• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
جمعه 26 خرداد 1402
کد مطلب : 194653
+
-

دست در دست هم برای آبادانی شهر

شهرداری تهران و بخش خصوصی پروژه‌های مشارکتی موفقی را به سرانجام رسانده‌اند

گزارش
دست در دست هم برای آبادانی شهر

نیلوفر ذوالفقاری-روزنامه‌نگار

اجرای پروژه‌های مشارکتی، یکی از مهم‌ترین راه‌های همکاری شهروندان در فرایندهای توسعه شهری است. با اجرای پروژه‌های مشارکتی، هم شهروندان از مزایای راه‌اندازی مراکز موردنیاز خود منتفع می‌شوند و هم سرمایه‌گذاران می‌توانند در کنار خدمت‌رسانی به شهروندان، به سود دست پیدا کنند. در دوره‌های مختلف مدیریت شهری پروژه‌های مشارکتی متعددی کلید خورده که خیلی از آنها همچنان ناکام مانده است، اما در ماه‌های اخیر مدیریت شهری تهران موفق به اجرای طرح‌های مشارکتی شده که حالا به سرانجام و بهره‌برداری رسیده‌اند. تنوع این پروژه‌ها از ساخت پارکینگ‌های طبقاتی گرفته تا مراکز تجاری و اداری، تفرجگاه‌ها و مراکز فرهنگی و ورزشی قابل توجه است.

مجتمع‌ - تجاری - اداری سعدی

مجتمع تجاری اداری سعدی (مرداس) در منطقه12

موقعیت: محله بهارستان، خیابان سعدی
وسعت: 37هزار مترمربع
امکانات: شامل بخش‌های مختلف تجاری، اداری، رستوران، پارکینگ و امکانات فرهنگی است. ساختمان این مرکز در15طبقه ساخته شده که شامل 6طبقه تجاری (235واحد)، 3طبقه اداری(90واحد)و 6طبقه پارکینگ (با ظرفیت 448خودرو) و همچنین 4سالن سینما و 7فودکورت است. برندهای تجاری موفقی در این مرکز نمایندگی دارند و 7هزار متر از وسعت این پروژه، به بخش‌های تجاری اختصاص داده شده است. شهربازی و هایپرمارکت بخش‌های دیگری است که به این مجموعه اضافه خواهد شد تا یک مرکز تجاری اداری مجهز تکمیل شود.

پروژه تجاری اداری دماوند

موقعیت: تهرانپارس، بین خیابان‌های 136شرقی و دماوند
وسعت: 23هزار 500مترمربع
امکانات: با هدف توسعه کسب‌وکارها و رفع نیازهای شهروندان تهرانی در شرق پایتخت راه‌اندازی شده است. در مجتمع تجاری اداری دماوند، 98واحد تجاری فعال هستند. بخش‌های اداری این مجموعه نیز در طبقات مختلف فعال و در مجموع 56واحد اداری مشغول فعالیت هستند. 42انبار تجاری، بخش وسیعی از مساحت این مجتمع را به‌خود اختصاص داده است. در نهایت 252پارکینگ هم در این پروژه ساخته شده تا معضل جای پارک برای مراجعان به این مجتمع وجود نداشته باشد.

شهربازی بوستان بسیج در منطقه14

موقعیت:‌ بزرگراه بسیج، نبش خیابان شهید محلاتی
وسعت: 25هزار مترمربع
امکانات: مدرن‌ترین شهر بازی پایتخت در بوستان بسیج است که ساخت این پروژه تفریحی در دوره‌های گذشته مدیریت شهری آغاز شد، اما به‌دلیل عدم‌پیگیری، ساخت پروژه سال‌ها طول کشید تا بالاخره با اجرای فاز 2در دوره جدید مدیریت شهری، این شهربازی با امکانات متعدد احیا شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. اختصاص فضاهای تفریحی و خدماتی همچون رستوران‌ها، پارکینگ خودرو، فروشگاه‌های متنوع و نزدیکی ایستگاه متروی بسیج این امکان را برای شهروندان فراهم می‌کند که بدون دغدغه از این فضای تفریحی بهره ‌ببرند. ایمن‌سازی دقیق وسایل بازی باعث شده شهروندان بیشتری با خیال راحت از امکانات این شهربازی استفاده کنند.


موقعیت: ضلع جنوب شرقی تقاطع خیابان حافظ و خیابان کریم‌خان زند
وسعت:74هزار و977مترمربع
امکانات: مجتمع الماس کریم‌خان نخستین پاساژ آنلاین و بزرگ‌ترین مرجع تخصصی طلا و جواهرات ایران با متنوع‌ترین محصولات است.250کارگاه طراحی، 100واحد تجاری، 400واحد فروشگاهی و 6طبقه پارکینگ، امکاناتی است که برای رفاه حال شهروندان در این مجموعه تدارک دیده شده است. مجتمع الماس کریم‌خان، قلب صنعت طلا و جواهر ایران در مرکز پایتخت و نخستین و بزرگ‌ترین مجموعه متمرکز و تخصصی طلا، جواهر، نقره، سکه، ارز، ساعت و صنایع وابسته در مرکز شهر تهران است که با هدف ایجاد بستری یکپارچه، امن و پررونق برای توسعه فضای کسب‌وکار بنیان گذاشته شده است.

مرکز تجاری شماره یک شهر آفتاب
موقعیت: اراضی چشمه‌شاهی در دهستان غار بخش 12تهران
وسعت:81هزار و 261مترمربع
امکانات: ساختمان مرکز تجاری شماره یک شهر آفتاب در جنوب‌شرقی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب ‌است که از سمت شرق با مسجد و ساختمان‌های تجاری‌ اطراف، از ضلع غرب با یکی از 3هتل مجموعه، از سمت شمال با چهارباغ و مجموعه نمایشگاهی و از سوی جنوب با اراضی توسعه جنوبی نمایشگاه همجوار است. ساختمان از لحاظ استراتژیک در مسیر محور مستقیم اتصال‌دهنده ایستگاه مترو و میدان مرکزی قرار گرفته ‌است. مرکز تجاری یک ساختار بسیار انعطاف‌پذیر دارد که به انواع کاربری‌ها اجازه ارائه و نمایش کالاهایی از کمپانی‌های مختلف، نمایشگاه دائمی کالا، بازار، مراکز خرید، هایپرمارکت و... را می‌دهد.

سینما پیروزی منطقه13

موقعیت:‌ خیابان پیروزی، چهارراه کوکاکولا
وسعت: 1400مترمربع
امکانات: سینما پیروزی در 2طبقه (بالکن و همکف) و حدود 750صندلی در ردیف سینماهای درجه یک پایتخت به‌حساب می‌آید. این سینما مدت‌ها تعطیل بود و پس از تخریب بنای قدیمی و ساخته شدن مرکز تجاری جدید، با 2سالن بازگشایی شد. در کنار سینما پیروزی امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی از جمله کافی‌شاپ و مراکز خرید مجتمع تجاری پانوراما وجود دارد. در طبقه پایین پردیس سینمایی پیروزی یک فودکورت با حضور برند‌های مختلف غذایی راه‌اندازی شده است. سال ساخت اولیه این سینما را، حوالی سال 1340اعلام کرده‌اند.

مجتمع تفرجگاهی اکباتان، مگامال

موقعیت: شهرک اکباتان
وسعت:324هزار و 690مترمربع
امکانات: نخستین مگامال (بازار بزرگ) ایرانی مبتنی بر استانداردهای جهانی است و شاید بتوان ادعا کرد که با توجه به امکانات رفاهی و دسترسی آسان، یک سر و گردن بالاتر از سایر مراکز خرید تهران ایستاده است. از امکانات متنوع مگامال می‌توان به فودکورت، شهربازی، تالار، پارکینگ سرپوشیده، اینترنت وای‌فای، نمازخانه، آسانسور شیشه‌ای، سرویس بهداشتی، هایپرمارکت، فضای سبز، پردیس سینمایی و... نام برد. این مجموعه 5طبقه که طراحی و معماری جذابی دارد، فروشگاه‌های زیادی با برندهای مطرح و باکیفیت را در دل خود جای داده و وجود 3طبقه پارکینگ مزیت دیگر آن است.

پارکینگ طبقاتی ثقفی منطقه16
موقعیت: میدان شوش، خیابان صابونیان، خیابان میثاق
وسعت‌:3هزار و717مترمربع
امکانات: در محله شوش و به‌صورت مشارکتی با شهرداری منطقه16 و سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی به بهره‌برداری رسیده است. با توجه به پرتردد بودن این محدوده تجاری و وجود بازارهای متنوع در این منطقه، ساخت پارکینگ‌های طبقاتی استاندارد با ظرفیت‌های بالا جزو اولویت‌های پروژه‌های مشارکتی شهرداری است. 59واحد تجاری و 221پارکینگ در این مجموعه وجود دارد. ساختمان پارکینگ ثقفی در 11طبقه ساخته شده است. این پروژه بخشی از نیاز محدوده به پارکینگ‌های عمومی را پاسخ داده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید