• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194255
+
-

عقب‌ماندگی‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی جدی است



جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه به واسطه انباشت و تجمیع مشکلات از سال‌های گذشته، امروز عقب‌ماندگی‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه درحوزه مترو، اتوبوس و تاکسی جدی است، گفت: «برای جبران عقب‌ماندگی در حمل‌ونقل شهری، نوسازی و بازسازی ناوگان، از اهمیت و ضرورت فراوانی برخوردار است. به‌عنوان مثال، به‌دلیل کمبود واگن نمی‌توانیم از تمام ظرفیت خود در شبکه مترو برای جابه‌جایی مسافران استفاده کنیم. علاوه بر تأمین واگن مورد نیاز، موضوع ساخت خطوط جدید را هم داریم اما اولویت ما با تکمیل خطوط فعلی مترو است. امروز، ساخت هر کیلومتر مترو، حدود 1500میلیارد تومان هزینه دارد و برای تکمیل شبکه ریلی نیز در مجموع به حدود ۴۵۰هزار میلیارد تومان بودجه احتیاج داریم.
درکنار مترو، یکی دیگر از اولویت‌های اصلی ما، موضوع تقویت و توسعه ناوگان اتوبوسرانی است. در حوزه ناوگان اتوبوسرانی هم عقب‌ماندگی‌های جدی داریم که کمبود و فرسودگی ناوگان ازجمله آنهاست. تا پایان سال۱۴۰۴، باید ۷۵۰۰دستگاه اتوبوس فعال در تهران داشته باشیم اما اکنون، اتوبوس‌های فعال ما تنها حدود ۲هزار دستگاه است. عمر مفید اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز تکمیل شده و باید به این بخش نیز کمک کنیم تا اتوبوس‌های در اختیار آنها نیز بازسازی شوند. بودجه ابلاغی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، ۲۷هزار میلیارد تومان است که از این مقدار، حدود یک‌ سوم آن یعنی ۸هزارو۴۶۰ میلیارد تومان به ساماندهی اتوبوسرانی اختصاص پیدا کرده است و البته ایستگاه‌های اتوبوس نیز باید بازسازی و نوسازی شوند.
 ۵۰۰میلیارد تومان پرداخت نقدی برای انعقاد قراردادهای اتوبوسرانی انجام شده است، با این توضیح که ۵۰درصد تأمین منابع از محل تسهیلات بانکی، ۲۵درصد غیرنقدی و ۲۵درصد نقدی است. همچنین، در بحث تاکسیرانی هم مشکلاتی نظیر فرسودگی ناوگان را داریم.»
بهرامی با اشاره به مشکلات و عقب‌ماندگی در بخش‌های دیگر حمل‌ونقل شهر تهران ازجمله تامین فضای پارک خودروها، گفت: «همچنین در بحث فضای پارک، تلاش شده تا عقب‌ماندگی‌ها در زمینه تأمین پارکینگ جبران شود که کار در این بخش نیز آغاز شده و ساماندهی پارک حاشیه‌ای صورت گرفته که تا پایان سال‌جاری، ۱۲۰هزار فضای پارک حاشیه‌ای ساماندهی شود. مسائل و مشکلات سامانه قدیمی کارت‌بلیت‌ها که بیش از ۱۰سال از زمان آغاز به‌کار آن می‌گذشت، با انجام اقدامات فشرده در طول چند‌ماه اخیر در مترو و اتوبوسرانی کاهش یافته، چنان که از اسفند سال گذشته در مترو، زمینه‌هایی برای صدور کارت‌بلیت فراهم شده و ان‌شاءالله تا پایان تابستان در بخش عمومی اتوبوسرانی مشکل دریافت پول نقد و سایر موضوعات برطرف خواهند شد. یکی از معضلات ما، پایانه جدید شرق بود که حدود ۹۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با توجه به غیرفعال بودن آن در سال‌های اخیر، ۱۵درصد پیشرفت منفی پیدا کرده بود که برای حل مشکل از محل قراردادهای مترو وارد شدیم که طرح اجرایی شود و ان‌شاءالله تا پایان تابستان امسال بتوانیم این پروژه را به‌سرانجام برسانیم.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید