• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194257
+
-

از انتخاب شهردار بازنشسته تا ایجاد رکود مسکن در تهران

مجتبی شاکری؛ عضو شورای چهارم شهر تهران

شورای پنجم شهر تهران در شرایطی شکل گرفت که رئیس‌جمهور سابق کشور بیشترین تبلیغات را برای ایجاد آن داشت. نخستین حرکتی که در آن دوره شورا عجیب به‌نظر رسید و مردم نیز در مقابل آن موضع گرفتند، بحث انتخاب شهردار بود. در دوره پنجم، 3شهردار و 2سرپرست در فاصله زمانی کوتاه انتخاب شدند؛ حتی در انتخاب شهردار نیز قانون را رعایت نکردند و شهرداری انتخاب شد که به سن بازنشستگی رسیده بود و از نظر وضعیت جسمی شرایط اداره شهر را نداشت. این مسئله موجب آسیب دیدن جایگاه شهردار تهران شد و مردم نیز حیران و سرگردان بودند.

جایی را پیدا کنید که افتتاح کنیم
درخصوص ترک فعل‌هایی که در شورای پنجم صورت گرفت، می‌توان به عمل نکردن مطابق برنامه اشاره کرد و به برنامه‌ای که مربوط به شهر و تعیین‌کننده بودجه است، توجه نداشتند و حتی آن را تغییر دادند و برنامه درازمدتی را چیدند؛ علاوه بر این بودجه شهرداری را نیز تغییر دادند. همچنین در موضوع پروژه‌ها، در دوره سابق مدیریت شهری آنقدر پروژه‌ای افتتاح نکردند که رئیس سابق شورای شهر تهران به طنز گفته بود: «جایی را پیدا کنید که در روزهای آخر بتوانیم آن را افتتاح کنیم.»

حناچی برای درآمد پایدار کاری نکرد
حل کردن موضوع درآمد پایدار شهرداری به عنوان یکی از موضوعات مهم در تمام دوره‌های شهرداری مطرح شده است و با وجود اینکه حناچی، شهردار سابق تهران رابطه خوبی با دولت سابق داشت، اما این موضوع را نتوانست حل و فصل و بودجه‌ ثابتی را از دولت وارد شهرداری تهران کند. درواقع عضویت حناچی در هیأت دولت هیچ کمکی به موضوع درآمد پایدار شهرداری نکرد.

گرانی مسکن؛ نتیجه ترک‌فعل شورای پنجمی‌ها
دولت و وزیر مسکن سابق، از افتخاراتشان این بود که یک مسکن هم بنا نکردند. این در شهرداری تهران هم نمود پیدا کرد؛ چراکه هیچ اقدام تشویقی از سوی شهرداری تهران برای توسعه ساخت‌وساز صورت نگرفت و همین مسئله موجب رکود مسکن در تهران و سایر شهرها شد. مدیریت شهری سابق هیچ انگیزه‌ای برای رشد ساخت‌وساز در شهر نداشت و حتی در این‌باره قفل‌هایی نیز شده بود. اینکه امروز شاهد گرانی مسکن در پایتخت هستیم به‌دلیل ترک فعل‌هایی است که در شورای پنجم شهر و مدیریت سابق شهری رقم خورده است.

اعتقاد به دیانت شهر نداشتند
به لحاظ فرهنگی نیز اعتقادی به فرهنگ و حفظ دیانت شهر نداشتند و بسیاری از خدماتی که سازمان زیباسازی در دوره‌های چهارم و ششم در اختیار مناسبت‌های انقلابی و دینی گذاشته‌اند، وجود نداشت؛ به‌عنوان مثال برای روز 13آبان که روز مبارزه با استکبار نامگذاری شده اجازه نمی‌دادند بنری زده شود تا این روز را زنده نگه ‌داریم. درواقع در دوره سابق شهری قدمی برای برگزاری مناسب  مناسک انقلابی و دینی برداشته نمی‌شد.

مسجدسازی تعطیل شد!
در دوره چهارم برای کمک به ورزشکاران، قاریان، مداحان و افرادی که در فرهنگ شهر نقش داشتند صندوقی درنظر گرفته بودیم که می‌توانستند وام‌هایی را دریافت کنند. در درجه اول حافظان و مفسران قرآن را حذف کردند و زمینه کمک به این افراد از بین رفت. همچنین در دوره سابق زمینه‌های ساخت مسجد و... را تعطیل کردند و به جای آن کانون‌هایی که همسو با تفکر خودشان بود را رشد دادند. تمام اقدامات شورای پنجمی‌ها باعث اعتمادسوزی در میان مردم شد؛ تاجایی که حتی در میان مردم نیز جایگاه خودشان را از دست دادند؛ به‌عنوان مثال محمد سالاری با یک‌میلیون و 100رأی در دوره پنجم، در انتخابات 1400 به 35هزار رأی رسید. همچنین رأی علی اعطا با یک‌میلیون‌و200 به 32هزار رأی رسید. به‌دلیل عملکرد ضعیف‌شان مردم از این افراد قهر کردند و نمی‌خواهند قهر مردم را باور کنند و روایت می‌کنند که به‌دلیل عدم‌احراز صلاحیت‌ها نمی‌توانند مجدد پا به عرصه گذارند؛ لذا به‌نظر می‎‌رسد این افراد یک منحنی سقوط در رأی داشتند. این وضعیت در این دوره جدید انتخابات نیز تکرار خواهد شد و باید متوجه تحلیل‌های غلطی که این گروه سیاسی مطرح می‌کنند باشیم؛ چراکه صحنه را به‌نفع خود عوض می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید