• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19400
+
-

فردا میزبان جام‌جهانی مشخص می‌شود

برگزاری جام‌جهانی در دو دوره پیاپی در دو کشور روسیه و قطر که بعدها مشخص شد لابی‌ها، رشوه و فساد مالی در انتخاب این دو میزبان نقشی تعیین‌کننده داشته، کم بود، طرح 48تیمی کردن جام‌جهانی که توسط رئیس جدید فیفا مطرح شده است هواداران فوتبال را نگران کرده است. برخی به‌خاطر اینکه این دوره ممکن است آخرین دوره جام‌جهانی به این شکل باشد هزینه‌ها و رنج سفر به روسیه را بر خود هموار کرده‌اند تا از نزدیک شاهد آخرین جام‌جهانی کلاسیک باشند. حالا شنیده می‌شود که پروژه 48تیمی جام‌جهانی فعلا از دستور کار خارج شده است؛ پروژه‌ای که یکی از شعارهای انتخاباتی اینفانتینو در کمپین انتخاباتی ریاست فیفا بود. جام‌جهانی 48تیمه ابتدا قرار بود در سال2026 به اجرا در بیاید اما اینفانتینو اعلام کرد نمی‌تواند تا آن زمان صبر کند و می‌خواهد این طرح را 4سال جلو بیاندازد و 48تیم را در قطر در سال2022 ببیند. حالا به‌نظر می‌رسد این اقدام فعلا عملی نیست. جانی اینفانتینو، در اجلاس اخیر فیفا در مسکو پیش از آغاز جام‌جهانی اعلام کرد: «برای رسیدگی به این موضوع در کنگره فیفا خیلی زود است.» 10فدراسیون فوتبال در آمریکای جنوبی از پروژه افزایش تیم‌های جام‌جهانی2022 قطر حمایت نکرده‌اند و به همین دلیل قرار است که فیفا روز چهارشنبه هفته جاری تجدیدنظری درباره برنامه‌هایش برای جام بیست‌و‌دوم داشته باشد.
 میزبانی مشترک قطر با همسایگان
ظرفیت‌های قطر را هم برای میزبانی از این تعداد کشور باید در نظر گرفت. با 48تیمه شدن جام‌جهانی تعداد بازی‌ها به 80مسابقه افزایش خواهد یافت. مگر آنکه فیفا برخی کشورهای همسایه از جمله ایران را در میزبانی دوره بعدی با قطر دخیل و شریک کند. این نکته را هم باید در نظر گرفت که قطر از جانب همسایه‌های عربی‌اش موسوم به اتحاد عربی در تحریم سیاسی و اقتصادی است و فیفا نمی‌تواند این کشور را مجبور به همکاری با عربستان، امارات و بحرین برای میزبانی مسابقات کند و تنها کشورهای ایران، کویت و عمان می‌توانند برخی مسابقات را میزبانی کنند. اینفانتینو گفت: «نمی‌دانم قطر میزبان 48تیم خواهد بود یا خیر، زیرا در این صورت باید 12 تا 14 ورزشگاه را در اختیار داشته باشد. باید ابتدا با قطری‌ها صحبت کنیم و این مشکل پیش از رقابت‌های انتخابی حل شود.»
 میزبان بعدی فردا مشخص می‌شود
میزبان جام‌جهانی2026 که اینفانتینو آن را به‌عنوان زمان اصلی اجرای پروژه 48 تیمی کردن جام‌جهانی در نظر گرفته بود، هنوز مشخص نشده اما در حال حاضر مراکش و 3کشور آمریکا، مکزیک و کانادا (مشترک) به فیفا پیشنهاد میزبانی داده‌اند. میزبان جام بیست‌و‌سوم چهارشنبه یعنی ‌فردا در کنگره فیفا مشخص خواهد شد.
 فرمول رنکینگ تغییر می‌کند
رئیس سوئیسی در جلسه شورای فیفا در مسکو خبر داد که فرمول رنکینگ تیم‌های ملی بعد از جام‌جهانی دستخوش تغییر خواهد شد: «موافقت کردیم تا سیستم محاسبه رنکینگ فیفا تغییر کند. ما می‌خواهیم تا فرمول جدید و منطقی‌تری را پس از جام‌جهانی2018 روسیه معرفی و فعال کنیم. سیستم جدید رنکینگ فیفا متعادل‌تر خواهد بود.» او همچنین ابراز امیدواری کرد در دوره بعدی مسابقات انتخاباتی تیم‌هایی نظیر سوریه بتوانند در کشور خود از حریفان میزبانی کنند. او هنوز تصمیم نگرفته در دوره بعدی انتخابات فیفا که در سال2019 برگزار می‌شود نامزد شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید