• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 17 خرداد 1402
کد مطلب : 193735
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2ROvv
+
-

انقلاب در واقعیت مجازی

اپل با معرفی هدست واقعیت ترکیبی خود راه جدیدی در استفاده از رایانه‌ها گشوده است

فناوری
انقلاب در واقعیت مجازی

عمادالدین قاسمی‌پناه-روزنامه‌نگار

اپل از هدست شگفت انگیز خود در کنفرانس WWDC 2023 رونمایی کرد. این ابزار که نخستین هدست واقعیت ترکیبی اپل به شمار می‌رود، با نام اپل ویژن پرو (Apple Vision Pro) معرفی شده است. مهم‌ترین ویژگی ویژن پرو این است که محتوای دیجیتال را با فضای فیزیکی ترکیب می‌کند و کاربر با استفاد از چشم‌ها، دست‌ها و صدای خود دنیایی شگفت‌انگیز را تجربه می‌کند. به این ترتیب می‌توانید کارهای روزمره خود را به‌گونه‌ای انجام ‌دهید که پیش از این هرگز ممکن نبوده است. با ویژن پرو تماشای فیلم و عکس، ارتباط تصویری، کار با لپ‌تاپ و هر کاری که تاکنون انجام می‌دادید به شکلی متفاوت انجام خواهد گرفت. صفحه نمایش بسیار بزرگ، قرار دادن اپ‌ها در هر گوشه از مانیتور و اندازه واقعی افرادی که با آنها در تماس هستید، بخشی از ویژگی‌های هدست جدید اپل است. این ابزار، ابتدا صورت کاربر را اسکن می‌کند و هنگام ارتباط با دیگران، باوجود قرار گرفتن هدست روی صورت کاربر، مخاطبان تصویر کاربر را بدون هدست می‌بینند.

سیستم عامل اختصاصی
اپل ویژن پرو یک سیستم عامل کاملاً جدید به‌نام VisionOS دارد که از یک رابط کاربری سه‌بعدی بهره می‌برد. این سیستم عامل دارای یک اپ‌استور جدید و اختصاصی است که دسترسی به اپ‌های ویژه هدست را فراهم می‌کند. همچنین می‌توانید از طریق این فروشگاه به آن دسته از اپ‌های آیفون و آیپد که با این محصول جدید سازگارند، دسترسی داشته باشید.

 ۱۷۵میلیون تومان
آنگونه که اپل اعلام کرده، هدست اپل ویژن پرو از اوایل سال آینده میلادی (2024) روانه بازار می‌شود و در عرضه اولیه صرفا در آمریکا در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. این در حالی است که اپل، ابزار انقلابی خود را 3500دلار قیمت‌گذاری کرده که به پول ما حدود 175میلیون تومان برای آن باید هزینه کرد.

صدای واقعی
ویژن پرو از یک سیستم صدای فضایی(Spatial Audio) نوین بهره می‌برد که صدای دلچسب و واقعی را از اطراف به گوش شما می‌رساند. این فناوری می‌تواند با کمک سیستم رهگیری پرتوی صوتی صداها را با محیط شما انطباق بدهد.

 تعیین میزان شفافیت
بخش بیرونی بدنه ویژن پرو به‌طور کامل از شیشه صیقلی ساخته شده و درون یک فریم آلومینیومی سبک قرار گرفته است. در بالای بدنه یک دکمه و یکDigital Crown
شبیه آنچه در اپل واچ تعبیه شده، قرار دارد. این Digital Crown برای جابه‌جایی میان حالت‌های واقعیت افزوده و مجازی استفاده می‌شود. با این قابلیت شما می‌توانید شفافیت میان فضای فیزیکی و محتوای دیجیتال را تنظیم کنید. پیش از این، هدست‌های عرضه شده، ارتباط کاربر با فضای خارج را به‌طور کلی قطع می‌کرد.

حسگرهای لایدار
ویژن پرو در داخل از دوربین‌های فروسرخ و ال‌ای‌دی‌هایی برای ایجاد روشنایی استفاده می‌کند. در بیرون هم حسگرهای لایدار و سنسورهای دوربین وجود دارد. بخشی از دوربین‌ها به سمت پایین قرار گرفته‌اند تا دستان کاربر را ردیابی کنند و امکان کنترل آسان رابط کاربری را به‌وجود بیاورند. ویژن پرو درمجموع 5سنسور و 12دوربین دارد.

اندازه بزرگ و کیفیت بالای تصاویر


اپل از یک لنز ویژه و نمایشگرهای microOLED در ویژن پرو استفاده کرده است که تصاویر را با دقت و کیفیت فوق‌العاده بالایی به‌نمایش می‌گذارند. در 2صفحه نمایش این دستگاه 23میلیون پیکسل قرار گرفته است که تصاویر 4K را به نمایش می‌گذارد. این در حالی است که ویژن پرو، صفحه نمایشی به اندازه پرده یک سینمای اختصاصی را برای کاربر فراهم می‌کند. به‌علاوه افرادی که از عینک‌های طبی استفاده می‌کنند، می‌توانند از شیشه‌های مخصوص عینک که توسط Zeiss طراحی شده و به‌صورت مغناطیسی به هدست می‌چسبند، استفاده کنند.

مشخصات فنی
 
مهم‌ترین ویژگی فنی ویژن پرو این است که به‌طور مستقل کار می‌کند و نیازی به گوشی آیفون یا دیگر محصولات اپل ندارد.
ویژن پرو قدرت خود را از تراشه M2 می‌گیرد که البته یک کمک‌پردازنده به‌نام R1 برای پردازش آنی اطلاعات سنسورها دارد.
با ویژن پرو می‌توانید از اپ‌های آشنایی مثل سافاری استفاده کنید و در عین حال با اطرافیان خود تعامل داشته باشید.
در تماس‌های ویدئویی فیس‌تایم نیز می‌توانید مخاطبان را با اندازه واقعی‌شان مقابل خود ببینید.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید