• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194316
+
-

ایران در دریا با دشمنانش چه کرد؟

جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب، روزهای سختی را در دریا سپری کرد. شروع جنگ تحمیلی و یورش دشمن به آب‌های جنوبی ایران و نیز حمله به تاسیسات نفتی موجب شد تا دریانوردان ایرانی، با حداکثر توان خود به آب‌ها بیایند و از مواضع ایران دفاع کنند؛ از این‌رو در عمر 44ساله انقلاب اسلامی همواره شاهد رشادت‌ها و افتخارآفرینی‌های نیروی دریایی ایران در عملیات‌های مهمی بوده‌ایم. در ادامه مروری داریم بر مهم‌ترین سوابق مقاومت دریایی ایران در 4دهه گذشته.

عملیاتی که نیروی دریایی بعثی‌ها را فلج کرد
عملیات مروارید را یکی از موفق‌ترین عملیات دریایی در 8سال دفاع‌مقدس می‌دانند. این عملیات که نیروی دریایی رژیم بعث را فلج کرد، در 7آذر‌ماه1359 با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی انجام شد. بندر ‌ام‌القصر و 2 سکوی نفتی البکر و الامیه در ساحل اروند‌رود، طی این عملیات بمباران شدند. همچنین 5فروند قایق موشک‌انداز، 7فروند شناور و 6فروند میگ-23، یک فروند میگ-21 و یک فروند بالگرد سوپر فرلون عراق در این عملیات نابود شدند. شدت عملیات مروارید به حدی بود که نیروی دریایی عراق تا پایان جنگ قادر به ایفای نقش مؤثر در دریاها نشد. ناوچه موشک‌انداز پیکان در این عملیات نقش مهمی ایفا کرد. این ناوچه که در نوک حمله ایران قرار داشت، آتش سنگینی بر مواضع دشمن ریخت. رژیم بعث عراق برای توقف ناوچه پیکان 3موشک به آن شلیک کرد که 2موشک به ناوچه برخورد کرد و سبب غرق شدن آن شد.

هنرنمایی و رشادت تکاوران نیروی دریایی
در روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی، عملیات اشکان توسط ناوچه‌های پیکان، جوشن و گردونه و با همراهی یک بالگرد صورت گرفت. این عملیات به‌منظور پایان دادن به تسلط رژیم بعث عراق بر سکوهای نفتی ایران و انهدام سامانه شنود الکترونیکی عراق مستقر روی سکوها انجام شد. هشتم آبان 1359دستور اجرای عملیات اشکان صادر شد. نهم آبان ناوچه‌های جوشن، پیکان و گردونه بوشهر خود را به نقطه کمینگاه در نزدیکی سکوهای نفتی نوروز و اردشیر رساندند. انهدام تأسیسات متعلق به اسکله‌های دشمن با توجه به شرایط جوی بسیار نامناسب و متلاطم بودن دریا، ازجمله هنرنمایی‌ها و رشادت‌های تکاوران نیروی دریایی در این عملیات بود که منجر به وارد شدن خسارت سنگین به ارتش بعث عراق شد.

ساقط‌کردن بالگرد آمریکایی
خلیج‌فارس در سال‌های آخر جنگ برای ایران ناامن شده بود و حضور آمریکا در این منطقه بر ناامنی خلیج‌فارس افزوده بود. شانزدهم مهرماه ۱۳۶۶ سردار شهید نادر مهدوی همراه با 11همرزم شهید دیگرش برای انجام گشتزنی و حفاظت از آب‌های نیلگون خلیج‌فارس، با استفاده از 3فروند قایق تندروی توپ‌دار به نام «بعثت» و یک فروند ناوچه به نام طارق به سمت جزیره فارسی رفتند. پس از رسیدن به جزیره فارسی صدای انفجار مهیب ناشی از انهدام رادار پایگاه فرماندهی توسط بالگردهای آمریکایی به گوش رسید. لحظاتی بعد، یک فروند بالگرد کبرای MS6 متعلق به نیروهای آمریکایی بالای سر مهدوی و یارانش رسید. قایق حامل شهید آبسالان و شهید نصرالله شفیعی نیز هدف اصابت موشک آمریکایی‌ها قرار گرفت. شهید مهدوی موفق شد با استفاده از یک فروند موشک استینگر، یکی از بالگردهای آمریکایی را هدف بگیرد و ساقط کند. در نهایت مهدوی و یکی دیگر از همرزمانش اسیر شدند. 6روز بعد، پیکرهای مطهر شهدا و پیکر مهدوی و همرزم دیگرش از مسقط تحویل ایران داده شد و اینچنین نخستین رویارویی مستقیم نظامی ایران و آمریکا در دریا رخ داد.

مراقب سربازانتان باشید!
6نظامی انگلیسی سال1383 و در جریان اشغال غیرقانونی عراق، به شکل غیرقانونی وارد آب‌های ایران شدند. نیروی‌دریایی سپاه در اقدامی قاطع ضمن توقیف تجهیزات نظامی و ابزار آنان این افراد را بازداشت کرد. نظامیان دستگیر شده با دست‌های روی سر گذاشته شده از نیزارهای ساحلی آبادان به مراکز نظامی مربوط منتقل شدند. تصاویر نظامیان دستگیر شده نشان می‌داد آنان روحیه خود را باخته و در گوشه‌ای از اتاق گریه می‌کنند. مخابره این تصاویر به دنیا سبب تحقیر گسترده نیروهای نظامی سلطنتی انگلیس شد و مسئولان انگلیسی خواستار بازگرداندن این نیروها به کشور خود شدند. این اتفاق سوم فروردین1386 نیز دوباره تکرار ‌شد. 15نظامی انگلیسی بعد از ورود به آب‌های ایران دستگیر شدند. طرف انگلیسی با لحنی تند خواهان آزادی آنان شد. ایران تأکید کرد که تنها با عذرخواهی، ملوانان را آزاد می‌کند. انگلیس از ایران عذرخواهی کرد. ایران نیز نظامیان انگلیسی را راهی خانه‌شان کرد و این‌گونه اقتدار خود و تحقیر طرف مقابل را به رخ کشید.

گریه ابرقدرت جهان مقابل سپاه
22دی‌ماه1394، ناوچه آمریکایی وارد آب‌های سرزمینی ایران شد و دریادلان سپاه پاسداران با کمترین امکانات و بدون توجه به تهدید ناو جنگی‌ای که در همان نزدیکی‌ قرار داشت با غیرتی مثال‌زدنی 10نظامی مسلح آمریکایی را دستگیر کردند. خبر مثل بمب منفجر  و عکس‌العمل‌ طرف آمریکایی آغاز شد. در گام نخست مسئولان آمریکایی با تهدید ایرانی‌ها، خواهان آزاد شدن افراد متجاوز به کشور شدند. صحنه دست‌های پشت سر سربازان آمریکایی به نشانه تسلیم به جهان مخابره شد و موجی از شادی را میان مردم برانگیخت. مقامات آمریکایی در ابتدا ادعا کردند که قایق به سبب نقص فنی موتور وارد آب‌های ایران شده و کمی بعد گفتند که نیروهایشان به‌دلیل اشتباه در مسیریابی وارد آب‌های ایران شده‌اند. نکته مهم در این اتفاق، گریه برخی از دستگیر‌شدگان بود که بازتاب زیادی پیدا کرد. تصویر تسلیم‌شدن این افراد منجر به تحقیر ارتش اول جهان، آن هم به‌دست نیروهای سپاه شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید