• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
جمعه 26 خرداد 1402
کد مطلب : 194654
+
-

شهرداری‌های دنیا در اجرای پروژه‌های مشارکتی چه تجربه‌ای دارند؟

همکاری سازمانی و مردمی

تجربه مدیران شهری موفق در شهرهای دنیا نشان داده دوران مدیریت مستقل و دستوری شهرداری‌ها به پایان رسیده و اگر مدیران شهری قصد دارند در اجرای پروژه‌ها به نتایج مثبت دست پیدا کنند، باید مشارکت سازمان‌ها و شرکت‌های بخش‌خصوصی و البته مردم را به‌همراه داشته باشند. در این بخش تجربه بعضی شهرداری‌های شهرهای مختلف جهان در جلب مشارکت‌ بخش‌خصوصی و همراهی مردم در اجرای آنها را مرور کرده‌ایم.

کپنهاگ دانمارک
شهر دوستدار محیط‌زیست
شهر کپنهاگ دانمارک سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در زیرساخت‌های سبز داشته و اکنون براساس «شاخص شهر سبز اروپایی زیمنس»، از نظر زیست‌محیطی پایدارترین شهر اروپا محسوب می‌شود. با مشارکت بخش‌خصوصی، هریک از مناطق شهری، سیستم گرمایشی متمرکزی دارند که گرمای حاصل از تولید برق را گرفته و به مصرف خانگی می‌رسانند. این شهر همچنین به‌دلیل رواج فرهنگ استفاده از دوچرخه و زیرساخت‌هایی که برای آن ساخته، شهرت دارد. سیستم ترافیک شهری که آن را «موج سبز» نام‌گذاری کرده‌اند، این سیستم طوری طراحی شده که دوچرخه‌سواران در مسیر رفت‌وآمد به منزل و محل کار با چراغ قرمز برخورد نمی‌کنند.

لندن
 هوشمندترین شهر جهان
شورای شهر لندن زیرنظر شهرداری در ادامه برنامه هوشمندسازی در چندسال اخیر، توانسته صدها وب‌سایت و برنامه تلفن همراه را طراحی کند که شهروندان را قادر به ارائه گزارش‌های مربوط به نگرانی‌های شهری می‌کند. مجموعه شهرداری لندن به‌منظور افزایش مشارکت عمومی در سیاستگذاری شهری، پیش‌نویس برنامه 290صفحه‌ای صادق امان‌خان، شهردار لندن، برای حل 3چالش ترافیک، آلودگی و مسکن را با هدف جلب نظر ساکنان لندن و تضمین اجرای موفق، در سامانه شهرداری منتشر کرده است تا همواره ایده‌های مکمل مردم را دریافت کند.

لوون بلژیک
 شهر زیست‌پذیر
مدیران شهر لووِن بلژیک با اجرای طرح «شهر زیست‌پذیر» سقف یکی از کارخانه‌های مشهور تولید نوشیدنی این شهر را با پنل‌های خورشیدی پوشاندند. شهروندان لوون می‌توانند با سرمایه‌گذاری برای خرید و نصب این پنل‌های خورشیدی، برای خود درآمدزایی کنند و این یکی از تجربه‌های موفق شهرداری‌های جهان در اجرای برنامه‌های مشارکتی است.

کمارنو اسلواکی
 شهری با حمل‌ونقل رایگان
کمارنو، نخستین شهر اسلواکی است که برای ترویج استفاده از حمل‌ونقل عمومی، با همراهی سرمایه‌گذاران غیردولتی، خدمات این ناوگان را برای شهروندان رایگان کرده‌است. تصمیم مقامات شهر بعد از انتشار نتایج مطالعه‌ای گرفته شد که نشان می‌داد ساکنان این شهر تمایل بسیار زیادی برای استفاده از خودروهای شخصی در جابه‌جایی‌های درون‌شهری دارند. از این‌رو شورای شهر کمارنو نیز در این زمینه، راهکار رایگان‌کردن کامل خدمات سیستم حمل‌ونقل عمومی را درپیش گرفت تا علاوه بر حمایت از اقتصاد محلی، شهر سالم‌تر و سبزتری را برای شهروندان به ارمغان بیاورد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید