• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
جمعه 2 تیر 1402
کد مطلب : 195414
+
-

چطور با بچه‌ها بی‌دردسر سفر کنیم؟

ترفندهای سفر
چطور با بچه‌ها بی‌دردسر سفر کنیم؟

نیلوفر ذوالفقاری؛ روزنامه نگار

بچه‌ها از نشستن طولانی‌مدت در ماشین کلافه می‌شوند، طاقت گرسنگی و تشنگی را ندارند، تغییرات زمان خواب و خوراک را برنمی‌تابند و از همه بدتر اینکه حوصله‌شان خیلی زود سر می‌رود! همه این ویژگی‌ها می‌تواند آنها را به بدترین همسفران دنیا تبدیل کند؛ همسفرانی که از همان ساعت اول شروع مسافرت مدام می‌پرسند: پس کی می‌رسیم؟ اما واقعیت این است که با یادگیری بعضی ترفندها، می‌توانید کاری کنید که هم به این همسفران کوچک خوش بگذرد، هم خودتان کمتر دچار دردسر شوید.

 موقع انتخاب مقصد، حواستان باشد که قرار است بچه‌ها همراهتان باشند، بنابراین بهتر است مقصد برای آنها هم جذابیت داشته باشد. مثلا رفتن به یک موزه تاریخی شاید انتخاب مناسبی برای کودکان نباشد، درحالی‌که آنها از گردش در طبیعت استقبال می‌کنند. فعالیت در طبیعت، بازی‌کردن، دویدن و دوستی با حیوانات ازجمله تفریحاتی است که مورد توجه همه کودکان است.

 اگر قرار است با ماشین سفر‌ ‌کنید و بچه همراه شماست، باید مسیر سفر را طوری برنامه‌ریزی کنید که بتوانید بارها توقف کنید، بنابراین گاز‌دادن یکسره تا مقصد را فراموش کنید. باید بایستید تا کودک کمی فعالیت داشته باشد و انرژی دوباره کسب کند و دستشویی برود. البته سعی کنید بیش از حد توقف نکنید چون طولانی‌شدن مسیر سفر هم می‌تواند برای بچه‌ها کلافه‌کننده باشد.

 سعی کنید انواع میوه، سبزی، آبمیوه، بیسکوئیت و خوراکی‌های سالم را در سفر همراه داشته باشید. گرسنه‌شدن بچه‌ها و غذاهای ناسالم در راه می‌تواند مسافرت شما را خراب کند و در مواردی حتی به مریض‌شدن بچه‌ها منجر شود؛ چراکه سیستم دفاعی کودکان ضعیف‌تر از بزرگسالان است و باید خیلی مراقب بهداشت و سلامت مواد غذایی باشید.

 روی پنجره‌ای که صندلی کودکان در کنار آن قرار دارد، پرده محافظ نور آفتاب نصب کنید تا نور خورشید بچه‌ها را اذیت نکند. به‌ویژه در این روزهای تابستان که آفتاب شدید می‌تواند بچه‌ها را خیلی زود گرمازده کند. استفاده از ضدآفتاب برای آنها هم فراموش نشود. حتما از صندلی کودک استاندارد استفاده کنید و از سالم‌بودن آن مطمئن شوید.

 اگر کودک شما بین 3تا 6ساله است، حتما با او درباره سفری که پیش‌رو دارید حرف بزنید. با کمی گفت‌وگو می‌توان او را کاملا آگاه کرد. از جاهای دیدنی مقصد سخن بگویید، عکس‌های مقصد را به او نشان دهید و اگر فرزندتان کمی بزرگ‌تر است و می‌تواند بخواند، کتاب‌ها یا فیلم‌هایی را از مقصد در اختیارش بگذارید. از دیگر کارهایی که می‌توانید انجام دهید، معرفی خوراکی‌ها و سوغاتی‌های لذیذ و بومی آن منطقه است.

 در سفرهای طولانی یکی از راه‌حل‌های کاربردی برای سفر با کودک، استفاده از قطار است. ایستگاه قطار هر کودکی را شگفت‌زده و او را برای ادامه سفر هیجان‌زده‌ می‌کند. یکی از کارهایی که در سفر با کودک یا کودکان خود می‌توانید انجام دهید، طراحی بازی است. می‌توانید آنها را کنار پنجره بنشانید و با توجه به مسیری که پیش‌رو دارید بخواهید تعداد تابلوها یا درختانی را که می‌بینند، برای شما بشمارند و در پایان به آنها جایزه‌ای دهید.

 پس از رعایت برخی نکات و معیارها درباره شهر مقصد، باید مواردی را نیز درباره اقامتگاه رعایت کنید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید در زمینه اقامتگاه مورد توجه قرار دهید، امنیت اقامتگاه است. باید از محکم‌بودن درهای اقامتگاه اطمینان داشته باشید به‌طوری که کودک نتواند به تنهایی در را باز کند. این موضوع درباره پنجره‌هایی که در ارتفاع کم واقع شده‌اند، هم صدق می‌کند. زمانی که به اقامتگاه رسیدید، وسایلی را که می‌تواند برای کودک خطرناک باشد، از دسترس بردارید. مجسمه‌های سنگین، صندلی‌های بزرگ و وسایلی از این دست می‌توانند خطر به‌وجود بیاورند.

 موقع سفر به مناطق طبیعی بهتر است با خطرات هر یک از این مناطق کاملا آ‌شنا باشید و با تجهیزات لازم و به‌کار بستن راهکارهای مناسب، خود و افراد خانواده به‌ویژه کودکان و نوجوانان را در برابر این خطرات محافظت کنید. فراموش نکنید که مکان‌های ناشناخته و مسیرهای خلوت هم برای تفریح با حضور کودکان، انتخاب مناسبی به شمار نمی‌روند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید