• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 خرداد 1402
کد مطلب : 194856
+
-

ایده‌ای جدید برای تنوع معاملات بازار سرمایه

  خبر: نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه ابزارهای مشتقه بر پایه گواهی سپرده نفت‌ خام نوسان‌های بازار را تا حد زیادی متعادل خواهند کرد، گفت: ابزارهای ارزی ازجمله معاملات آتی گواهی سپرده نفت‌ خام یکی از بهترین روش‌ها برای مهار نقدینگی است.
  نقد: یکی از ضعف‌های فعلی بازار سرمایه متنوع نبودن ابزار‌های مالی مطابق با ذائقه سرمایه‌گذاران است. یکی از ابزار‌های مالی که می‌تواند به رشد معاملات بازار سرمایه منجر شود و نقدینگی زیادی را جذب خود کند معاملات آتی است.
در یک دوره راه‌اندازی معاملات آتی سکه در بورس کالا توانست سرمایه‌گذاران زیادی را جذب خود کند و حتی در آن دوره که این معاملات هنوز متوقف نشده بود، ارزش کل معاملات بورس کالا به‌دلیل انجام این معاملات از معاملات بورس تهران پیشی گرفت. سوابق معاملات آتی سکه در بورس کالا نشان می‌دهد درصورتی که ابزار‌های جدید مطابق با نیاز بازار و سلیقه سرمایه‌گذاران فراهم شود می‌تواند نقدینگی زیادی را جذب خود کند. در چنین شرایطی ایده راه‌اندازی معاملات آتی گواهی سپرده نفت خام می‌تواند ایده جذابی برای سرمایه‌گذاران باشد و حتی جای خالی معاملات آتی سکه را در بازار سرمایه پر کند. نخستین‌بار معاملات گواهی سپرده نفت خام اسفند پارسال در بورس انرژی آغاز شد.
سفارش‌گیری گواهی سپرده نفت‌خام به‌صورت ارزی و تسویه آن به‌صورت ریالی است و این امکان را برای معامله‌گران فراهم می‌کند که برمبنای تغییرات قیمت جهانی نفت‌ خام معاملات خود را انجام دهند.
ویژگی مهم گواهی سپرده نفت‌خام این است که بین قیمت این اوراق و قیمت جهانی نفت خام ارتباط وجود دارد و این اوراق درصورت انتشار می‌تواند از ابزارهای جذاب بازار سرمایه باشد و نقدینگی زیادی را جذب خود کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید