• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
جمعه 26 خرداد 1402
کد مطلب : 194656
+
-

همکاری برای همواری ‌پروژه‌های زیرساختی

درنگ
همکاری برای همواری ‌پروژه‌های زیرساختی

اگر نگاهی به فهرست پروژه‌ها و طرح‌های مشارکتی شهرداری تهران با بخش خصوصی بیندازیم، متوجه می‌شویم که تنوع طرح‌ها بسیار زیاد است، از پروژه‌های عمرانی و شهرسازی گرفته تا طرح‌های ترافیک‌محور، ورزشی و تفریحی تا فعالیت برای ساخت شهر هوشمند و دانش‌بنیان. بسیاری از طرح‌هایی که در حال اجرا هستند، جزو پروژه‌های زیرساختی شهر به‌حساب می‌آیند. انجام بعضی از آنها در دوره‌ فعلی مدیریت شهری آغاز شده است. بعضی پروژه‌ها هم در دوره‌های قبلی مدیریت شهری کلید خورده‌اند اما به دلایل مختلف، اجرای آنها نیمه‌کاره رها شده ولی در حال حاضر مدیران شهری تلاش می‌کنند با همراهی سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی، این پروژه‌های نیمه‌تمام زیرساختی را به سرانجام برسانند. در ادامه با برخی از این پروژه‌های زیرساختی مشارکتی را آشنا می‌شوید.


شبکه فیبر نوری شهرداری تهران
براساس بند ب ماده67 قانون برنامه 5‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، شهرداری تهران اجازه دارد مازاد ظرفیت فیبرنوری را برای استفاده مجریان طرح فیبرنوری واگذار کند. اپراتورهای مختلف با اجرای عملیات فیبرنوری در هر پهنه، ضمن ارائه خدمات عمومی و دولتی، به‌صورت انحصاری خدمات فیبرنوری را در آن پهنه تا درمنزل شهروندان ارائه می‌دهند.

قطعه دوم بزرگراه شهید شوشتری
محل اجرای پروژه: منطقه15
طول پروژه: 16کیلومتر
بزرگراه شوشتری به‌عنوان یکی از کریدورهای اصلی برای تکمیل کمربند اطراف شهر تهران و در محدوده جنوب‌شرق پایتخت است. این بزرگراه از تقاطع کمربندی دولت‌آباد با جاده خاوران در جنوب‌شرق تهران آغاز و در امتداد به سمت شمال تا تقاطع رسالت در بزرگراه یاسینی ادامه یافته است. براساس مطالعات ترافیکی انجام‌شده در این مسیر در سال1405 روزانه 70هزار خودرو تردد خواهند کرد که 20درصد آن وسایل نقلیه سنگین هستند.

جایگاه‌های سوخت  کوچک‌مقیاس
محل اجرای پروژه‌ها: محله‌های تهران
مساحت پروژه: 4هزار مترمربع

در این پروژه، 5فرصت سرمایه‌گذاری برای ساخت جایگاه‌های سوخت کوچک‌مقیاس در 5منطقه منتخب تعریف شده است. در حال حاضر این جایگاه‌ها در مناطق2و9 شهرداری تهران به بهره‌برداری رسیده‌اند. مساحت زمین موردنیاز برای ساخت هر جایگاه سوخت حدود 800مترمربع است و این زمین باید استانداردهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را داشته باشد. در این جایگاه‌ها با 2مخزن 18هزار لیتری، سوخت‌رسانی به‌خودروها انجام می‌شود.

تجارت جهانی
محل اجرای پروژه: اراضی مجموعه شهرآفتاب
مساحت پروژه: 52هزار مترمربع

شهرآفتاب قرار است به یک مرکز تجارت جهانی تبدیل شود. در دنیای امروز ارتباطات بین کشورها بیش از پیش گسترش یافته و موضوع ارتباطات به‌صورت یک الزام درآمده است. ساخت برج تجارت جهانی به‌منظور استقرار صاحبان صنایع، بازرگانان و شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به تقاضای پیش‌بینی شده موردنیاز است. تأثیر مهم راه‌اندازی این برج، تقویت توانمندی‌های صادراتی ایران است که می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت اقتصاد بدون نفت هدایت کند.

مسیر طبیعت
محل اجرای پروژه: اراضی بالایی تونل رسالت
مساحت پروژه: 14هکتار

مسیر اتصال شرقی غربی با محوریت پیاده‌راه برای اتصال محورهای اصلی مرکزی تهران(مدرس، آفریقا، ولیعصر تا کردستان) ایجاد می‌شود. پیوند این محدوده با مجموعه تفریحی عباس‌آباد، انسجام کالبدی فضایی حوزه مرکزی شهر را تقویت خواهد کرد. ضمن اینکه با اولویت قرار دادن تردد عابرپیاده، فضایی سرزنده، ایمن و امن برای شهروندان فراهم خواهد شد.

سازه چادری بوستان جوانمردان
محل اجرای پروژه: بوستان جوانمردان
مساحت پروژه: 3919مترمربع

هدف از اجرای این پروژه به‌عنوان فرصت سرمایه‌گذاری، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف اقوام، مذهبی و... است که با توجه به موقعیت مکانی و واقع شدن این مرکز در بوستان، می‌تواند میزبانی طرح‌های فرهنگی، هنری، مذهبی و آیینی متعددی را برعهده بگیرد. این پروژه جزو سرمایه‌گذاری‌های مؤثر در تامین زیرساخت‌های فرهنگی و رفاهی شهر محسوب می‌شود.

پایانه جدید شرق تهران
محل اجرای پروژه:‌ منطقه13
مساحت پروژه: 350 هزار مترمربع

پایانه جدید شرق تهران، پایانه‌ای مدرن است که از نظر امکانات و تجهیزات سخت‌افزاری، دارای استانداردهای جهانی خواهد بود. کاربری‌هایی که در این پروژه تعریف شده شامل پارکینگ، مهمانسرا، کارواش، تعمیرگاه خودروهای سبک و سنگین، پمپ‌بنزین و مسجد است. با تکمیل پایانه جدید شرق تهران، همه شرکت‌ها و واحدهای موجود در پایانه فعلی شرق به پایانه جدید منتقل می‌شوند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید