• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 27 خرداد 1402
کد مطلب : 194740
+
-

مقابله با قیمت‌گذاری وظیفه ذاتی بازار سرمایه

  خبر:‌رضا عیوض‌لو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با بیان اینکه سازمان بورس در حال‌پیگیری‌های لازم برای حل چالش‌های ارزی صنعت پتروشیمی است، افزود: نرخ ارز خوراک و نرخ ارز فروش باید همسان شود و در عین حال قیمت‌گذاری نرخ گاز براساس فرمول مشخص و با ثباتی انجام شود.
  نقد: اینکه مقامات سازمان بورس در تلاشند مشکلات صنایع در زمینه قیمت‌گذاری دستوری را حل کنند جای تقدیر است اما باید توجه کرد یکی از وظایف ذاتی بازار سرمایه و مقامات سازمان بورس تلاش برای حل چالش قیمت‌گذاری دستوری است. با وجود اینکه قانون چنین وظایفی برعهده این سازمان نگذاشته است اما خبرگان مالی و اقتصادی با توجه به ماهیت بازارسرمایه خوب می‌دانند که قیمت‌گذاری دستوری بزرگ‌ترین چالش بازار سرمایه است و این سازمان باید از تمام توان خود برای مقابله با قیمت‌گذاری دستوری استفاده کند اگرنه ماهیت فعالیت بازار سرمایه زیر سؤال می‌رود. در واقع نباید اینطور باشد که ‌ بازار سرمایه ابتدا به قیمت‌گذاری دستوری تن دهد و سپس تلاش کند تا از همین طریق مشکلات موجود را رفع کند. در عین حال ضرورت دارد فعالان بازار سرمایه نیز از تمام پتانسیل‌های خود برای حل این مشکل استفاده کنند.
نکته دیگری که در این‌باره وجود دارد این است که به‌نظر می‌رسد تمرکز اصلی این سازمان عمدتا بر صنایع بزرگ است و صنایع کوچک‌تر کمتر در دایره توجه این سازمان قرار دارند. پیشنهاد عملی این است که سازمان بورس با به کارگیری نیرو‌های زبده مشکلات همه صنایع را رصد و پایش ‌ و حتی با تشکیل بخش‌های پژوهشی و تحقیقاتی گزارش‌های لازم در این زمینه را منتشر کند. در شرایط فعلی هیچ نهادی در این زمینه به‌طور جدی فعالیت نمی‌کند و اگر این سازمان چنین فرایندی را آغاز کند می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد ایران کند و گام‌های مهمی برای حل چالش‌های موجود در صنایع برداشته شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید