• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 1 تیر 1402
کد مطلب : 195349
+
-

تقریظ‌های رهبری بر آثار بانوان نویسنده

زنان نویسنده ایرانی در روایتگری رویدادهای اجتماعی معاصر، پیشتاز هستند

علی‌الله سلیمی-روزنامه‌نگار

زنان نویسنده ایرانی در سال‌های اخیر حضور پررنگ و مؤثری در روایتگری رویدادها و حوادث مهم سیاسی و اجتماعی کشورمان داشته و دارند و در این راه تا جایی پیش رفته‌اند که توانسته‌اند نظر موافق رهبر معظم انقلاب اسلامی با کتاب‌های تالیفی خود را جلب کنند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امسال در حاشیه بازدید از سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به این نکته اشاره فرموده و با اشاره به علاقه خود و صرف وقت برای مطالعه کتاب‌های مختلف به‌ویژه کتاب‌های خاطرات، مربوط به دوران دفاع‌مقدس و شهدای مدافع حرم، خاطرنشان کردند: «این کتاب‌های خاطرات بسیار باارزش هستند و گونه‌ای جدید از تولید کتاب به شمار می‌روند که بانوان نویسنده در این زمینه بسیار فعال هستند و نوشته‌های خوبی دارند.» در این راستا، تعدادی از کتاب‌های زنان نویسنده از تقریظ مقام معظم رهبری برخوردار شده‌اند که در ادامه با این آثار آشنا می‌شویم. یکی از زنان نویسنده کشورمان که آثار قابل‌توجهی در حوزه‌های داستان و زندگینامه‌نویسی دارد، بهناز ضرابی‌زاده است که از میان آثارش، 2کتاب«گلستان یازدهم» و «دختر شینا» مورد توجه مقام معظم رهبری قرار گرفته از سوی ایشان تقریظ شده‌اند. کتاب «گلستان یازدهم» خاطرات زهرا پناهی‌روا، همسر شهید علی چیت‌سازیان از سرداران شهید استان همدان است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است. همچنین کتاب «دختر شینا»، روایت زندگی قدم‌خیر محمدی‌کنعان همسر سردار شهید حاج‌ستار ابراهیمی، از فرماندهان دوران دفاع‌مقدس است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
از دیگر زنان نویسنده موفق در این عرصه می‌توان به «معصومه سپهری» اشاره کرد که او هم این افتخار را دارد که 2عنوان از کتاب‌هایی که نوشته، از تقریظ مقام معظم رهبری برخوردار است. یکی از این کتاب‌ها، با عنوان «لشکر خوبان» روایتی از گفت‌وگوی طولانی فرج قلی‌‌زاده با مهدی‌قلی‌رضایی است که به بازخوانی گوشه‌هایی ناگفته از تاریخ دفاع‌مقدس می‌پردازد. کتاب دیگر معصومه سپهری در این بخش، اثری با عنوان «نورالدین پسر ایران»، روایت خاطرات رزمنده و جانباز، سیدنورالدین عافی است که از زمان انتشار مورد توجه خوانندگان قرار گرفت و یکی از آثار موفق در حوزه ادبیات دفاع‌مقدس محسوب می‌شود. هر دو کتاب یادشده از معصومه سپهری را انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر کرده است.
نویسنده موفق دیگر در این بخش، مهناز فتاحی است که کتاب «فرنگیس» وی از تقریظ مقام معظم رهبری برخوردار است. این کتاب، خاطرات فرنگیس حیدرپور، شیرزنی از دیار گیلان‌غرب است که در دوران دفاع‌مقدس یک افسر متجاوز عراقی را از پای درآورد و یک بعثی دیگر را اسیر کرد و از وی به‌عنوان نماد مقاومت زنان ایرانی هم یاد می‌شود. کتاب فرنگیس که اثر برگزیده جایزه کتاب سال دفاع‌مقدس هم محسوب می‌شود، از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
سیده‌اعظم حسینی، نویسنده کتاب نام‌آشنای«دا» از دیگر زنان نویسنده موفق در این زمینه است. این کتاب که موفق به بهره‌مندی از تقریظ مقام معظم رهبری شده، خاطرات سیده‌زهرا حسینی است که از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است. خاطرات سیده‌زهرا حسینی از روزهای آغازین جنگ تحمیلی در 2‌شهر بصره و خرمشهر است و سال‌های محاصره خرمشهر توسط نیروهای عراقی محور مرکزی کتاب را تشکیل می‌دهد.
معصومه آباد، مولف کتاب «من زنده‌ام» که خاطرات دوران اسارت خود را در این کتاب تالیف کرده، از دیگر زنان نویسنده ایرانی است که مفتخر به بهره‌مندی از تقریظ از سوی مقام معظم رهبری بر کتاب خاطرات خود شده است. معصومه آباد در کتاب «من زنده‌ام» روایت خاطراتی از 17سال اسارت در زندان‌های ارتش عراق را بیان می‌کند. این کتاب را انتشارات بروج منتشر کرده است.
فاطمه دوست‌کامی، از دیگر زنان ایرانی است که کتاب تالیفی او با عنوان «سرباز کوچک امام» مفتخر به دریافت تقریظ از مقام معظم رهبری شده است. این کتاب براساس خاطرات آزاده پرآوازه، اسیر 13ساله جنگ تحمیلی، مهدی طحانیان به قلم فاطمه دوست‌کامی نگارش یافته و از سوی انتشارات پیام آزادگان منتشر شده است. زینب عرفانیان‌ هم با کتاب «مربع‌های قرمز»، خاطرات شفاهی حاج‌حسین یکتا که از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر شده مفتخر به دریافت تقریظ رهبری شده است.
اکرم اسلامی، مولف کتاب «تنها گریه‌کن» که براساس خاطرات زندگی اشرف‌سادات منتظری، مادر شهید محمد معماریان نگارش یافته و انتشارات حماسه یاران این اثر را منتشر کرده، از دیگر بانوان نویسنده ایرانی است که کتابش موفق به دریافت تقریظ رهبری شده است. فاطمه‌سادات میرعالی هم برای نگارش کتاب «حوض خون» روایت زنان اندیمشک از رختشویی در دوران دفاع‌مقدس و منتشره از سوی انتشارات راهیار، مفتخر به تقریظ رهبری شده است.
فاطمه قربان‌زاده هم برای نگارش کتاب «خاتون و قوماندان» از تقریظ رهبری برخوردار شده است. این کتاب روایت زندگی ام‌البنین حسینی، همسر شهید علیرضا توسلی معروف به «ابوحامد» فرمانده لشکر فاطمیون است که انتشارات ستاره‌ها منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید