• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195118
+
-

برنامه‌های احیای تالاب انزلی باید به روزرسانی و جدی‌تر پیگیری شود

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها گفت: مطابق مصوبات قرارگاه جهادی احیای تالاب، باید برنامه‌های احیای تالاب انزلی به روزرسانی شده و با جدیت پیگیری شود.
آرزو اشرفی‌زاده گفت: تالاب انزلی فرای ابعاد اکولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی، تالابی است که برای کشور و مردم حائز اهمیت و بسیار با ارزش است و احیای این تالاب پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.
به گزارش ایسنا ،وی با بیان اینکه در بحث احیای تالاب انزلی باید بعضی از منافع آنی فدای منافع ملی و بلندمدت شود، اظهار کرد: در همین راستا در ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌ها که به ریاست معاونت اول رئیس‌جمهور تشکیل می‌شود و عالی‌ترین سطح برای مدیریت تالاب‌هاست، در بحث مدیریت تالاب انزلی یک برنامه جامع 7 ساله برای آن تدوین شده و براساس آن مشکلاتی چون ورود فاضلاب، پسماند و مباحث آبخیزداری احصا شده است.
مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها گفت: براساس بررسی‌ها و نیز گزارش‌هایی که از دستگاه‌های مختلف دریافت شد، باید منافع ملی را در نظر گرفته و سرعت بیشتری به اقدامات داده شود؛ زیرا با روند و سرعت کنونی، احیای تالاب انزلی بسیار زمان بر خواهد بود و شاید زمان را از دست بدهیم. بنا به مباحث گفته شده، به‌عنوان نمونه، سازمان بنادر لایروبی را انجام می‌دهد، اما از سوی دیگر از بالادست رسوبات کماکان وارد می‌شود؛ درصورتی که در برنامه جامع، احیای تمام این موارد در کنار هم و با راهکار آن دیده شده است و بخش اعتبارات معمولا به‌عنوان
پاشنه آشیل یا مشکل اساسی عدم‌پیشرفت بیان می‌شود.
وی با بیان این که درخصوص اعتبارات ویژه‌ای که بدین‌منظور باید درنظر گرفته شود نیز به‌طور قطع نیازمند عزم ملی هستیم، اظهار کرد: ما به‌عنوان سازمان متولی، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم، اما همانطور که در مصوبات قرارگاه جهادی هم آمده، نخست باید دستگاه‌های مختلف برنامه‌های خود را به روز و پیگیری کنند.
وی عنوان کرد: در جلساتی که با یکی، دو دستگاه اجرایی برگزار شد، به‌نظر می‌رسد برنامه‌های قبلی در حال پیگیری است که به همین دلیل سرعت لازم وجود ندارد؛ از این‌رو تأکید می‌کنیم این برنامه‌ها باید به روز رسانی و با جدیت بیشتری انجام شود. به‌زودی جلسه ستاد هماهنگی و مدیریت احیای تالاب‌های کشور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری برگزار می‌شود و در سفر دوم رئیس‌جمهوری به گیلان، بحث قرارگاه جهادی احیای تالاب انزلی و مصوبات آن و اقدامات پیگیری شده، باید ارائه شود.
اشرفی‌زاده در بخش دیگری از سخنانش افزود: یکی از نکات مهمی که به‌دستور استاندار باید انجام شود، بحث برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب شیرین تالاب انزلی است که نیازمند اعمال برخورد‌های قانونی است؛ دستگاه قضایی باید همکاری ویژه‌ای با محیط‌زیست و آب منطقه‌ای داشته باشد، زیرا بیت المال، انفال و حق همه مردم است و کسی نمی‌تواند به نفع خود استفاده کند. موضوع یادشده دزدی است و قانون هم در مورد آن صراحت دارد و باید جلوی این موضوع گرفته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید