• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 16 خرداد 1402
کد مطلب : 193652
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjDx2
+
-

ریخته‌گری طبیعت و کشف ردپای انسان

کشف خوب
ریخته‌گری طبیعت و کشف ردپای انسان

مهتاب خسروشاهی

چشم‌های خود را ببندید، به عقب برگردید؛ به هزاران سال پیش، به وقتی که انسان‌های اولیه در جنگل‌ و کوه و دشت درحال راه رفتن هستند. به لحظه‌ای فکر کنید که رد پای یکی از آنها چنان ماندگار می‌شود که وقتی چشم باز می‌کنید، آن را جلوی پای خود می‌بینید! همه اینهایی که تصور کردید، واقعی است؛ به این دلیل که پژوهشگران، همین چند روز پیش، قدیمی‌ترین رد پای انسان را یافته‌اند. ردپای 153هزار ساله‌ای در آفریقای جنوبی کشف شده که به‌نظر می‌رسد‌ می‌تواند قدیمی‌ترین رد پایی باشد که تاکنون از انسان به جا مانده است.
پیش از این، ردپای قدیمی‌تری از جنس Homo در اسپانیا یافت شده بود، اما کاملا مشخص نیست که این رد پا، متعلق به کدام گونه است؛ چرا‌که قدمت آن متعلق به نخستین شواهد نئاندرتال‌ها در اروپاست. ردپای 153هزار ساله‌ای که چند روز پیش کشف شده در مسیر ساخته شده توسط «هومو ساپینس» در پارک ملی گاردن روت در غرب شهر « کیپ کوست» شناسایی شده است. این مسیر 25هزار ساله از 2مسیر قبلی در «ناهون» و « لانگبان» قدیمی‌تر است.
دکتر چارلز هلم، دستیار پژوهشی در دانشگاه نلسون ماندلا و اندروکار درباره رد پای جدید توضیح می‌دهد: «بیش از 2دهه پیش، با آغاز هزاره جدید، به‌نظر می‌رسید که رد پای باقیمانده از اجداد انسانی باستانی ما قدمتی برابر 50هزار سال دارند و ماقبل آن رد پایی باقی نمانده است، اما یافتن این ردپا، نظریه قبلی را تغییر داد.» او ادامه می‌دهد: «در سال 2023میلادی وضعیت دگرگون شد. به این دلیل که از رد پای قبلی مربوط به 50هزار سال پیش (متعلق به اینگوسیت هومینین)، 14مورد در آفریقا یافت شده است، اما از رد پای جدید، درحال حاضر فقط یک نمونه وجود دارد. به‌نظر می‌رسد پژوهشص‌های دقیق‌تر باعث شده تا ردپای کنونی یافت شود. نمونه‌های رد پای 50هزار ساله شامل 4عدد در آفریقا، 9عدد در آفریقای جنوبی و 10عدد اینگوسیت دیگر به‌صورت پراکنده در سراسر جهان بوده است.» دکتر هلم درباره ساخته شدن ردپای انسانی در طبیعت می‌گوید: «ردپاها، ریخته‌گری‌های طبیعی هستند؛ یعنی رد پا، با لایه‌ای از ماسه پر شده و از گذشته به اکنون رسیده است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید