• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194261
+
-

ترک فعل حناچی از نگاه اعضای شورای پنجم

اعضای شورای شهر تهران در دوره پنجم، از کم‌کاری‌های شهردار منتخب خود می‌گویند

گزارش
ترک فعل حناچی از نگاه اعضای شورای پنجم

صبا کاشانی-روزنامه‌نگار

 یکی از مستنداتی که می‌توان در راستای ترک فعل شهردار سابق تهران عنوان کرد سخنان رئیس شورای شهر وقت است.  محسن هاشمی‌رفسنجانی، تیر‌ماه 1399گفت: «مشکل اصلی در اجراست. مدیران معمولا در سال آخر به‌ویژه اگر امید زیادی برای بقا و ماندن در دوره بعد نداشته باشند، محافظه‌کار می‌شوند؛ مدیران فعلی شهرداری هم که از ابتدا جسارت و ریسک‌پذیری زیادی نداشتند. ما فقط می‌توانیم در این سال آخر، شهرداری را تشویق کنیم و حتی هل دهیم که تحرک بیشتری داشته باشد.» محسن هاشمی‌رفسنجانی ‌در جایی دیگر   نیز به عدم‌موفقیت شهردار پایتخت در زمینه تحقق بودجه اشاره دارد؛«شهرداری پایتخت در جذب بودجه غیرنقد موفق نبوده است. طی 3سال گذشته شهرداری در جذب بودجه غیرنقد محافظه‌کاری‌های زیادی داشته و به نوعی جسارت در این راستا نیست. دست شهرداران مناطق هم در این زمینه بسته شده است.» ولی آیا این شکست را می‌توان به‌دلیل بی‌تحرکی و عدم‌تلاش برای توسعه تهران قلمداد کرد؟ او نیز در جای دیگر عنوان می‌کند که «حتی یک کیلومتر تونل مترو ساخته نشد.» که مدیرعامل وقت شرکت متروی تهران نسبت به این سخنان واکنش نشان می‌دهد و آن را تأیید می‌کند؛ «پروژه‌ای در خطوط جدید نداشته‌ایم؛ چراکه منابع مالی محدود بوده‌است.»

 وعده‌های بی‌سرانجام

شعار شهردار تهران در دوره پنجمی‌ها «تهران شهری برای همه» یا «جان تو و جان شهر» بود. اما شکاف میان شمال و جنوب پایتخت سبب شد که این وعده هرگز به سرانجام نرسد و در حد شعار و آرزو باقی بماند و مشکل اینجاست که هیچ‌کس شعارها را در زمره ترک فعل قرار نمی‌دهد.

کار با چاشنی عدم‌ایمنی
بخش جنوبی خط ۶مترو با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید که فقط  برای ساعات اول خبر خوش روی خروجی‌های رسانه‌ها بود؛ چراکه کارشناسان معتقد بودند بخشی که قرار است مورد بهره‌برداری قرار گیرد از ایمنی لازم برخوردار نیست و از ۷ هواکش میان‌تونلی که در این مسیر ۹کیلومتری وجود دارد فقط یک هواکش حدفاصل ایستگاه‌های میدان خراسان و خیابان منصور راه‌اندازی شده است.  درباره نا‌ایمن بودن شبکه مترو محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران آن زمان به خبرنگاران گفت: همان مشکلاتی که موجب توقف بهره‌برداری از خط ۷مترو شد، در خط ۶ وجود دارد و نمی‌توانیم به این دلیل که اینها خودی هستند، سکوت کنیم.

چوب حراج به جای کسب درآمد
فروش برخی از املاک شهر تهران در آن دوران حاشیه‌ساز شد. فروش این املاک برای تامین اعتبار پروژه‌های عمرانی چون بلدیه، مجتمع فرهنگی رازی و… عنوان شده است. شهرداری تهران ۱۱ملک خود را برای فروش به شورا معرفی کرد. مجتمع ایستگاه مولوی، فروشگاه شهروند بوستان، مجتمع دوستان، چاپخانه همشهری،  پروژه شرکت گاز، ملک ولی‌عصر واقع در تونل رسالت، پارکینگ ایرانشهر، ملک مجاور دادسرای ناحیه 2، گلستان جنوبی تقاطع کوچه رز، روزنامه اطلاعات و ملکی در پاسداران، املاکی بودند که در لیست فروش شهرداری قرار داشتند و در نهایت با خروج ملک ولی‌عصر و روزنامه اطلاعات شورا با فروش ۹ فقره دیگر موافقت کرد.

 منتظر «باد»
آبان 98بود که صحبت‌های شهردار تهران برای مقابله با آلودگی هوا حاشیه‌ساز شد.  اما راهکار شهردار وقت تهران چه بود؟ پیروز حناچی، شهردار وقت تهران گفت:  اگر باد بوزد، اوضاع خوب می‌شود! برای کاهش آلودگی راهی جز وزش باد، بارش باران و کاهش تردد خودروها نداریم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید