• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 30 خرداد 1402
کد مطلب : 195076
+
-

رشد 4درصدی اقتصاد ایران در سال1401

بانک مرکزی می‌گوید: اقتصاد ایران در سالی که گذشت 4درصد بزرگ‌تر شده و تولید ناخالص داخلی کشور به قیمت پایه و ثابت سال1398 در فصل زمستان سال گذشته به رقم 3596.8هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به‌مدت مشابه سال1400 رشدی 5.3درصدی را نشان می‌دهد و در همین مدت اقتصاد ایران بدون احتساب ارزش‌افزوده بخش نفت 4.7درصد بزرگ‌تر شده است. اما اصل ماجرا چیست؟ بررسی وضعیت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف اقتصادی(به قیمت‌های ثابت سال۱۳۹۵) نشان می‌دهد در 3ماهه چهارم سال۱۴۰۱ تشکیل سرمایه ثابت ناخالص از رشد 6درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شده است. این در حالی است که شاخص یادشده در سال1400 صفر بوده است. آنطور که بانک مرکزی روایت می‌کند ارزش کل اقتصاد ایران در سال گذشته به قیمت ثابت سال 1395 با احتساب نفت ‌ ‌1515هزار میلیارد تومان و بدون نفت 1388هزار میلیارد تومان بوده که ارزش اقتصاد ایران با نفت 4درصد و بدون نفت 3.5درصد نسبت به سال1400 قد کشیده است.

از منفی به مثبت
محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی در تحلیل دلیل رشد اقتصادی ایران می‌گوید: رشد اقتصادی سال۱۴۰۱ معادل ۴درصد بود که اگر با متوسط دهه۹۰ مقایسه کنیم که با رشد اقتصادی 0.8درصدی مواجه بودیم، شاهد افزایش رشد ۵برابری در این قسمت هستیم و افزون بر اینکه متوسط رشد سرمایه‌گذاری از سال۹۰ تا سال۱۴۰۰ نیز منفی6.9درصد بود که در سال۱۴۰۱ به مثبت 6.7درصد رسیده است. او اذعان کرد: این آمار نشانگر این است که توجه دولت به ظرفیت‌ها و شکوفا کردن استعداد‌های داخلی، اثربخشی فراوانی بر جهش‌های اقتصادی دارد و ما شاهد رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در سال۱۴۰۱ نسبت به دهه۹۰ بودیم. با توجه به اینکه ما در سال۱۴۰۰ هم رشد اقتصادی 4.5درصدی را داشتیم، تداوم رشد اقتصادی اینچنینی نویدبخش شکوفایی اقتصادی کشور است.

پشت‌صحنه رشد اقتصاد
شیریجیان تأکید کرد: با توجه به اینکه سال۱۴۰۰، سال کم‌بارشی بود، ولی با حمایت‌های دولت از بخش کشاورزی توانستیم رشد اقتصادی مثبت را در سال۱۴۰۱ رقم بزنیم و این رشد در بخش تولید محصولات زراعی نیز معادل ۳.۴درصد و در بخش تولید محصولات دامی هم ۲.۷درصد بود. معاون اقتصادی بانک مرکزی اظهار داشت: در بخش سرمایه‌گذاری و وضعیت مصرف خصوصی و دولتی هم با عدد‌های خوبی در سال۱۴۰۱ نسبت به سال قبل مواجه بودیم.  به‌طوری‌که مصرف بخش خصوصی ما در سال۱۴۰۰ معادل 3.9درصد رشد داشت و در سال گذشته، 8.7درصد شد که این رشد با سیاست‌های حمایتی دولت از بخش مصرف‌کننده و بهبود نسبی قدرت خرید بخش خصوصی به‌دست آمده است. وی درباره رشد نقدینگی در 2ماهه اول سال نیز گفت: براساس هدفگذاری رشد ۲۵درصدی در سال۱۴۰۲ به‌صورت ماهانه این میزان رشد نقدینگی را تقسیم کرده و در اردیبهشت‌ماه با درنظر گرفتن نرخ یک‌دهم‌درصدی مشخصا به هدف رسیدیم. البته در فروردین‌ماه اندکی انحراف داشتیم که در ماه‌های آینده این انحراف نیز جبران خواهد شد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید