• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
سه شنبه 22 خرداد 1397
کد مطلب : 19371
+
-

تعداد اصناف بیش از نیاز مردم است

صحرا صبوری| ارومیه- خبرنگار:

افزایش قیمت کالاها مهم ترین اثر را بر سطح درآمد اصناف و وضعیت زندگی شان می گذارد چراکه افراد می توانند تنها کالاهای ضروری خود را تهیه کرده و با پرهیز از هزینه های کم ضرورت، دخل و خرج خود را کنترل کنند اما امرار‌معاش اصناف کاملا به سطح درآمد مردم و میزان تقاضای افراد جامعه برمی گردد که متاسفانه با بالا رفتن قیمت ارز و پایین آمدن قدرت خرید مردم، اکنون بازار اصناف دچار رکود شده است. 
درباره وضعیت اصناف به گفت و گو با « عزیز عسگر اوغلو » رییس اتاق اصناف ارومیه می پردازیم.

به نظر شما مهم ترین علت بروز رکود در بازار چیست و چه اقداماتی می توان برای خروج از این وضعیت انجام داد؟

همانطور که می دانیم مهم ترین علت وجود رکود در بازار نوسانات قیمت ارز است و با افزایش سریع قیمت دلار، قیمت کالاها افزایش می یابد و قدرت خرید آحاد مردم کاهش می یابد که متاسفانه این مشکل سراسری بوده و باید هر چه سریع تر اقدامی برای خروج از این وضعیت انجام گیرد. 

می توان نوسانات قیمت ارز را تنها دلیل بروز رکود دانست؟

 علاوه بر بالا رفتن قیمت ارز، تعداد کسبه نیز افزایش یافته است بدین ترتیب که به دلیل نبود شغل افراد به کسب و کار روی آورده و وارد جامعه اصناف می شوند. بدین ترتیب که اگر تا سال های گذشته تنها 5 مغازه در یک خیابان وجود داشت اکنون تعداد این مغازه ها به 15 مغازه افزایش یافته است. پس توجه داشته باشید که علت کم شدن میزان خرید و فروش در بین کسبه تنها پایین آمدن قدرت خرید و کم شدن تعداد متقاضیان نیست بلکه تعداد افراد عرضه کننده کالا بیش از حد نیاز متقاضیان است و همین امر باعث کاهش درآمد اصناف می شود چراکه با افزایش تعداد اصناف، هم صنفان ناچار به تقسیم میزان متقاضیان و درآمدهایشان می شوند.

بیشترین رکود در کدام صنف رخ داده است؟

متاسفانه تمامی اصناف درگیر رکود هستند و هیچ صنفی از این امر مستثنی نیست.

مهم ترین اقدامی که مسئولان استانی می توانند در جهت کنترل بازار اصناف و خروج از رکود انجام دهند، چیست؟ 

درباره بالا رفتن قیمت ارز کاری از دست مسئولان استانی برنمی آید اما می توانند با ایجاد اشتغال و راه اندازی دوباره کارخانه های راکد موجود و یا احداث کارخانه های جدید و بهبود فضای کسب و کار تعداد اصناف را کنترل کرده و تا حد زیادی به بهبود فضای خرید و فروش کمک کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید