• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19426
+
-

جزئیات حذف متقاضیان غیرواقعی در بورس‌کالا


مدیرعامل بورس‌کالای ایران اعلام کرد: با همکاری وزارت صنعت و سازمان حمایت و با زیرنظر گرفتن عملکرد شرکت‌ها و کدهای معامله‌گران، تقاضاهای غیرواقعی را در بورس‌کالا حذف خواهیم کرد. به گفته حامد سلطانی‌نژاد هدف از این اقدام آن است که سیاستگذاران بازار سرمایه و اقتصاد از مصرف کالای عرضه شده بورس‌کالا، در صنایع پایین دست مطمئن شوند. او گفت: عرضه محصولات و مواداولیه در بورس‌کالای ایران برای شرکت‌های پایین‌دستی، براساس عملکرد شرکت‌های تولید‌کننده ادامه دارد و روند آن رو به افزایش است.

مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: بنا داریم از مصرف کالای عرضه شده بورس‌کالا در صنایع پایین‌دست مطمئن شویم اما اگر کسانی در پایین‌دست وجود داشته باشند که بخواهند کالا را از بورس بگیرند و صادر کنند یا کالایی مانند مس را تبدیل به قراضه کنند و به‌خود تولید‌کننده بفروشند یا ناهنجاری‌هایی از این دست به‌وجود‌ آید قطعا با این افراد برخورد می‌کنیم و کدها و تقاضاهای غیرواقعی را با همکاری وزارت صنعت و سازمان حمایت حذف خواهیم کرد. سلطانی‌نژاد افزود: کسانی که خرید می‌کنند اگر کالا را صرف تولید نکنند مطمئن باشند با ممیزی‌هایی که بعداً صورت خواهد گرفت کشف خواهند شد و جرایم سنگینی برای آنها درنظر گرفته خواهد شد. سلطانی‌نژاد افزود: درخواست ما این است که در پالایش متقاضیان به سمت تقاضا، انجمن‌ها و متقاضیان واقعی به ما کمک و تقاضاهای غیرواقعی را گزارش کنند؛ زیرا خاصیت بورس شفاف‌سازی‌ است.

سلطانی‌نژاد در این‌باره که مسئول اصلی در ارائه مجوز خرید و حفظ تقاضاهای کاذب از بورس‌کالا چه نهاد و سازمانی است، گفت: در درجه نخست خود انجمن‌های تخصصی کمک کنند؛ زیرا هیچ‌کس بهتر از انجمن‌های بخش خصوصی اعضا را نمی‌شناسند. همچنین تولید‌کننده‌های غیرواقعی را اخراج و گزارش کنند. در گام بعدی ادارات صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌ها باید راستی‌آزمایی کنند.

حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: بعد از اعلام نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار به‌عنوان نرخ ارز رسمی، قیمت‌های پایه در بورس‌کالا بر مبنای ارز ۴۲۰۰تومانی ارزشگذاری می‌شود و رقابت‌ها بر همان مبنا روی قیمت‌ها انجام می‌شود. مدیرعامل بورس‌کالای ایران تأکید کرد: این اتفاق موجب شد قیمت‌هایی که در بورس‌کالا کشف می‌شود بعضاً از قیمت‌های جهانی و قیمت‌های خارج بورس، بسیار پایین‌تر باشد و به‌شدت تقاضا برای محصولاتی که در بورس عرضه می‌شود افزایش یابد. او توضیح داد: بر همین اساس در روزها و ماه‌های اخیر، در بازار بسیاری از کالاها با افزایش عرضه مواجه بودیم. سلطانی‌نژاد بیشتر کالاهای عرضه شده در بورس‌کالا را مشمول افزایش تقاضا بعد از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی دانست و گفت: این افزایش تقاضا در حوزه کالای پتروشیمی، مس، فولاد، آلومینیوم، سرب و روی با توجه به کاهش قیمت‌شان در بورس در مقایسه با قیمت‌های جهانی، مشهود بود؛ به‌گونه‌ای که در برخی کالاها این افزایش تقاضا چند برابر شد. او با تأکید بر این نکته که عموم کالاهایی که در بورس عرضه می‌شوند برای مصرف داخل است، گفت: مبنای قیمت‌های پایه در بورس‌کالا، دلار ۴۲۰۰تومانی است اما تا سقف ۱۰درصد در بسیاری از کالا می‌تواند رقابت صورت گیرد؛ علت آن هم این است که تولید‌کننده می‌تواند همین کالای خود را در بازارهای جهانی با قیمت‌های بالاتر به فروش برساند اما آن را در بورس با حاشیه‌ای بالاتر از قیمت پایه به فروش می‌رساند.



