• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193976
+
-

صدرنشینی نام ایرانیان در جهان

ایران در صدر
صدرنشینی نام ایرانیان در جهان

در هفته‌ای که گذشت، برخی از رویدادها نه‌تنها پربیننده و پرخواننده بودند، بلکه ارزش خبری آنها باعث شد تا در زمره ترین‌ها ازجمله بهترین و برترین خبرها قرار بگیرند. برای مرور برخی از این خبرها با ما همراه باشید.

هنرمندترین
درج ‌نام آهنگساز ایرانی در کنار بزرگان موسیقی جهان


13 خرداد
نام و تصویر علی رهبری، آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی در مجموعه اُپرای مارینسکی سنت‌پترزبورگ روسیه ثبت شد. مجموعه تئاتر و اُپرای مارینسکی شهر سنت‌پترزبورگ روسیه بزرگ‌ترین مجموعه اُپرای جهان است که توسط معمار معروف آلبرتو کاوس طراحی و دوم اکتبر سال۱۸۶۰ افتتاح شد. مجموعه اُپرای مارینسکی تاکنون اجراهای بسیار ارزشمندی را به خود دیده و در تاریخ به محلی برجسته برای اجرای آثار شاخص آهنگسازان اواخر سده نوزدهم و آهنگسازان قرن بیستم تبدیل شده است.
والری گرگیف، اسطوره رهبری ارکستر جهان در ۳۵سال گذشته مدیریت کل هنری و رهبری ارشد اُپرای مارینسکی را برعهده داشته است. به دستور گرگیف، تصویر علی‌رهبری، آهنگساز و رهبر بین‌المللی ارکستر ایرانی در کنار تصاویر بزرگان موسیقی جهان در سالن تاریخی اُپرای مارینسکی قرار داده شد.

شایع‌ترین
دوشنبه‌های خطرناک

15 خرداد

نتایج یک پژوهش جدید نشان داده که حملات قلبی بیشتر در روز دوشنبه اتفاق می‌افتند.  بر اساس گزارش روزنامه سان و به گفته کارشناسان، چون تغییر چرخه خواب روزانه بدن پس از تعطیلات پایان هفته (شنبه و یکشنبه در کشورهای اروپایی و آمریکایی) است، به همین دلیل بیشتر حملات قلبی در روز دوشنبه رخ می‌دهد. پزشکان می‌گویند که انجام تحقیقات بیشتر درباره این پدیده، به نجات جان افراد در آینده کمک خواهد کرد. در این پژوهش، دانشمندان در 5سال، داده‌های بیش از 10هزار بیمار را در بیمارستان‌های سراسر ایرلند بررسی و احتمالات حمله قلبی در همه روزهای هفته را محاسبه کردند. آنها دریافتند که بین آغاز هفته کاری و پرخطرترین نوع حمله قلبی، «رابطه قوی» وجود دارد. پروفسور نیلش سامانی از بنیاد قلب بریتانیا ضمن خواستار انجام تحقیقات بیشتر دراین‌باره گفته است: انجام این کار می‌تواند به پزشکان کمک کند که این وضعیت کشنده را بهتر درک کنند و جان افراد بیشتری را نجات دهند.

پرسرعت‌ترین
رونمایی از موشک هایپرسونیک فتاح

16خرداد

جمهوری اسلامی ایران با رونمایی از موشک‌هایپرسونیک «فتاح» که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دنیا کم‌نظیر است؛ جزو 4کشور دارای این فناوری شد. موشک پرسرعت هایپرسونیک روز سه‌شنبه با حضور رئیس جمهور و جمعی از مسئولان نیروهای مسلح در نیروی هوافضای سپاه پاسداران رونمایی شد. پیش از این در معرفی موشک فتاح اعلام شده بود این موشک سرعت بالایی دارد و در جو و خارج از جو می‌تواند ‌مانور دهد. این موشک جدید می‌تواند با عبور از همه سامانه‌های سپرموشکی، سامانه‌های ضدموشکی، دشمن را هدف قرار ‌دهد. موشک فتاح با بهره‌مندی از قابلیت‌های تاکتیکی و برخورداری از پیشران سوخت جامد نازل متحرک مرحله دوم، توان دستیابی به سرعت‌های بسیار بالا و انجام مانورهای گوناگون در داخل و خارج از جو زمین با هدف غلبه بر انواع سامانه‌های دفاع هوایی دشمن را دارد. این موشک 1400 کیلومتر برد دارد و سرعت آن پیش‌از اصابت به هدف 13 تا 15 ماخ است.

مظلوم ترین
تشییع شهید 16 ساله مقتدر

18 خرداد
مراسم تشییع شهید مدافع حرم فاطمیون، شهید «محمد جعفری گنجی» دیروز پنجشنبه ۱۸ خردادماه در بهشت زهرا(س) برگزار شد. این شهید در سال ۹۳ برای دفاع از حرم اهل بیت توفیق حضور در سوریه داشت و در عملیات بصیری الحریر توسط جبهةالنصره اسیر، شکنجه و ۳۱ فروردین۹۴ به شهادت رسید. محمد جعفری گنجی زمان شهادت 16 سال بیشتر نداشت و گفته می شود شهادتی با اقتدار داشت. چون تکفیری‌ها زنده‌زنده انگشت‌هایش را قطع کردند تا از او اعتراف بگیرند که موفق نشدند. پیکر این شهید از طریق آزمایش DNA شناسایی شد. مراسم وداع با پیکر این شهید دیروز در معراج شهدای تهران با حضور مردم و خانواده این شهید برگزار شد.

مهم‌ترین
حال‌ خوش دریاچه ارومیه
17اردیبهشت

اوایل اسفندماه سال گذشته بود که فاز نخست سامانه انتقال آب سد کانی‌سیب به دریاچه ارومیه افتتاح و اعلام شد در فاز اول سالانه ۳۰۰میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل می‌شود، موضوعی که حال و روز دریاچه ارومیه را در آستانه دومین سفر رئیس جمهور به این استان بهتر کرده است. ساخت ۳۶کیلومتر تونل در عمق ۱۵۰متری زمین در کانی‌سیب یک اتفاق مهم برای احیای دریاچه ارومیه بود، به نحوی که تصاویر ماهواره‌ای از دریاچه ارومیه نیز نشان می‌دهد طرح انتقال آب به این دریاچه موجب بهبود روند احیای آن شده است. براساس آخرین آمار از وضعیت دریاچه ارومیه تا پانزدهم خردادماه امسال حجم آب موجود در آن یک‌میلیاردو۹۷۰ میلیون مترمکعب ثبت شده است. وسعت این دریاچه ۱۵۵۴کیلومترمربع بوده و تراز سطح آب نیز ۱۲۷۰مترو۴۰سانتیمتر است. در حالی که در اول مهرماه سال گذشته حجم آب موجود در مخازن و وسعت دریاچه به ترتیب یک‌میلیاردو۲۴۰میلیون مترمکعب و ۹۳۰کیلومتر مربع بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید