• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19415
+
-

ثبت سفارش واردات کالا 66درصد رشد کرد


رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: «در 2‌ماه نخست امسال 20میلیارد دلار ثبت سفارش برای واردات به کشور انجام شده است». این رقم در مقایسه با ثبت سفارش واردات 12میلیارد دلاری در مدت مشابه سال قبل، از 66درصد رشد حکایت دارد که می‌تواند پیامد سیاست‌های ارزی اخیر و تخصیص دلار 4200تومانی به همه واردکنندگان باشد.

 به گزارش همشهری، پیش‌ازاین فعالان اقتصادی و کارشناسان توصیه کرده بودند امکان تخصیص ارز به نرخ مصوب در سامانه نیما برای کل واردات منتفی شود و ذخایر ارزی کشور فقط به واردات کالاهای اساسی و نیازهای بخش تولید اختصاص یابد. البته آنگونه که مجتبی خسرو‌تاج، معاون وزیر صنعت نیز تأکید کرده، توجه به این نکته ضروری است که همواره ثبت سفارش از میزان واردات واقعی به کشور بالاتر است، بنابراین ثبت سفارش 20میلیارد دلاری در 2‌ماه نخست سال‌جاری به‌معنای واردات این میزان کالا نبوده و باید ترخیص کالا از گمرک ملاک بررسی قرار گیرد. خسرو‌تاج، رئیس سازمان توسعه تجارت دیروز در نشست خبری با خبرنگاران به تشریح وضعیت تجارت خارجی کشور به‌ویژه پس از یکسان‌سازی نرخ ارز پرداخت و گفت: در 2‌ماه نخست سال‌جاری، با احتساب میعانات گازی، ۱۸ میلیون و ۷۶۸ هزار تن کالا به ارزش ۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار از کشور صادر شده است که این میزان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴.۸ درصد و از لحاظ ارزش ۲۲درصد رشد داشته است. براساس این آمارها، چین، امارات، عراق، افغانستان و هند 5بازار نخست صادراتی ایران در سال‌جاری بوده‌اند. به گفته خسرو‌تاج تراز تجاری 2‌ماه نخست سال‌جاری، ۹۴۲ میلیون دلار مثبت بوده است.



مکانیسم فروش توافقی ارز اعلام می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و اقلام معدنی فلزی در سامانه نیما عرضه می‌شود، تأکید کرد: درآمدهای ارزی صادرات سایر اقلام که عمدتاً به بخش خصوصی ارتباط دارد نیز به‌موجب بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور مشمول استفاده در چرخه اقتصادی کشور است اما نه صرفا از طریق فروش در سامانه نیما بلکه اظهارنامه صادراتی آن نیز می‌تواند برای واردات اقلام خاصی که اعلام می‌شود مورد استفاده قرار گیرد. خسروتاج درباره مطالبه صادرکنندگان بخش خصوصی درباره ارائه ارز حاصل از صادرات با نرخ توافقی، گفت: صادرکنندگان در یک‌ماه اخیر این موضوع را مطرح کرده‌اند که برای آن اقلام خاصی درنظر گرفته شده و در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

معاون وزیر صنعت درباره فروش ارز حاصل از صادرات غیرنفتی خارج از سامانه نیما به واردکنندگان گفت: برای صادرکنندگان اظهارنامه صادراتی ارزش‌دار صادر می‌شود و ضمن اینکه نرخ این اظهارنامه در خریدوفروش میان صادرکننده و واردکننده توافقی خواهد بود، ملاک قیمت معامله ارز همان قیمت مصوب خواهد بود. به گفته خسرو‌تاج، واردکنندگان اقلام غیرضروری ازجمله کالاهای لوکس و خودرو باید ارز را از این محل تأمین کنند که پیشنهاد آن به دولت ارائه شده است.



صادرکنندگان متخلف جریمه می‌شوند

خسرو تاج همچنین درباره صادرکنندگانی که پس از تصمیمات ارزی لحاظ شده در کشور، ارز حاصل از صادرات خود را وارد سامانه نیما نکنند، گفت: این افراد شامل معافیت‌های مالیاتی نبوده و در سیاست‌های تشویقی هم جایی نخواهند داشت؛ اگرچه که در سال‌های گذشته ارزی برای تشویق و حمایت صادرکنندگان اختصاص پیدا نکرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :