• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 3 تیر 1402
کد مطلب : 195455
+
-

شب آخرالزمانی هرتزلیا

انفجار بزرگ شامگاه پنجشنبه در هرتزلیا، همچون موارد گذشته به سرنوشت سانسور سیستماتیک صهیونیست‌ها دچار شد

گزارش
شب آخرالزمانی هرتزلیا

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

در آخرین ساعات شامگاه پنجشنبه، ساکنان مناطق فلسطین اشغالی با ترس و واهمه از صدا و لرزش یک انفجار بسیار بزرگ، شب را به روز رساندند؛ انفجاری که شهر هرتزلیا را واقع در شمال تل‌آویو به لرزه درآورد، حفره بزرگی به قطر 7متر روی زمین ایجاد کرد و لرزش شدید آن تا کیلومترها دورتر احساس شد.
روایت منابع عبری‌زبان از این انفجار حاکی از آن بود که این انفجار در یک انبار مواد شیمیایی متعلق به ارتش رژیم صهیونیستی صورت گرفته و پس از انفجار، دود، سراسر فضای منطقه را فراگرفته است. اگرچه جزئیات بیشتری درباره علت انفجار وجود ندارد، اما روایت‌های دیگر از این انفجار حکایت از یک سانسور شدید خبری می‌داد؛ ازجمله یک حساب کاربری عبری زبان در توییتر این گمانه را مطرح کرد که «ایران با موشک بالستیک به یک مجتمع امنیتی اسرائیل حمله کرد و منابع رسمی تحت سانسور چیزی منتشر نمی‌کنند.» یک کاربر دیگر صهیونیست نیز نوشت که «دستور منع انتشار اخبار صادر شده و بایکوت خبری، نشان‌دهنده عملیات نظامی است.» این در حالی است که برخی از روایت‌های رسانه‌ای از ایجاد یک گودال به عمق 7 متر و طول 40 متر بر اثر این انفجار خبر داده‌اند.

سانسور سیستماتیک
آن چه بیش از هر چیز روایت صهیونیست‌ها درباره انفجار شامگاه پنجشنبه را زیر سؤال برد، عدم‌اطلاع‌رسانی جزئی و دقیق درباره این انفجار بزرگ بود.  تنها نکته‌ای که از طریق رسانه‌های صهیونیست اطلاع‌رسانی شد، درخواست از مردم برای بستن پنجره‌ها و ماندن در خانه بود.اما به‌طور کلی حوادث در رژیم صهیونیستی به‌صورت نظام‌مندی سانسور می‌شود و ترس از ارائه یک چهره ناامن از مناطق اشغالی فلسطین باعث می‌شود که منابع رسمی تل‌آویو به‌صورت عمدی از انتشار جزئیات مربوط به حوادث داخلی پرهیز کنند.
منابع متعددی سانسور حوادث در رژیم صهیونیستی را تأیید می‌کنند؛ ازجمله مجله آنلاین «پلاس 972» در گزارشی با عنوان تشدید سانسور می‌نویسد که اسرائیل از سال 2018به بعد به‌طور متوسط روزانه یک خبر مهم را سانسور کرده است. با توجه به افزایش حوادث و شتاب گرفتن تحولات در فلسطین اشغالی انتظار می‌رود طی این سال‌ها میزان سانسورهای روزانه در تل‌آویو نیز بیشتر شده باشد. براساس این گزارش، سانسور در جامعه اطلاعاتی و امنیتی رژیم صهیونیستی برعهده مؤسسه امنیتی و اطلاعاتی وابسته به ارتش است که به این منظور یک یگان سانسور نظامی تشکیل داده است. اعضای این یگان به اسرائیلی‌هایی که سایت‌ها و صفحات پربازدید در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک را اداره می‌کنند و به‌عبارتی ادمین آنها هستند دستور می‌دهد که قبل از انتشار هر مطلب و محتوایی در صفحات مجازی، آنها را برای بخش سانسور نظامی اسرائیل ارسال کنند. همچنین منابع اطلاعاتی که رسانه‌های صهیونیستی از آنها استفاده می‌کنند نیز تحت نظارت یگان سانسور نظامی قرار دارند. قانون سانسور نظامی که توسط سرویس اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی وضع شده، به یگان سانسور نظامی این رژیم اجازه می‌دهد تا کل رسانه‌های عبری را تحت نظر بگیرند.

سلسله حوادث مشکوک
صرف‌نظر از  اینکه انفجار شامگاه پنجشنبه بر اثر انفجار در یک انبار مواد شیمیایی صورت گرفته یا نتیجه برخورد موشک بالستیک بوده، یک نکته ثابت شده که رژیم صهیونیستی طی‌ ماه‌های گذشته با سلسله‌ای از حوادث مشکوک و بزرگ روبه‌رو بوده که درباره آنها به ندرت اطلاع‌رسانی رسمی شده است.
رسانه‌های رژیم صهیونیستی در ۲۷ خرداد‌ماه امسال هم از وقوع یک انفجار در شهر «اللد»، واقع در مرکز اراضی اشغالی فلسطین خبر دادند اما پس از آن نیز هیچ خبری درباره دلیل این انفجار منتشر نشد و تنها اعلام شد که یک بمب در یکی از محله‌های شهر اللد منفجر شد، اما این انفجار هیچ تلفاتی نداشت.
جنجالی‌ترین انفجاری که طی 12‌ماه گذشته برای لحظاتی نفس ساکنان مناطق اشغالی را در سینه حبس کرد، خبر سقوط موشک در مجاورت تأسیسات هسته‌ای دیمونا بود. این حادثه حدود 2 سال پیش در اردیبهشت‌ماه به وقوع پیوست و منابع محلی در فلسطین اشغالی از به صدا درآمدن آژیرهای هشدار حمله موشکی در اطراف تأسیسات هسته‌ای دیمونا خبر دادند. همچنین پس از شنیده شدن صدای آژیرهای خطر، منابع صهیونیستی گزارش‌هایی درباره شلیک یک موشک از خاک سوریه به سمت جنوب فلسطین اشغالی منتشر کردند، اما ارتش رژیم صهیونیستی، لحظاتی بعد ضمن تأیید گزارش‌های منتشر شده، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از فعال‌شدن سامانه هشدار نیروگاه هسته‌ای دیمونا، یک فروند موشک هوا به زمین از خاک سوریه به داخل اسرائیل شلیک شد و در منطقه نقب سقوط کرد.
الجزیره نیز در گزارشی از افزایش نگرانی‌ها در مناطق اشغالی فلسطین به دلیل بی‌ثباتی خبر داده و به نقل از رسانه‌های عبری نوشته است که در روزهای اخیر به‌دلیل برهم خوردن شرایط امنیتی و تشدید تنش‌ها،۹۰ درصد از گردشگران (داخلی و خارجی) سفر به مناطق شمالی در اراضی اشغالی را لغو کرده‌اند. علت لغو سفر گردشگران به شمال اراضی اشغالی اعلام نشده، اما اراضی شمالی رژیم صهیونیستی مناطق هم‌مرز با لبنان به شمار می‌رود و در آنجا همواره نگرانی‌های زیادی از شلیک موشک از جانب گروه‌ مقاومت حزب‌الله وجود دارد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :