عقیم‌سازی آنها در کنار واکسیناسیون هاری، به کاهش آمار ابتلا به هاری کمک کرده اما با این حال برای شهروندانی که بر اثر گازگرفتگی حیوانات در معرض ابتلا به هاری قرار گرفته باشند، خدمات درمانی در مراکز بهداشتی شهرداری رایگان ارائه می‌شود.

مکث
حمل‌ونقل آسان برای اتباع خارجی


سال گذشته موضوع استفاده اتباع کشورهای دیگر از مترو و وسایل حمل‌ونقل عمومی که نیازمند کارت‌بلیت هستند پررنگ شد و مسعود درستی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه گفت که با هماهنگی‌های انجام شده به اتباع و کسانی که پول ندارند خدمات مترو ارائه می‌شود.این خدمات هم جزو خدمات رایگان شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل است. برخی از اتباع افغانستانی به‌دلیل اینکه کارت بانکی ندارند نمی‌توانند بلیت الکترونیکی مترو تهیه کنند. اما هم این اتباع و هم بقیه کسانی که نمی‌توانند بلیت تهیه کنند، با همکاری مأموران مترو از گیت‌ها رد می‌شوند و در واقع رایگان از خدمات استفاده می‌کنند. همچنین اگر مسافری کارت‌بلیت نداشته باشد و فقط وجه نقد همراه خود داشته باشد نیز ممانعتی برای ورود او به مترو وجود ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید