• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 5 تیر 1402
کد مطلب : 195662
+
-

جمع فناوری ایران پس از 4سال

الکامپ26پس از 4سال وقفه، روز گذشته با حضور 500شرکت داخلی و خارجی افتتاح شد

رویداد
جمع فناوری ایران پس از 4سال

عمادالدین قاسمی‌پناه روزنامه‌نگار

پس از 4سال وقفه، نمایشگاه الکامپ روز گذشته در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد. با شیوع کرونا برگزاری این نمایشگاه معتبر حوزه ICT پس از آخرین دوره در سال 98، متوقف شد. با این حال، روز گذشته یک‌بار دیگر فعالان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در قالب 500شرکت داخلی و خارجی گرد هم آمدند تا محصولات و خدمات خود را در معرض نگاه مردم، متخصصان و فعالان قرار دهند. اگرچه در مراسم افتتاحیه، چندین بار برق قطع شد، اما حضور 150شرکت دانش‌بنیان و استارت‌آپ چشم «الکامپ 26» را روشن کرد. همچنین حضور 70مهمان و 50شرکت خارجی از کشورهای ازبکستان، فرانسه، پاکستان، بوسنی، سوریه، چین، روسیه، ترکیه، ارمنستان و عراق از نکات جالب توجه الکامپ امسال است. در مراسم افتتاحیه علاوه بر حضور برخی مسئولان ازجمله وزیر ارتباطات و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، الکساندر شویتوف، معاون وزیر توسعه دیجیتال، ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه هم حاضر بود.

افزایش سرعت اینترنت
عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه الکامپ26با اشاره به تامین اینترنت بین‌الملل برای مردم به هر میزان که لازم باشد، گفت: «سرعت اینترنت همراه از ابتدای دولت سیزدهم تا‌کنون ۲ برابر شده است.» زارع پور به آمارهای سایت اسپیدتست اشاره کرد و ادامه داد: «میانه» سرعت اینترنت همراه کشور در ابتدای دولت سیزدهم و در شهریور ۱۴۰۰ حدود ۱۸ مگابیت‌برثانیه بوده و اکنون به ۳۵.۶ مگابیت‌برثانیه رسیده و تقریبا ۲برابر شده است. اینترنت ثابت نیز از ۹ مگابیت‌برثانیه به ۱۲.۵ مگابیت‌بر ثانیه رسیده است. او با اشاره به اینکه اینترنت ثابت رشد کمتری داشته و علت آن هم عدم‌سرمایه‌گذاری در این حوزه است، گفت: «پروژه فیبرنوری را به همین دلیل به مرحله اجرا درآوردیم و امیدواریم بتوانیم سرعت‌های چند صد مگابیت‌برثانیه را در اختیار مردم قرار بدهیم.»

6هاب فناوری‌های تحول‌ساز
روح‌الله‌ دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری هم در مراسم افتتاحیه بیست و‌ششمین نمایشگاه بین‌المللی الکامپ با اشاره به اینکه 6هاب فناوری در حوزه فناوری‌های بر هم زننده و تحول‌ساز شکل می‌گیرد، عنوان کرد: «با توجه به پیشرفت روزافزون فناوری‌های اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد دیجیتال، لازم است که به عرصه نوآوری‌ از جنس فناوری گام برداریم.»
به‌گفته او «بر همین اساس معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، حمایت از راه‌اندازی هاب یا مراکز ملی در حوزه‌های گوناگون فناوری همچون میکروالکترونیک، اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات را با محوریت بخش خصوصی در دستور کار داریم». او همچنین مهم‌تر از این موارد را فناوری هوش مصنوعی دانست که قطعاً از حوزه‌های تحول‌آفرین آینده بشری خواهد بود.

تحول در حوزه اقتصاد دیجیتال
مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه الکامپ با اشاره به اینکه جای خوشحالی دارد که دولت سیزدهم اراده تحول از خود نشان داده است، یکی از مصداق‌های تحول را فیبرنوری دانست که ۲ دستاورد مهم برای آینده اقتصاد دیجیتال دارد.
توانگر، یکی از مهم‌ترین دستاوردها را ارائه اینترنت چند صد مگابیتی و دیگری را توجه به تولیدات بومی مانند پیام‌رسان‌ها اعلام کرد.
او همچنین معتقد است که صنعت نیمه تعطیل فضایی در این دولت احیا شد و پرتاب موفق ماهواره خیام از اقدامات مهم در این حوزه است.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین موضوع اقتصاد دیجیتال را نیازمند ساختار حمایتگر دانست و گفت: «حتی هوش مصنوعی هم به سختی می‌تواند در این شرایط از عهده کار خود برآید.»

آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال
حسین اسلامی رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در افتتاحیه نمایشگاه الکامپ گفت: شعار امسال «آینده بهتر برای اقتصاد دیجیتال» است. زمانی اسم این رویداد الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیک بوده است اما در دوره اقتصاد دیجیتال ما نیاز داریم که همه صنایع این حوزه کنار یکدیگر قرار بگیرند تا آینده اقتصاد دیجیتال کشور را به زبان مردم توضیح دهند. اسلامی با اشاره به حضور ۷۰ مهمان از ۱۰ کشور در الکامپ26ادامه داد: «ما می‌گوییم برای آینده بهتر اقتصاد دیجیتال و برای دستیابی به این موضوع نیازهایی داریم. تولید خوب نیازمند واردات بموقع است و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات ما نیازمند به روزرسانی هستند و در حوزه واردات زیرساخت‌ها نیاز به همکاری بیشتر است. این حجم از مقاومت‌ها در وزارت صمت و بانک مرکزی باعث شده نتوانیم به این زیرساخت‌ها برسیم.»

1800دانش‌بنیانICT
 محمد صادق خیاطیان، رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی در افتتاحیه الکامپ با اشاره به اینکه تقریبا ۲۲ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می‌کنند، گفت: «اگر به این تعداد، شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه برق و مخابرات را هم اضافه کنیم نسبت شرکت‌های دانش‌بنیان به ۴۵ درصد سایر شرکت‌ها می‌رسد.»
به‌گفته خیاطیان، 8700شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می‌کنند که از این تعداد ۱۸۰۰ شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند. او همچنین گفت: «فعالیت ۲۰ پارک تخصصی فناوری اطلاعات و ۹ صندوق جسورانه بورسی با سرمایه 1500میلیارد تومانی بخشی از خدماتی است که در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.»


 

این خبر را به اشتراک بگذارید