• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193753
+
-

سرنوشت تلخ پاراگلایدرسوار گمشده

عملیات جست‌وجو برای یافتن پاراگلایدرسواری که پس از پرواز در ارتفاعات دماوند به طرز عجیبی ناپدید شده بود پس از 3شبانه روز تلاش به کشف پیکر بی‌جان او در یکی از یخچال‌های دماوند منجر شد.
به گزارش همشهری، ظهر روز شنبه 13خردادماه، 3پاراگلایدر سوار که برای پرواز به سایت پروازی امامزاده هاشم رفته بودند با وجود هشدارهای هواشناسی پرواز کردند. هر سه خلبان افراد با تجربه‌ای بودند اما باد شدیدی که می‌وزید کار را برای آنها دشوار کرده بود. قرار بود آنها پس از پرواز در پیست آبسرد یا منطقه مشاء فرود بیایند. ساعتی  بعد 2نفر از پاراگلایدرسواران به‌دلیل باد شدید و شرایط نامساعد جوی در منطقه‌ای دورتر از محل مورد نظر فرود آمدند اما از سومین نفر خبری نبود. او پیش از پرواز شارژ موبایلش تمام‌شده و از طرفی باتری دستگاه جی پی اس وی نیز به اتمام رسیده و هیچ ردی از او وجود نداشت.

عملیات جست‌وجو
خاموش شدن موبایل و دستگاه جی پی اس این خلبان کار را برای یافتن او دشوار کرده بود. در این شرایط امدادگران هلال احمر با کمک نیروهای مردمی، آفرودسواران و سایر نیروهای امدادی باید منطقه‌ای به وسعت 30کیلومترمربع را جست‌وجو می‌کردند. این مناطق شامل جنگل و کوه‌هایی تا ارتفاع 3هزار متر بود. حتی بالگرد هلال احمر نیز بر فراز منطقه به پرواز درآمد اما هیچ نشانه‌ای از فرد گمشده پیدا نشد. در این بین هر نشانه‌ای از خلبان مفقود شده که اعلام می‌شد،  تیم‌های واکنش سریع به این مناطق اعزام می‌شدند اما هیچ‌کدام نتوانست به یافتن او منجر شود.
بیش از 3شبانه روز از مفقودشدن این خلبان می‌گذشت تا اینکه در ساعات اولیه بامداد دیروز (سه‌شنبه) یک کوهنورد نزد امدادگران رفت و با اعلام مشخصات خلبان گمشده گفت که او را از دور در ارتفاعات پر از برف و یخ دماوند دیده است. همین اطلاعات کافی بود تا تیم واکنش سریع شبانه راهی این محل شود. آنها بعد از طی کردن مسافتی طولانی به آنجا که روی تیغه کوه قرار داشت رسیدند و پیکر بی‌جان خلبان گمشده را پیدا کردند. شواهد نشان می‌داد که او بر اثر باد شدید به صخره‌ها کوبیده شده و به‌احتمال زیاد در همان ساعات اولیه جانش را از دست داده است. با کشف پیکر این خلبان، به‌دلیل اینکه امکان حضور بالگرد در آنجا وجود نداشت عملیات انتقال پیکر او برنامه‌ریزی شد و چندین گروه راهی محل حادثه شده و با استفاده از تجهیزات مخصوص و پس از ساعت‌ها تلاش موفق شدند پیکر خلبان جان‌باخته را از منطقه‌ای که شیبی در حدود 90درجه داشت به پایین منتقل و ظهر دیروز او را به پزشکی قانونی تحویل دهند.
مرتضی مرادی‌پور، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر که فرماندهی عملیات جست‌وجو را برعهده داشت در این‌باره به همشهری گفت: نیروهای هلال احمر برای نجات این فرد از جان مایه گذاشتند اما متأسفانه رعایت نکردن نکات ایمنی و بی‌توجهی به هشدارها باعث وقوع این حادثه تلخ شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید