• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194354
+
-

صنعت دریایی قدرتمند لازمه موفقیت در دریا

یادداشت
صنعت دریایی قدرتمند لازمه موفقیت در دریا

امیر‌سرتیپ دکتر محمدرضا آشتیانی؛ وزیر دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح

ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش قهرمان‌مان به سرفرماندهی ناوشکن دنا که ساخت مهندسان توانمند وزارت دفاع است با موفقیت از ماموریت ۳۶۰ درجه به میهن اسلامی‌مان بازگشت. این موفقیت 2 بال مهم دارد؛ یکی راهبری، فرماندهی و اقدام شجاعانه و دومی مهندسی، طراحی و ساخت صنعت دریایی است که برای فهم اقدام و عمل در حوزه دریا توجه به 2‌مولفه اراده و برنامه در کنار امکان و توان بسیار حائز اهمیت است.
دریا در اندیشه رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا حضرت امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) از نظر اقتصادی، سیاسی، دفاعی و راهبردی جایگاه بسیار مهمی دارد و در این سال‌ها یکی از مطالبات جدی معظم‌له از مسئولان، تقویت حضور در دریا بوده است؛ البته بر کسی پوشیده نیست که پیشرفت‌های شگرف دریایی امروز کشور، مرهون توجهات، تدابیر و حمایت‌های ایشان از دریاست.
بر این اساس اهمیت قدرت دریایی و لزوم حضور مقتدرانه در دریا برای کشورمان بسیار حیاتی است و از طرفی بعضی از تهدیدات جمهوری اسلامی ایران ریشه در دریا دارد و یکی از خطوط مقدم مقابله و مواجهه ما با دشمنان‌ دریاست و این به آن معناست که برای حضور قدرتمندانه در آبراه‌ها و سرزمین‌های آبی و دفاع از منافع ملی‌مان نیازمند صنعت دریایی پیشرفته، قدرتمند و چندمنظوره با قابلیت‌های بین‌المللی هستیم و از طرفی علم و فناوری دریایی در حوزه دفاعی می‌تواند پیشران و پیش‌برنده صنعت دریایی کشور و در خدمت کشور باشد.
 رشد روزافزون علم و فناوری‌های دریایی با تأثیرپذیری از کوانتوم، هوش مصنوعی، روباتیک و سایر علوم، لزوم توجه به زنجیره علمی، کامل و ارزش‌ساز این صنعت را ضروری کرده و این زنجیره با همراهی بخش‌های مختلف وزارت دفاع ‌و بخش‌های ملی تکمیل می‌شود.
در این مسیر نقش دانشگاه‌های کشور و شبکه همکاران شرکت‌های دانش‌بنیان، همکاری با ظرفیت‌های علمی و از سوی دیگر حمایت سرمایه‌گذاران و رسانه‌های کشور مورد تأکید وزارت دفاع است. بومی‌سازی‌ و طراحی محصولات جدید براساس نیاز کشور مبتنی بر ‌پیشرفت‌های دنیا و نسل‌های آینده صنعت دریایی، امری اجتناب‌ناپذیر است که در برنامه‌های وزارت دفاع پیش‌بینی شده و در تلاش هستیم در یک برنامه منظم و پرقدرت آن را محقق ‌سازیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید