• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
پنج شنبه 25 خرداد 1402
کد مطلب : 194588
+
-

رشد 26درصدی وام بانک‌ها

بانک مرکزی می‌گوید: میزان تسهیلات پرداختی بانک‌ها در 2‌ماه نخست سال‌جاری نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 26.2درصد رشد کرده و از کل تسهیلات پرداختی87.1درصد به‌دست صاحبان کسب‌وکار و 12.9درصد به مصرف‌کنندگان نهایی یا خانوار رسیده است. به گزارش همشهری، 78.9درصد از تسهیلات پرداخت شده در 2‌ماه ابتدایی امسال به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی و کسب‌وکارها اختصاص یافته و سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف‌کننده نهایی یا خانوار معادل 44.6درصد از کل تسهیلات پرداختی به خانوارها بوده است.
نکته مهم در گزارش بانک مرکزی اینکه به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی با اعمال سیاست کنترل ترازنامه بانک‌ها، مسیر پرداخت تسهیلات را سخت‌تر کرده است.  باید دید این سیاست در ماه‌های بعد هم ادامه می‌یابد یا نه؟ تغییر دیگر به ترکیب تسهیلات بانکی و سهم بخش‌های مختلف برمی‌گردد به‌گونه‌ای که میزان تسهیلات پرداختی به بخش کشاورزی به‌طور محسوس کاهش یافته است.
این گزارش می‌افزاید: از کل تسهیلات پرداخت شده به بخش صنعت و معدن بیش از 87درصد آن برای تامین نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی بوده که نشان می‌دهد همچنان اولویت اصلی شبکه بانکی، تامین منابع برای جلوگیری از توقف خط تولید و کاهش ظرفیت بنگاه‌های موجود است.
توصیه مکرر بانک مرکزی در این سال‌ها هم این است که باید در تداوم مسیر جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز درنظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود و به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه توجه کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید