• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 23 خرداد 1402
کد مطلب : 194286
+
-

واکسن کووید -19فایزر دادگاهی شد

دانش
واکسن کووید -19فایزر دادگاهی شد

شرکت بیونتک به‌عنوان بنیانگذار واکسن کووید-19مبتنی بر پلتفرم mRna تولید شرکت فایزر، به‌دنبال شکایت یک زن آلمانی از عوارض این واکسن، دادگاهی شد. به گزارش رویترز، این زن که از حق خود براساس قانون حفظ حریم خصوصی آلمان استفاده می‌کند تا نامش علنی نشود، از سازنده واکسن آلمانی برای حداقل 150هزار یورو غرامت آسیب بدنی و همچنین غرامت خسارت مادی نامشخص شکایت کرده است. شاکی ادعا می‌کند که پس از دریافت این واکسن دچار درد در قسمت بالایی بدن، تورم در اندام‌ها، خستگی و اختلال خواب شده است. در قانون داروسازی آلمان آمده است که سازندگان داروها یا واکسن‌‌ها فقط درصورتی مسئول پرداخت خسارت برای عوارض جانبی هستند که علم پزشکی نشان دهد که محصولات آنها نسبت به مزایای آن آسیب نامتناسبی ایجاد می‌کند یا اطلاعات موجود روی برچسب اشتباه باشد.
شرکت بیونتک با مدیریت اوگور شاهین، دانشمند ترک‌تبار و مبتکر این واکسن مدعی است که شکایت این زن کاملا بی‌اساس است. این شرکت بیوتکنولوژی با اشاره به نام تجاری واکسن گفت: مشخصات ایمنی واکسن به خوبی مشخص شده است. از زمان ورود واکسن فایزر - بیونتک به بازار جهانی، حدود 1.5میلیارد نفر در سراسر جهان آن را دریافت کرده‌اند، ازجمله بیش از 64میلیون نفر در آلمان. آژانس دارویی اروپا می‌گوید که این واکسن که تحت نام تجاری Comirnaty توزیع شده است، رایج‌ترین واکسن مورد استفاده در اروپا و آمریکا بود که برای استفاده نیز کاملا بی‌خطر است.
در یک جلسه توجیهی رسانه‌ای هفته گذشته، آژانس دارویی اروپا بار دیگر بر مزیت همه واکسن‌های کووید مورد تأیید خود، ازجمله فایزر - بیونتک تأکید کرد و گفت که تنها در سال اول همه گیری، تخمین زده می‌شود که واکسن‌ها به نجات تقریبا 20میلیون نفر در سراسر جهان کمک کرده است. گفته شده که خطر بسیار کمی از میوکاردیت و پریکاردیت که دو نوع التهاب قلبی هستند، به‌دنبال واکسیناسیون با این واکسن، عمدتا برای مردان جوان رخ داده است. درصورت برنده شدن شاکی در پرونده، مشخص نیست که چه‌کسی هزینه‌های قانونی یا غرامت را پرداخت خواهد کرد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید