• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
جمعه 9 تیر 1402
کد مطلب : 195901
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j25n5
+
-

این شربت‌های خانگی شما را از گرمازدگی نجات می‌دهد

بزن خنک شی

مطبخ‌خانه
بزن خنک شی

در فصل تابستان نوشیدن شربت خنک و مایعات بیشتر از هر چیزی اهمیت دارد چرا که با تعریق در روزهای گرم برخی املاح مهم و لازم برای بدن همچون سدیم از طریق تعریق از بین می‌روند و برای جبران کمبود املاح بدن لازم است سریع مایعات بنوشید زیرا به‌دلیل گرمای هوا و عرق کردن، بدن آب زیادی از دست می‌دهد. نوشیدنی‌هایی که بر پایه قند و کربوهیدرات‌های ساده هستند، نسبتا سریع‌تر از آب جذب بدن می‌شوند.به‌همین دلیل در فصل گرم معمولا شما تمایل بیشتری به نوشیدنی‌های شیرین دارید، سرعت جذب آنها سریع‌تر است. آبمیوه‌های طبیعی یکی از انتخاب‌های مناسب برای شما هستند. آبمیوه‌ها نه‌تنها به رفع کم‌آبی کمک می‌کنند بلکه مواد مغذی و ویتامین‌ها را به شما می‌رسانند. در ادامه با برخی از شربت‌های خنک تابستانی و شیوه تهیه آنها آشنا می‌شوید.
لیموناد هندوانه
در روزهای گرم تابستان هیچ‌چیز به اندازه یک نوشیدنی خنک نمی‌تواند دلچسب باشد؛ خصوصا اینکه پای هندوانه هم در میان باشد.
مواد لازم
شکر: نصف فنجان   آب: نصف فنجان   هندوانه: 4 فنجان   آب یخ: 3 فنجان   آب لیموترش تازه: نصف فنجان
دستور تهیه
ابتدا برش‌های هندوانه را درون مخلوط‌کن بریزید و خوب هم بزنید. پوره هندوانه را از مخلوط‌کن درون یک صافی بریزید و با یک قاشق آن را فشار دهید تا آب آن به خوبی خارج شود. سپس پوره هندوانه را کنار بگذارید. برای تهیه شربت، شکر و نصف فنجان آب را داخل قابلمه روی حرارت متوسط بگذارید و مواد را به هم بزنید تا زمانی که مایع به جوش بیاید و شکر در آب کاملا حل شود. بعد از حل شدن، قابلمه را از روی گاز بردارید تا خنک شود. بعد از خنک شدن شربت، 3 فنجان آب یخ و آبلیمو ترش تازه را نیز به قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید. در انتها درون هر لیوان تعدادی یخ بریزید و سپس روی آن 2 یا 3قاشق غذاخوری پوره هندوانه بریزید. در انتها روی پوره هندوانه را لیموناد بریزید.

شربت گل پنیرک
یکی از انواع شربت‌های سنتی ایرانی است که رنگ و لعاب بسیار زیبایی دارد.

مواد لازم
گل پنیرک: ۲ قاشق غذاخوری   گلاب: ۲ قاشق غذاخوری   شکر: یک قاشق غذاخوری   تخم شربتی (اختیاری): یک قاشق مرباخوری   لیمو ترش:  یک‌دوم لیمو   نعناع: یک برگ
دستور تهیه
برای تهیه شربت گل‌پنیرک سنتی ابتدا تخم شربتی را تمیز کنید، سپس داخل یک کاسه کوچک بریزید و ۳ قاشق غذاخوری آب اضافه کنید تا تخم‌شربتی حالت ژله‌ای پیدا کند و آب را به‌طور کامل جذب کند. درون هر لیوان ۲ قاشق غذاخوری گل پنیرک می‌ریزیم. برای اینکه گل پنیرک رنگ زیبای خود را پس بدهد روی گل‌های پنیرک چند قالب یخ می‌ریزیم. بعد از آب شدن کامل یخ‌ها و خارج شدن رنگ گل پنیرک، به هر لیوان ۲ قاشق غذاخوری گلاب، یک قاشق غذاخوری شکر و یک قاشق مرباخوری تخم‌شربتی خیسانده شده اضافه و باقی لیوان را با آب سرد پر می‌کنیم.درصورتی که دوست دارید شربت‌ها شیرین‌تر باشند می‌توانید مقدار شکر را به اندازه دلخواه افزایش دهید.

شربت توت فرنگی
بهترین شربت در تابستان برای عاشقان توت فرنگی که حتی فکر کردن به آن نیز لذتبخش است. این نوشیدنی سالم و خوشمزه بوده و غنی از ویتامین C و دیگر آنتی‌اکسیدان‌هاست. با خوردن این شربت می‌توانید از گرما و عطش تابستان فرار کنید.

مواد لازم
توت‌فرنگی: 2 فنجان   لیموترش: یک دوم لیمو    شکر: یک قاشق غذاخوری   آب یخ: یک فنجان
دستور تهیه
توت فرنگی‌ها را بشویید و بگذارید تا آب اضافه آن خارج شود. آب‌ لیمو ترش را هم بگیرید و با توت‌فرنگی درون مخلوط کن بریزید تا تبدیل به پوره شود. حالا آب خنک را داخل مخلوط کن بریزید و با توت‌فرنگی‌ها مخلوط کنید. محصول به‌دست آمده را از یک صافی رد کنید تا پوره توت فرنگی کاملا صاف و یک‌دست شود و کف تشکیل شده روی آن را هم دور بریزید. به همین سادگی شربت شما آماده سرو است.

شربت زردآلو
برای تهیه این شربت تمام بافت میوه به‌صورت پوره زردآلو مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما یک آبمیوه طبیعی و گوارا را مهمان روزهای گرم سال خود می‌کنید.
مواد لازم
زردآلو: ۲ کیلو   آب: 2 لیتر   شکر: ۱.۵ لیوان   آب لیمو: نصف یک لیمو   میخک: ۳ عدد   چوب دارچین: ۱ عدد
دستور تهیه
زردآلوها را بشویید و هسته آن را جدا کنید. یک لیوان شکر و 2 لیتر آب را روی زردآلوها بریزد و روی حرارت بگذارید تا برای 20دقیقه بپزد، ‌حالا نیم لیوان شکر باقی مانده، میخک، دارچین و آب نصف لیمو را اضافه کنید و برای 5دقیقه دیگر آنها را بجوشانید سپس شعله گاز را خاموش کنید و اجازه بدهید تا محتویات قابلمه خنک شود. مخلوط زردآلو را با فشار قاشق از صافی رد کنید تا آبمیوه غلیظی داشته باشید.سپس در یخچال بگذارید و آن را سرد سرو کنید.زردآلوهای پوره شده را دور نریزید، پوره‌های زردآلو را می‌توانید در فریزر نگه‌دارید و در کنار بستنی آنها را نوش‌جان کنید. یا هنگامی که کیک درست می‌کنید از پوره‌های زردآلو استفاده کنید تا کیک خوش طعم‌تری داشته باشید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :