• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
جمعه 9 تیر 1402
کد مطلب : 195921
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KOz6n
+
-

پلیس فرانسه یک پسر 17ساله را به دلیل عدم توقف خودرو با شلیک گلوله کشت

تابستان داغ پاریس

خیابان‌های فرانسه با اعتراض مردم، تبدیل به میدان جنگ شده است

تابستان داغ پاریس


روایت کذب پلیس فرانسه
کمتر از 10 ماه پس از اظهار نظر شاذ «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اروپا در مورد گل و بلبل بودن اوضاع اروپا مبنی بر اینکه اروپا «باغ» و سایر کشورهای جهان «جنگل» هستند، پلیس فرانسه با شلیک مرگبار به یک نوجوان 17 ساله، این کشور را به کانون آتش و باروت تبدیل کرد. ماجرا از این قرار است که خودروی این نوجوان آفریقایی‌تبار، با نام «ناهل» توسط دو مأمور پلیس در منطقه «نانتیر» در حومه پاریس به‌دلیل تخلف رانندگی متوقف می شود. اما پس از اینکه پلیس با نشانه رفتن اسلحه او را تهدید می‌کند که در صورت عدم تبعیت از دستورات به سر او شلیک خواهد کرد، راننده نوجوان سیاهپوست از ترس به راه خود ادامه داد. در نتیجه پلیس، از فاصله بسیار نزدیک به او شلیک کرد و مرگ خونبار وی، فرانسه را در خشم و انزجار از این توحش فرو برد. نکته اینجاست که پلیس فرانسه ابتدا مدعی شده بود راننده نوجوان قصد داشت پلیس را زیر بگیرد اما با انتشار ویدئوی توقف «مرسدس ای. ام. جی»  ناهل 17 ساله، این روایت از اساس نقض شد و برخی احزاب فرانسوی، از صدر تا ذیل مقامات الیزه را «دروغگو» خطاب کردند.

نژادپرستی سیستماتیک
یکی از این احزاب، حزب سبزهای فرانسه است. «مارین تندلیه» دبیرکل این حزب، قتل این نوجوان سیاهپوست را «وحشتناک» و ناشی از «نژادپرستی» پلیس فرانسه توصیف کرد و گفت: پلیس فرانسه خشونت آمریکایی را در میدان عمل پیاده کرده؛ اتفاقی که باعث تأسف است. به اعتقاد این رهبر سیاسی؛ «افسر پلیس دروغ می گوید، همکارش کذب می بافد، دادستانی فرانسه از گفتن حقیقت پرهیز دارد و رسانه‌ها نیز درباره این سکانس تکان دهنده دروغ می‌گویند. هرگز ندیده ام یک فرد سفیدپوست به دلیل امتناع از رعایت قانون کشته شود. این جامعه باید به مشکل نژادپرستی پلیس رسیدگی کند.» «یاسین بوزرو» وکیل خانواده نائل هم با تاکید براینکه اقدام پلیس در راستای «دفاع از خود» نبوده، اعلام کرد که «ویدیو (صحنه قتل) به وضوح نشان می‌دهد یک پلیس با خونسردی به یک جوان شلیک کرده است.» افزون بر گروه های سیاسی و وکیل خانواده مقتول، گروه‌های حقوق بشری نیز معتقدند که نژادپرستی سیستماتیک در سازمان‌های مجری قانون فرانسه وجود دارد. در اوایل سال جاری میلادی، «شورای نمایندگان انجمن‌های سیاه پوست فرانسه (CRAN)» دومین گزارش جدید و نگران کننده خود را از نژادپرستی در فرانسه منتشر کرد که بر اساس آن، 91 درصد فرانسوی‌ها پاسخ دادند که اغلب، قربانی تبعیض نژادی شده‌اند و ۸۵ درصد نیز اعلام کردند که قربانی تبعیض بر اساس رنگ پوست بوده‌اند.

حمله معترضان خشمگین
فرانسوی ها در حالی 40 هزار پلیس را به پاریس و حومه آن اعزام کرده و 150 معترض را دستگیر و مضروب کرده اند که سال گذشته در میانه اغتشاشات کشورمان، دایه دلسوزتر از مادر شده و برخورد با آشوبگران را به «شدت» محکوم کرده بودند. درس دموکراسی کاخ الیزه آنقدر دلنشین بوده که ویدئوهای منتشر شده نشان می دهد پایتخت نشینان فرانسوی با وسایل آتش بازی به ایستگاه های پلیس حمله می کنند! در منطقه «نانتر» در نزدیکی پاریس، جایی که درگیری‌ها از آنجا آغاز شد، درگیری‌‌های گسترده ای میان معترضان و پلیس روی داد و مردم خشمگین بیش از ۱۲ خودرو و تعدادی سطل زباله را به آتش کشیدند. همچنین عبارت «عدالت برای ناهل» و «پلیس می‌کشد» روی دیوارهای این منطقه به چشم می خورد.  پست امنیتی پلیس در ورودی منطقه زندان فرنس (والد مارن) نیز به آتش کشیده شد اما معترضان نتوانستند به محوطه زندان وارد شوند. همچنین در منطقه «اسون» پاریس، گروهی از معترضان، مسافران یک اتوبوس را پایین کشیده و آن را آتش زدند.   از طرفی، سبعیت پلیس فرانسه دامنه اعتراضات را به شهرهای دیگر این کشور نیز امتداد داد و در «تولوز»، چهارمین شهر بزرگ فرانسه، معترضان خشمگین چندین خودرو را به آتش کشیدند. در نقطه دیگر این شهر وقتی مردم با آتش مواجه شدند، هنگام تلاش برای اطفاء آن به سوی آتش نشانان سنگ پرتاب کردند و در شهر«لیل» نیز پلیس با تظاهرکنندگان درگیر شد. در مجموع، دستکم 50 خودرو به آتش کشیده شدند و حدود 30 پلیس هم در درگیری ها زخمی شدند.

روش پلیس فرانسه در کشتار معترضان
پلیس فرانسه نه تنها با معترضان مسامحه نمی‌کند، بلکه در استفاده از روش های خشن، لحظه ای تردید نمی‌کند. استفاده پلیس از روش قفل‌کردن یک دست به دور گلوی قربانی موسوم به «کلید اختناق»، یکی از این روش‌هاست. در میان قربانیان این روش وحشیانه دستگیری، نام یک پدر ۴۲ ساله به چشم می خورد که شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ اعلام کرد در ژانویه ۲۰۲۰ در جریان بازداشت پلیس در نزدیکی برج ایفل، خفه شده و جان خود را از دست داد. این در حالی است که طبق آماری که روزنامه فرانسوی لوموند در سال 2022 منتشر کرد، 12 نفر در آن سال بر اثر شلیک مستقیم پلیس در پی ادعای امتناع از رعایت قانون کشته شدند.  
پلیس فرانسه همچنین ید طولایی در سرکوب معترضان دارد. در جریان خیزش جنش «جلیقه زردها» از نوامبر 2018 تا ژانویه 2019، مجموعا 12 نفر کشته شده و بیش از 2 هزار نفر نیز مجروح شدند. 95 خبرنگار، 40دانش آموز دبیرستانی و 30 داوطلب امدادرسانی در میان معترضان مجروح شده حضور داشتند. 5 مورد قطع عضو و 23 مورد نابینا شدن، از جمله نتایج برخورد پلیس مهربان! فرانسه با جلیقه زردها بود. 8 هزار و 400 نفر نیز دستگیر شدند که از این میان، هزار و 796 نفر در حال گذراندن دوران حبس خود هستند. 


 

این خبر را به اشتراک بگذارید