• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 13 خرداد 1402
کد مطلب : 193544
+
-

بریکس؛ ائتلافی فراقاره‌ای برای کشورهای در حال توسعه

نشست نمایندگان و وزرای خارجه دوستان بریکس به میزبانی آفریقای جنوبی و با شرکت 20کشور ازجمله ایران و عربستان برگزار شد.


بریکس چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

بریکس گروهی به رهبری قدرت‌های نوظهور جهان است که هدف از تشکیل آن، توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان اعضای این سازمان است. کشورهای این گروه به واسطه دارا بودن نیمی از جمعیت جهان و همچنین با داشتن حدود 25 تا 28درصد از ظرفیت اقتصادی دنیا، حائز اهمیت است. بریکس یک ائتلاف فراقاره‌ای نیز تشکیل داده و جای پای کشورهای اروپایی و آمریکایی در آن دیده نمی‌شود. همکاری آمریکا با متحدان غربی خود برای جلوگیری از فعالیت‌های رو به جلوی بریکس از دیگر نکات قابل‌توجه این سازمان در سال‌های اخیر است.

سخنرانی وزیر خارجه ایران در اجلاس دوستان بریکس

موضوع سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در این اجلاس مقابله با یکجانبه‌گرایی، نظم جدید جهانی، دلارزدایی و مبارزه با تروریسم بود. امیرعبداللهیان گفت: گروه بریکس به‌دلیل توان خود و به جهت تلاش برای رفع برخی کاستی‌ها در نظام بین‌الملل و تقویت چندجانبه‌گرایی، جایگاه مهمی در عرصه مبادلات جهانی کسب کرده است. برزیل، چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی 5 کشور موسس بریکس هستند. وی همچنین درباره حضور ایران و کمک‌های آن به گروه بریکس عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در کنار دیگر کشورهای همسو و علاقه‌مند می‌تواند شریکی مطمئن برای بریکس در آینده باشد.

نشست مجازی رئیسی با سران کشورهای عضو بریکس

سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور سیزدهم کشورمان نیز به دعوت رسمی همتای چینی خود در نشست مجازی سران کشورهای گروه بریکس شرکت و دیدگاه‌های تهران را درخصوص مهم‌ترین مسائل بین‌المللی و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با سایر کشورها تشریح کرد. وی پیرامون مقابله با یکجانبه‌گرایی در نظام بین‌الملل گفت: روندهای متعارض جهانی، یکجانبه‌گرایی، ترجیحات ملی‌گرایانه و چالش‌هایی مانند تحریم و اقدامات قهرآمیز اقتصادی، اهمیت ایجاد و تقویت نهادهای نوین را در کنار سازمان ملل متحد ضروری می‌کند تا ضمن احترام به حاکمیت و منافع ملی کشورها، گام مهمی برای تحقق «جامعه بشری با آینده مشترک» برداشته شود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید