• چهار شنبه 2 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ذی القعده 1445
  • 2024 May 22
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19395
+
-

معاونت جنجال!

بهروز رسایلی| محمدرضا داورزنی به‌عنوان معاون وزیر ورزش طبعا مجاز است درمورد رشته‌های مختلف حرف بزند، اما دیدگاه‌های او دست‌کم درمورد فوتبال طوری است که معمولا باعث تعجب اهالی این حوزه می‌شود. اظهارنظرهای داورزنی گاهی آن‌قدر عجیب و دور از واقعیت است که آدم باورش نمی‌شود یک مسئول ارشد دولتی این حرف‌ها را می‌زند. مواضع آقای معاون البته جنجال‌های زیادی را هم به‌وجود آورده که برخی از آنها را با هم مرور می‌کنیم.
   گاف تاریخی؛ حذف مسعود و احسان
بی‌گمان یکی از بزرگترین گاف‌های محمدرضا داورزنی در منصب معاون وزیر، به اظهارنظر عجیب او درمورد خط خوردن مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی از تیم‌ملی مربوط می‌شود. پس از آنکه این دو بازیکن در کسوت تیم باشگاهی‌شان ناچار به حضور برابر نماینده رژیم صهیونیستی شدند، حرف و حدیث‌های زیادی درمورد سرنوشت آنها در تیم‌ملی به‌وجود آمد. آن روزها همه مقامات رسمی از هرگونه اظهارنظری در این مورد طفره می‌رفتند، چرا که مصداق بارز دخالت سیاسیون در ورزش تلقی می‌شد و ممکن بود عواقب وحشتناکی برای فوتبال ایران داشته باشد. با این وجود داورزنی در یک بی‌احتیاطی باورنکردنی در تاریخ 19مرداد96 با خبرگزاری صداوسیما مصاحبه کرد و گفت: «به‌طور قطع مسعود شجاعی و احسان حاج‌صفی به تیم‌ملی فوتبال ایران دعوت نخواهند شد زیرا آنها خط قرمزها را زیر پا گذاشتند.» او در همین مصاحبه حتی گفته بود موضوع حذف این دو بازیکن از تیم‌ملی به کی‌روش هم مربوط نمی‌شود! مطابق انتظار مصاحبه داورزنی بازتاب بین‌المللی وسیعی پیدا کرد و می‌رفت تا برای فوتبال ایران دردسرساز شود. نهایتا هم کی‌روش هر دو بازیکن را به تیم‌ملی بازگرداند تا آقای معاون در این پرونده یک بازنده کامل لقب بگیرد.
   لباس ایرانی برای تیم‌ملی
داورزنی اخیرا مصاحبه‌ای انجام داده و گفته در راستای حمایت از کالای ایرانی، قرار است تیم‌ملی بعد از جام‌جهانی، برای جام ملت‌های آسیا از پوشاک برند داخلی استفاده کند. این در حالی است که در چند سال گذشته مناقشات زیادی درمورد کیفیت البسه تیم‌ملی وجود داشته و منتقدان و مسئولان این تیم حتی برندهای متوسط خارجی را هم قبول نداشته‌اند. این اواخر فشار کی‌روش در این زمینه آن‌قدر زیاد شد که فدراسیون به ناچار با چشم‌پوشی از همه درآمدهای احتمالی، از جیبش هم خرج کرد و با آدیداس قرارداد بست. حالا شما فرض کنید ما در جام‌جهانی نتیجه بگیریم وکی‌روش بماند؛ در این صورت آیا می‌توان به او گفت در راستای حمایت از کالای ایرانی بیا از آدیداس بگذرد و از منیریه لباس بخر؟!
   دفاع از عدم پخش فوتسال زنان
در شرایطی که عدم پخش مسابقات فوتسال تیم‌ملی بانوان ایران با انتقادهای بسیار زیادی در داخل کشور مواجه شده بود، داورزنی در کمال شگفتی به دفاع از تصمیم صداوسیما در این مورد پرداخت. جناب معاون که طبعا در این رویارویی باید کنار ورزشکاران و مقابل تلویزیون می‌ایستاد، موضعی کاملا وارونه اتخاذ کرد و گفت: «باید بپذیریم هر قدر هم حجاب بانوان ما مناسب باشد، اما بازیکنان مقابل آنها از این حجاب برخوردار نیستند و ممکن است بسیاری مسایل را رعایت نکنند. ما نمی‌توانیم برای پخش یک مسابقه ورزشی ارزش‌های خود را زیر پا بگذاریم.» این در حالی است که همین مسابقات آسیایی اخیر بانوان به‌طور زنده از تلویزیون‌های اینترنتی مجوزدار کشور پخش شد و هیچ اتفاقی هم رخ نداد.
   تدارکات مناسب بود؟
خیلی‌ها بر این باورند که تیم‌ملی فوتبال ایران روند آماده‌سازی مطلوبی را برای حضور در مسابقات جام‌جهانی تجربه نکرد. این موضوع بارها از سوی خود کی‌روش و بازیکنان تیم‌ملی هم مورد تاکید قرار گرفته است. با این وجود داورزنی اخیرا اعلام کرده تدارکات تیم‌ملی بسیار مناسب بوده و اغلب کارشناسان هم به این موضوع اذعان دارند! آیا ممکن است آقای معاون یکی از این کارشناسان راضی را به ما هم نشان بدهد؟ در آستانه جام‌جهانی، اتخاذ چنین موضعی که 180درجه با نظر اعضای تیم‌ملی متفاوت است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟
   دفاع عجیب از اعزام نماینده‌ها
انتشار خبر اعزام چند نماینده مجلس به روسیه برای تماشای مسابقات جام‌جهانی حجم وسیعی از انتقادات را به‌دنبال آورد؛ آن‌قدر که خود مجلسی‌ها هم عقب نشستند و یکی از نمایندگانی که قرار بود برود، اعلام کرد با هزینه شخصی راهی روسیه خواهد شد. در چنین شرایطی اما داورزنی به شکلی عجیب از اعزام این قبیل مسئولان به جام‌جهانی حمایت کرده است. آقای معاون در گفت‌وگویی تاکید کرده برخی مسئولان وزارت ورزش با وظایف «نظارتی» اعزام خواهند شد و توریست نیستند. او درمورد مجلسی‌ها هم گفته: «چه‌اشکالی دارد چند نفر از نمایندگان مجلس به‌عنوان کسانی که در روند تصمیم‌گیری‌های کشوری دخیل هستند شرایط برگزاری مسابقات را از نزدیک ببینند؟» او گفته مجموع مخارج این اعزام‌ها شاید 100میلیون تومان شود که این پول بین هزینه‌های میلیاردی فوتبال چیز خاصی نیست. آیا استدلالی از این قشنگ‌تر سراغ دارید؟!
 

این خبر را به اشتراک بگذارید