شرط خرید از بورس‌کالا

سلطانی‌نژاد گفت: در این مدت عرضه مس از رشد ۶۶درصدی برخوردار شد؛ درحالی‌که تقاضا برای این محصول ۱۳۳‌درصد رشد داشته است به‌نظر می‌رسد اختلاف قیمت بورس و قیمت جهانی موجب شده خیلی از کسانی که تولید‌کننده پایین‌دستی واقعی هم نیستند به خرید این کالاها متمایل شوند و بعضاً آن را یا در بازار غیررسمی خارج از بورس بفروشند یا صادر کنند و در نتیجه رقیب تولید‌کننده‌ها شوند.

اوبا بیان اینکه کسانی می‌توانند در بورس خرید کنند که مجوزهای لازم را داشته باشند، گفت: برخی کسانی که بعد از ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی به خرید واقعی اقدام کردند متقاضیان غیرواقعی بودند؛ از این‌رو برای اینکه بتوانیم فقط خریداران واقعی را تأمین کنیم با هماهنگی وزارت صنعت، خرید ۲۴‌ماه گذشته آنان از بورس را مبنا قرار دادیم تا معادل متوسط همان مقدار خرید در عملکرد ۲۴‌ماهه گذشته را خرید کنند.  مدیرعامل بورس‌کالای ایران اضافه کرد: این تدبیر کمک کرد تا بسیاری از تقاضاهای کاذب از بازار خارج شود و فرایند کشف قیمت به‌گونه‌ای پیش رود که تقاضای کاذبی در مورد عرضه‌ها نداشته باشیم؛ ضمن اینکه با همکاری تولیدکننده‌ها در بسیاری از کالاها عرضه‌ها را در بورس افزایش دادیم. سلطانی‌نژاد گفت: اگرچه تقاضا درباره محصولی مانند مس ۱۳۳درصد و عرضه آن ۶۶درصد افزایش یافت اما امیدواریم با حذف تقاضای کاذب، بتوانیم کالای بیشتری را به سمت تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و صنایع پایین‌دستی واقعی در حوزه کالاهای مختلف هدایت کنیم.


   داستان پتروشیمی

سلطانی‌نژاد گفت: در حوزه پتروشیمی عملکرد شرکت‌های پتروشیمی برای خرید از بورس مبنا قرار گرفته که کمک می‌کند کسانی که شفاف هستند و فعالیت‌شان زیرزمینی نیست و همواره طرفدار شفافیت و کارایی بورس هستند، تشویق شوند. او افزود: با حذف بسیاری از کدهایی که سال‌های گذشته فعال نبودند اما اکنون شروع به فعالیت کردند به سمت واقعی شدن تقاضا پیش رفتیم هر چند می‌طلبد دستگاه‌های دیگر هم وظایف خود ازجمله وظایف نظارتی را انجام دهند؛ یعنی نظارت کنند کالایی که در بورس و پایین‌تر از قیمت جهانی در اختیار عده‌ای قرار می‌گیرد آیا واقعاً تبدیل به تولیدات صنایع پایین‌دستی می‌شود یا خیر؟ نظارت کنند که صادرات مواداولیه در حداقل خود انجام شود و بتوانیم از تقاضاهای کاذب و به‌وجود آمدن رانت برای عده‌ای خاص جلوگیری کنیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید