• دو شنبه 3 مهر 1402
  • الإثْنَيْن 10 ربیع الاول 1445
  • 2023 Sep 25
جمعه 19 خرداد 1402
کد مطلب : 193958
+
-

گرمازدگی در کمین سفرهای تابستانی

ترفندهای سفر
گرمازدگی در کمین سفرهای تابستانی

بسیاری از ما بنا به دلایلی مانند تعطیلی مدارس و اوقات فراغت بیشتر، عادت داریم برنامه سفرهای هرسال خود را در فصل تابستان داشته باشیم. فصلی گرم که اگر به همین ویژگی آن یعنی دمای بالای هوا توجه نشود و تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از آن درنظر گرفته نشود، ممکن است گرمازدگی، جای لذت و خوشی در سفر را بگیرد. چه بسیار سفرهایی که با بروز گرمازدگی در گردشگران، ادامه نیافت و چه بسیار خطراتی که خاطره تلخی از سفرها برجای گذاشت؛ بنابراین پیش از بستن بار سفر در تابستان لازم است از یکسری نکات ضروری و ساده آگاه شوید.

 ابتدا باید مختصری از عارضه و عوامل گرمازدگی بدانیم تا بتوانیم در صورت بروز آن، به موقع و درست نسبت به آن واکنش نشان دهیم. گرمازدگی حالتی است که با سرگیجه، خستگی، افزایش ضربان قلب، تشنگی مفرط و حالت تهوع به ‌دلیل کم شدن آب و نمک بدن در انسان همراه است. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در هوای بسیار گرم، فرد دچار تعرق شدید شود و نتواند دمای بدن خود را به تعادل برساند. افت فشار، از حال رفتن، بیهوش شدن یا حتی در مواردی بروز سکته و ایست قلبی از پیامدهای آن است.

 پیش از عزم سفر، بهتر است با یک برنامه‌ریزی دقیق به شناسایی شهرها و مکان‌های گردشگری با ویژگی آب و هوای خنک، بپردازید. تعداد این شهرها و اماکن، کم نیستند؛ کافی ا‌ست یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی داشته باشید تا لیستی بلندبالا از اسامی آنها در برابر دیدگانتان قرار گیرد.

یکی از لذت‌های سفر، گشت‌و‌گذار در فضاهای آزاد مانند معابر شهری یا طبیعت است؛ فضاهایی که ما را بیشتر در معرض مستقیم نور و گرمای آفتاب قرار می‌دهند. در این شرایط بهتر است که ابتدا به نوع لباس و پوشاک خود در سفر توجه کنیم. لباس‌های نخی، گشاد و با رنگ‌های روشن می‌توانند مانع از جذب گرما شوند. سعی کنید با لباس مناسب، پوست بدنتان را کامل بپوشانید تا آفتاب‌سوخته نشوید چرا که پوست آفتاب‌سوخته توانایی لازم برای خنک و متعادل نگه داشتن دمای بدن را ندارد.

استفاده از کلاه‌های لبه‌دار و پهن، چترهای آفتابی، استفاده منظم از کرم‌های ضد‌آفتاب، لوسیون‌های آبرسان و وسایل خنک‌کننده شخصی ازجمله راه‌های پیشگیری از گرمازدگی است. دستمال‌های سر و هدبندهای مرطوب هم در این ارتباط، راهگشا هستند.

اگر قرار است بخشی از ساعت‌های سفر خود را در فضاهای آزاد و در معرض نور آفتاب، سپری کنید پس، از میزان تحرک و جست‌وخیزتان بکاهید تا روند تعریق در بدن‌تان، سرعت نگیرد. همچنین می‌توانید ساعت‌هایی (صبح و عصر) را برای گشت‌و‌گذار در فضاهای آزاد انتخاب کنید که هوا خنک‌تر است.

نوشیدنی‌ها در جلوگیری از گرمازدگی، معجزه می‌کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم بطری آب همیشه همراه‌تان باشد. البته می‌توانید از نوشیدنی‌های خنک تابستانی مانند انواع آبمیوه‌ها، شربت لیمو و گلاب نیز استفاده کنید تا حسابی هیدراته شوید. مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای و قهوه را به حداقل برسانید.

بهترین تغذیه در سفر، غذاهای پروتئینی و فیبردار است. از خوردن غذاهای چرب بپرهیزید و میان‌وعده‌تان هم حاوی میوه‌های خشک، خشکبار و میوه باشد. با اضافه کردن کمی نمک به غذایتان، جذب آب بدن خود را افزایش دهید. سرم‌های خوراکی و تامین‌کننده املاح بدن مانند پودر «اُ.آر.اس» هم در چمدان‌تان باشد.

 به‌دنبال سایه باشید. اتراق زیر سایه درختان یا نشستن در محیط‌هایی که سایبان در آنها نصب شده است، شما را در برابر نور و گرمای آفتاب محافظت می‌کند.

اگر با خودروی شخصی سفر می‌کنید در فواصل زمانی کوتاه از خودرو پیاده شوید و خود را بیشتر در برابر جریان هوای آزاد قرار دهید. سالمندان، کودکان یا افرادی که دارای ضعف جسمانی بیشتر باید به این توصیه‌ها در سفر توجه کنند.

روز خود را بیش از حد با برنامه‌های تفریحی و بازدید از مکان‌های مختلف مقصد سفر شلوغ نکنید تا انرژی‌تان کاهش نیابد. پیاده‌روی در مکان‌های گرم از نظر جسمی آسیب‌های زیادی به شما وارد می‌کند. از این‌رو لازم است در روز به قدر کافی استراحت کنید تا بدن‌تان بازیابی شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید