• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193978
+
-

رویدادهای فرهنگی و اجتماعی

اقدامات فرهنگی و اجتماعی گوناگونی در روزهای هفته صورت می‌گیرد معمولا در صدر توجهات خوانندگان روزنامه‌ها و سایت‌های خبری قرار دارد. این هفته هم شاهد رویدادهای مختلف در زمینه‌های گوناگون بودیم که گلچینی از شاخص‌ترین خبرها را در این بخش مرور می‌کنیم.

کشف ۳۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در خلیج‌فارس
اوایل این هفته، فرمانده مرزبانی استان هرمزگان از کشف ۳۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در آب‌های خلیج‌فارس خبر داد. سردار بهادر اسماعیلی گفته: مرزبانان هرمزگانی پس از کسب خبری مبنی بر فعالیت قاچاقچیان سوخت در حوزه استحفاظی این استان  پس از بررسی دقیق از مناطق، 4 محفظه پلاستیکی معروف به مشک ماری حاوی ۳۶۰ هزار لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل کشف کردند. براساس نظر کارشناسان ارزش ریالی سوخت کشف شده قاچاق از نوع گازوئیل ۹۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال برآورد شد.

ثبت ملی صنایع‌دستی فارس
روز یکشنبه هم معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس از ثبت ملی دستبافته‌های ۲ روستا و یک شهر این استان خبر داده و اعلام کرده در راستای شناسایی شهرها و روستاهای دارای قابلیت در توسعه صنایع‌دستی آبان‌ماه سال گذشته پرونده ثبت ملی حصیربافی شهر خشت، رندبافی تنگ چوگان کازرون و روار گیوه‌بافی کندازی مرودشت تشکیل و دفاع شد و به‌تازگی با صدور رأی مثبت به ثبت ملی رسید.

کشف 12تن خاک معدنی غیرمجاز در طبس
روز سه‌شنبه هم استخراج ۱۲ تن خاک معدنی سرب و روی غیرمجاز در شهرستان طبس کشف شد که مأموران انتظامی پاسگاه«تپه طاق» شهرستان طبس با انجام اقدامات تخصصی پلیسی، محل دپو خاک‌های معدنی را شناسایی کردند و پس از هماهنگی با مقام قضایی در بازرسی از محل، مقدار ۱۲ تن خاک معدنی سرب و روی که دپو شده بود، کشف شد. ارزش ریالی خاک معدنی کشف شده طبق نظر کارشناسان مربوطه بالغ بر یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال برآورد شده است.

دستگیری حیوان‌آزار در دماوند
فرد خاطی که در محدوده آبسرد حیوان آزاری کرده بود، شناسایی و دستگیر شد. اول خرداد امسال ویدئویی از حیوان آزاری در دماوند در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد که در پی آن، اداره محیط‌زیست این شهرستان علیه افراد خاطی اعلام جرم کرد.متعاقب این ماجرا، عصر دوشنبه این هفته استانداری تهران خبر داد: فرد خاطی شناسایی و اعلام جرم صورت‌گرفته و به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان معرفی شد.

جایزه هیلتاپ به فیلم«هیچ‌کس خانه نیست» رسید
فیلم کوتاه «هیچ‌کس خانه نیست» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی میثم شمسی موفق به کسب جایزه بهترین فیلم کوتاه تجربی چهارمین جشنواره هیلتاپ بیرمنگام شد. این فیلم در ادامه حضور جهانی خود به دومین دوره جشنواره جایزه طلایی بلغارستان هم راه پیدا کرد. هیلتاپ HILLTOP یک جشنواره حضوری است که طیف متنوعی از فیلمسازان و بینندگان را برای ارائه، دیدن و بحث درباره آثار گرد هم می‌آورد. این دوره جشنواره، یک هفته همزمان در2 شهر بیرمنگام انگلستان و کلیولند آمریکا برگزار شد.

تصویب روز   بوشهر در تقویم رسمی
براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی کشور ۱۸ اسفند‌ماه به‌عنوان روز بوشهر جهت ثبت در تقویم رسمی تصویب شده است. به‌گفته عبدالرحیم افروغ، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر ۱۸ اسفند روز تاسیس مدرسه سعادت در سال ۱۲۷۸ است که این اثر در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۵۷۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. مدرسه سعادت به سبک نوین آموزشی تاسیس شده برد و از نظر تاریخی مادر مدارس جنوب ایران و قدمتش از دوره قاجار است.

دومین دوسالانه «نشان هدهد سفید»   فراخوان داد
فراخوان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید با ارائه فهرست300  عنوان کتاب پرمخاطب بخش کودک و نوجوان کتابخانه‌های عمومی و اعلام بخش‌های آن توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد. این دوسالانه در 2 بخش معرفی کتاب‌های پرطرفدار در 2 گروه سنی کودک و نوجوان در 3 موضوع شعر، داستان و غیرداستان و همچنین معرفی داوران برتر در 3 گروه کودکان، نوجوانان و کتابداران (کارشناسان حوزه کتاب) توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ ادامه دارد.

انتشار نسخه نهایی لایحه عفاف و حجاب
نسخه نهایی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که هفته گذشته به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، منتشر شد. در هفته‌های قبل قوه قضاییه، لایحه صیانت از حجاب و عفاف را تنظیم و آن را به دولت ارسال کرد که در دولت این لایحه اصلاح و عنوان آن به لایحه حمایت از عفاف و حجاب تغییر یافت و به مجلس ارائه شد. پیش از این سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در روز ۹خرداد از تقدیم نسخه نهایی این لایحه به مجلس شورای اسلامی خبر داده بود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید