• یکشنبه 23 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 4 ذی القعده 1445
  • 2024 May 12
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194236
+
-

بازگشت به مدار خدمت تا 25خرداد

یکی از پله‌های برقی ایستگاه تجریش برای اورهال اساسی غیرفعال شده است

مهدی اسماعیل پور؛ روزنامه‌نگار

  دیروز تصاویر و خبر‌هایی درباره خرابی و غیرفعال بودن یکی از پله‌های برقی ایستگاه تجریش در فضای مجازی و رسانه‌ای منتشر شد که پیگیری‌ها نشان می‌دهد این موضوع به بحث اورهال اساسی پله‌های برقی مربوط می‌شود.
به گزارش همشهری، جدا از بحث کمبود و فرسودگی ناوگان، یکی دیگر از مشکلات و چالش‌های اساسی متروی تهران، پله‌های برقی و آسانسورهای ایستگاه‌هاست که به واسطه فرسودگی یا خرابی قطعات، هراز چندگاهی برای مدت چند روز از حرکت بازایستاده و از مدار خدمت‌رسانی به مسافران خارج می‌شوند. چندی قبل مسعود درستی اعلام کرده بود که با هدف جلوگیری از بروز نقص‌های فنی و خرابی پله‌های برقی، اورهال اساسی برخی از این دستگاه‌ها در دستور این شرکت قرار دارد:«تقریبا 1200پله برقی به ‌صورت روزانه در تهران سرویس‌دهی می‌کنند. برخی از پله‌های برقی به لحاظ کاری و فنی نیازمند اورهال اساسی هستند. اورهال پله‌برقی‌های متروی تهران در دستور کار است و از نیمه دوم سال گذشته اقدامات خوبی در این رابطه صورت گرفته است.» در واقع یکی از برنامه‌های شهرداری تهران و شرکت بهره‌برداری مترو در سال‌ جاری، پایان دادن و به حداقل رساندن خرابی‌ها و نواقص فنی پله‌های برقی است تا این مشکل چند ساله به شکل اصولی و اساسی حل و فصل شود.
 همچنین مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با بیان اینکه از نیمه دوم سال گذشته اقدامات خوبی در این رابطه صورت گرفته است، گفت: «100میلیارد تومان بودجه برای تامین قطعات پله‌برقی اختصاص یافته و بخشی از قطعات هم خریداری و وارد انبار شده است.» با توجه به اینکه از عمر برخی از پله‌های برقی‌ مترو بیش از 20سال می‌گذرد، برای آنکه سرپا و فعال بمانند، لازم است حتما اورهال و نوسازی شوند. به‌ ویژه اینکه در سال‌های گذشته نیز در نگهداری و رسیدگی به این پله‌های برقی کوتاهی‌هایی را شاهد بودیم؛ ازجمله اینکه پله‌های ‌برقی‌ پس از مدتی نیاز به تعویض روغن دارند، اما در ایستگاه‌های مترو تا پایان سال گذشته روغن پله‌های برقی‌ تعویض نشده بود و چند سال از تعویض روغن آنها می‌گذشت. در  مورد پله‌های برقی مترو بدیهی است که با توجه به حجم بالای استفاده از این دستگاه‌ها، اگر نگهداشت و سرویس این دستگاه‌ها، به موقع و در زمان خودش صورت نگیرد، به کاهش و کوتاه شدن عمر این پله‌های برقی‌ها منجر خواهد شد. با توجه به این موضوع در سال گذشته روغن تمام پله‌های برقی در ایستگاه‌های مترو تعویض شد.
در همین راستا پیگیری‌هایی در رابطه با غیرفعال شدن یکی از پله‌های برقی ایستگاه پر مسافر و پرتردد تجریش در خط یک مترو صورت گرفت که نشان می‌دهد دلیل این موضوع اورهال اساسی بوده و طی چند روز آینده و طی هفته جاری پله‌های برقی از مدار خارج شده، دوباره فعال شده و به مدار بازمی‌گردد. در این زمینه شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، از بازگشت آن به مدار خدمت طی 4روز آینده خبر می‌دهد:«پله برقی ایستگاه تجریش به ‌دلیل انجام اورهال، غیر فعال شده و تا تاریخ ۲۵ خردادماه سال‌جاری برای استفاده مسافران دوباره فعال خواهد شد. مسافران محترم مترو مطمئن باشند که درصورت خرابی پله‌های برقی در تمامی ایستگاه‌ها، تلاش این شرکت در جهت رفع مشکل، به‌طور مستمر پیگیری و تا حصول نتیجه، با جدیت انجام خواهد شد. تلاش تمامی کارکنان بخش تعمیر و نگهداری پله برقی شرکت بهره‌برداری مترو، فراهم‌کردن زمینه کارکرد مطمئن و به حداقل رساندن میزان خرابی پله‌های برقی در ایستگاه‌ها به جهت کسب رضایت و فراهم کردن رفاه مسافران گرامی متروست.» به این ترتیب اورهال پله برقی مذکور تا 4روز دیگر به پایان می‌رسد و در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید