• یکشنبه 7 مرداد 1403
  • الأحَد 21 محرم 1446
  • 2024 Jul 28
جمعه 9 تیر 1402
کد مطلب : 195902
+
-

بازی با بچه‌ها

سرگرمی
بازی با بچه‌ها

«حوصله‌ام سر رفته»؛ جمله‌ای که با تعطیل شدن مدارس بیشتر از قبل در هر خانه‌ای شنیده می‌شود. دانش‌آموزانی که تا پیش از این نیمی از روز را در مدرسه و کنار دوستانشان بودند حالا با تعطیل شدن مدارس نیاز به تفریح بیشتری دارند تا بتوانند در خانه‌ آپارتمانی دوام بیاورند. برای کمک به بچه‌ها و رهایی از سررفتن حوصله آنها می‌توانید برنامه بازی برای آنها بچینید.

پانتومیم
با اجرای پانتومیم و حدس زدن کلمه مورد نظر می‌توانید ساعت‌ها فرزندانتان را سرگرم کنید. این بازی را می‌توانید خانوادگی یا گروهی در خانه، پارک یا در دورهمی‌هایتان انجام دهید و متوجه گذر زمان نشوید.

مکعب روبیک
 کافی است 2 یا 3مکعب روبیک ساده در خانه داشته باشید تا با برگزاری مسابقه در خانه ساعت‌های خوبی را سپری کنید. هر فردی که بتواند سریع‌تر مکعب را حل کند، برنده می‌شود. جایزه این مسابقه می‌تواند میوه‌های درون یخچال یا شکلات و کاکائوهایی باشد که در کابینت‌ها مخفی کرده‌اید!

نقاشی
 برای اینکه خلاقیت را در فرزندتان پرورش دهید یکی از ساده‌ترین راه‌ها نقاشی کشیدن است، الان هم که انواع و اقسام دفتر‌های نقاشی و کتاب‌های نقاشی وایت‌برد و... در بازار وجود دارد که می‌توانید از آنها برای سرگرم کردن فرزندتان استفاده کنید. برای هیجان دادن به این بازی می‌توانید چند نفری نقاشی انجام دهید به این صورت که به 2 گروه تقسیم شوید سپس اعضای هر گروه مانند قطار و پشت به هم در یک ردیف بایستند. سپس داور، عکس مورد نظر خود را به نفر اول گروه نشان دهد. نفر اول گروه باید بدون اشاره‌ مستقیم به موضوع تصویر، آن را برای نفر دوم تشریح کند. در ادامه نفر دوم نیز باید با استفاده از قلم و کاغذ، تصور خود از گفته‌های هم‌گروهی‌اش را نقاشی کند. در پایان نیز گروهی که بیشترین نقاشی مشابه با عکس را ترسیم کرده‌باشد، برنده خواهد بود.

کاردستی
شما می‌توانید از کودکان خود بخواهید با وسایل دورریختنی یا مواد دیگر مانند مقواها، برچسب‌ها، دکمه‌ها و...، اشکالی را برای خود ایجاد کنند. این راهکار یک روش شناخته شده برای کودکان است تا در رشد خلاقیت و نیز افزایش مهارت کار کردن آنها مؤثر باشد. از سوی دیگر با استفاده از کاردستی قادر است مهارت‌های تعاملی و هماهنگی بین بخش‌های مختلف بدن کودکان در کارکردن با ابزارهای مختلف آن مانند قیچی و کاغذهای رنگی، چسب‌ها و... را افزایش داد.

قصه خواندن
 یکی از سرگرمی‌های دیگر، خواندن قصه است. شما می‌توانید قصه‌خوانی را به‌صورت یک بازی انجام دهید. بخشی از داستان را خوانده و از کودک بخواهید بقیه آن را بگوید. سپس ادامه آن داستان را شما بسازید و یک‌بار دیگر به کودک بگویید تا آن را ادامه دهد. این کار می‌تواند در بهبود قوه تخیل و درگیر کردن بیشتر فکر کودکان مؤثر باشد.

تیله‌بازی
 در قدیم این بازی را کودکان در کوچه‌ها بازی می‌کردند. آنها روی زمین چاله‌هایی کوچک می‌کندند و تیله‌ها را به سمت گودال هدایت می‌کردند. هر کدام از افراد به نوبت، گودال‌ها را نشانه گرفته و تیله‌ها را داخل آنها می‌انداختند. با افتادن تیله داخل گودال، شخصی که تیله را داخل آن انداخته باشد، صاحب یک امتیاز می‌شود. فردی که امتیاز می‌آورد در دور بعد تیله‌اش را از همان مکان چاله به سمت چاله بعدی با همان شیوه باید پرت کند. اگر تیله در گودال نیفتد، همانجا که افتاده می‌ماند تا دوباره نوبت به او برسد و تلاش کند. این بازی تا وقتی ادامه دارد که یکی زودتر از بقیه همه چاله‌ها را طی کند. در حالت خانگی، چاله‌ای در کار نیست. باید یکی از تیله‌ها را که اندازه بزرگ‌تری دارد، بگذارید در یک فاصله و هر چند نفری که هستید، سعی کنید از فاصله‌ای معین با تیله خودتان به آن بزنید.

دزد   و وزیر
 با شنیدن نام این بازی به یاد چه چیزی می‌افتید؟ حس و حال کاغذهای چندلا، مجازات، سبیل آتشین، جلاد و... را به‌خاطر دارید؟ اگر به‌دنبال یک بازی فکری 4نفری هستید، بازی شاه، دزد، وزیر یکی از ایده‌آل‌ترین بازی‌های فکری برای روزهای گرم تابستان است. در این بازی 4 نقش شاه، وزیر، جلاد و دزد بین بازیکنان تقسیم می‌شود. کسی که نقش پادشاه را برعهده دارد، باید ابتدا وزیر خود را شناسایی کند. وزیر با نشان دادن کاغذ، جایگاه خود را تثبیت می‌کند. اکنون وزیر باید با استفاده از قوه استدلال خود، دزد را شناسایی کند. اگر دزد را به‌درستی تشخیص داده‌ باشد، جلاد باید دزد را مجازات کند. نحوه‌ مجازات دزد نیز توسط پادشاه مشخص می‌شود. بهتر است مجازات‌های بازی را از قبل با بازیکنان هماهنگ کنید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید