• شنبه 3 آبان 1404
  • السَّبْت 3 جمادی الاول 1447
  • 2025 Oct 25
شنبه 3 آبان 1404
کد مطلب : 265706
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/oQZAL
+
-

مأموریت موفقیت‌آمیز

چرا شهرداری مسئولیت رسیدگی به جنگ‌زدگان را برعهده گرفت؟ مدیرکل پشتیبانی شهرداری تهران در تلویزیون همشهری به این پرسش پاسخ داد

گزارش
مأموریت موفقیت‌آمیز

پریسانوری | روزنامه‌نگار 

در جریان جنگ تحمیلی 12روزه، شهرداری تهران و سازمان‌های زیرمجموعه دست به‌دست هم دادند تا با حمایت از شهروندان آسیب‌دیده، از آواربرداری ساختمان‌ها و اسکان شهروندان در هتل‌ها تا مرمت و مقاوم‌سازی‌ خانه‌های خسارت‌دیده و... آرامش را به پایتخت برگردانند. حالا با گذشت 4‌ماه از آن روزهای تلخ وضعیت آسیب‌دیدگان چگونه است و در چه شرایطی به‌سرمی‌برند؟ حسن رجبیان، مدیرکل پشتیبانی شهرداری تهران با حضور در استودیوی تلویزیون همشهری از اقدامات مدیریت شهری پس از جنگ و شرایط فعلی بازماندگان می‌گوید.

اسکان در 11هتل 
از نخستین ساعت‌های شروع حمله رژیم غاصب کودک‌کش به تهران، ستاد مدیریت بحران شهرداری تهران تشکیل جلسه داد و بر این اساس مأموریت اسکان اضطراری خانواده‌هایی که احتمال می‌رفت آسیب دیده باشند، برعهده معاونت مالی اختصاصی شهری قرار گرفت. در همان روز اول 2 هتل «شهر» و «شیان» که متعلق به شهرداری است، برای اسکان خانواده‌ها مهیا شد. در روزهای اول تعداد کمی از خانواده‌ها برای اسکان در هتل‌ها مراجعه کردند، اما با گذشت زمان و افزایش تقاضا 2هزار تخت برای اسکان در ۹ هتل دیگر پیش‌بینی و پذیرش خانواده‌ها در این هتل‌ها در کمتر از یک‌ساعت امکان‌پذیر شد.

آواربرداری یک ماهه 
دوستان ما در بخش‌های مختلف شهرداری، ازجمله خدمات شهری و آتش‌نشانی به‌طور ۲۴ساعته در حال خدمت‌رسانی بودند. در روزهای اول مشغول عملیات آواربرداری، امداد و نجات بودند و این فعالیت‌ها تا یک‌ماه بعد ادامه داشت. براساس اطلاعات، حدود ۸۴۵۰ منزل آسیب دیده بودند که از این تعداد، تقریبا به  ۳۳۰۰واحد آسیب متوسط یا جدی وارد شده بود و ساکنان آنها نیاز به اسکان اضطراری داشتند.

ارائه خدمات روانشناسی 
با گذشت چند روز متوجه شدیم خانواده‌ها آسیب روحی جدی دیده‌اند و نیاز به ریکاوری و کاردرمانی دارند. تیم‌های پزشکی و روانپزشکی در هتل‌های ۱۱‌گانه مستقر شدند و خانواده‌ها به‌طور مکرر به این تیم‌ها مراجعه می‌کردند و الحمدلله بازخورد خوبی داشت. با این حال خانواده‌ها هنوز آرامش نیافته بودند، زیرا تکلیف آنها مشخص نبود، منزل‌شان از بین رفته بود یا نیاز به بازسازی داشت و بلاتکلیف بودند.

برخی باور نمی‌کردند شهرداری همه این اقدامات را انجام دهد
قرار بود مأموریت رسیدگی به آسیب‌دیدگان جنگ به بنیاد مسکن و وزارت شهرسازی واگذار شود اما در هیأت دولت تصمیم بر این شد که این مأموریت به شهرداری واگذار شود. روزهای اول که به هتل‌ها مراجعه می‌کردیم خانواده‌ها واقعا آشفته و ناراحت و بلاتکلیف بودند. وقتی درباره اقداماتی که قرار بود انجام دهیم صحبت می‌کردیم حدود ۱۰ درصد از این هموطنان باور نداشتند شهرداری بتواند همه این اقدامات را انجام دهد و برایشان مسکن فراهم کند.


اسکان 2هزار نفر در هتل 
حدود 2هزار شهروند(‌۶۶۵ خانواده) در هتل‌‌ها پذیرش شدند و با 3وعده غذایی شامل صبحانه، ناهار، شام و میان‌وعده میوه از آنها پذیرایی شد. در هتل‌هایی که شهروندان آمادگی داشتند غذا توسط خودشان تهیه می‌شد. در مواردی که امکان تهیه غذا نبود یا کیفیت غذا انتظارات را برآورده نمی‌کرد، شهرداری این غذا را تهیه و توزیع می‌کرد.

اسکان موقت خانواده‌ها
قرار شد خانواده‌هایی که منزل‌شان آسیب متوسطی دیده بود اما احتمال داشت بازسازی منزل‌شان بیش از 3‌ماه طول بکشد، اسکان موقت داشته باشند. شیوه‌نامه‌ای ابلاغ شد که طبق آن مبلغ یک‌ونیم میلیارد تومان پول پیش و ۳۰ میلیون تومان اجاره ماهانه پیش‌بینی شود. این مبالغ به‌ خانواده‌ها پرداخت ‌شد تا خودشان منزل اجاره کنند. برای تعدادی از خانواده‌ها که امکان اجاره منزل نداشتند، شهرداری در سطح شهر منزلی انتخاب کرد تا آسایش نسبی را برای آنها فراهم کند.

خرید لوازم منزل 
پس از اسکان موقت خانواده‌ها با توجه به اینکه برخی وسایل خانه‌ها آسیب دیده و غیرقابل استفاده شده بود به دستور آقای زاکانی بن‌کارت‌هایی با عنوان «ایران من» در اختیار خانواده‌های آسیب‌دیده قرار ‌گرفت. 250میلیون تومان برای خرید لوازم منزل و کالاهای باکیفیت ایرانی در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت و شعبه‌ای در فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای ارائه این کالاها درنظر گرفته شد. طبق بررسی‌ها با این رقم ۱۶قلم کالای ضروری شامل یخچال، تلویزیون، گاز، ماشین لباسشویی، جاروبرقی، مبلمان ساده، ظروف آشپزخانه و... فراهم می‌شد. همچنین به‌منظور ثبت سایر اقلامی که ممکن بود آسیب دیده باشند، فرمی طراحی و پس از تکمیل توسط مناطق به اداره‌کل پشتیبانی ارسال شد. در حال حاضر، بسیاری از خانواده‌ها اسکان پیدا کرده‌‌اند اما اکنون 3خانواده همچنان در هتل‌ها مستقر هستند و مشکلاتی دارند که باید به‌طور خاص و به‌صورت موردی در ستاد راهبری مطرح و مصوبه‌ای برای آنها اخذ شود.

ارتباط مستمر با شهروندان آسیب‌دیده 
اکنون حدود ۵۰ درصد منازل در حال بازسازی است و مراحل پایانی کار مانند نقاشی و نصب کابینت باقی مانده است. ما در این مدت دائم با خانواده‌ها در ارتباط هستیم. بنده روزانه حدود 20 تماس از خانواده‌ها دارم و خودم شخصا تماس می‌گیرم و گلایه یا تقدیر آنها را دریافت می‌کنم. می‌خواهم شفاف بگویم که گلایه آنها از عملکرد شهرداری نیست، بلکه برخی خانواده‌ها بلاتکلیف و نگران وسایل نقلیه‌ و وضعیت تردد فرزندان مدرسه‌ای خود هستند. ما در خدمت آنها بوده‌ایم و ارتباط ما با خانواده‌ها برقرار است.

انجام موفقیت‌آمیز مأموریت 
خوشبختانه با مدیریت خوب آقای زاکانی موفقیت چشمگیری در اجرای این مأموریت داشتیم. با کمترین مشکل و دغدغه این مأموریت انجام شد. شرایط عادی نبود و ویژگی‌های خانواده‌ها متفاوت بود، لذا تصمیم‌گیری‌ها به‌صورت جداگانه انجام شد. خانواده‌ها اکنون از عملکرد مدیریت شهری راضی هستند و همه تشکر می‌کنند. با توجه به اینکه متعهد شده‌ایم گزارش عملکرد به مردم ارائه دهیم، خوشبختانه نتایج خوبی داشته‌ایم. اکنون نیز تمام نکات مطرح‌شده شفاف و همه سؤالات پاسخ داده شده است. نیت ما خدمت به مردم بود و خداوند متعال نیز ما را یاری کرد.

آمادگی شهرداری برای جنگ احتمالی 
 با توجه به شرایط پیش آمده در کشور نیاز داشتیم مواردی را پیش‌بینی کنیم تا بتوانیم به بهترین نحو خدمت کنیم. باید اقداماتی انجام دهیم تا اگر خدای ناکرده دوباره جنگی به ما تحمیل شد یا موردی پیش آمد از آمادگی بیشتری برخوردار باشیم. جلسات کارشناسی در سطح شهرداری، به‌ویژه در معاونت مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران برگزار شده است. مواردی که باید پیش‌بینی کنیم و اقداماتی که برای شرایط خاص و بحرانی لازم است در حال حاضر آماده است. ان‌شاءالله در آینده با مشکلی مواجه نشویم و مردم محترم و شریف ایران در آسایش و امنیت به سر ببرند؛ اما اگر خدای نکرده دشمن نادان دست به خطا بزند، ما با آمادگی بالا در خدمت هستیم.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید