• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
جمعه 12 خرداد 1402
کد مطلب : 193494
+
-

سیاست در هفته ای که گذشت

صدور گذرنامۀ زیارتی برای زائران اربعین

سیاسی
صدور گذرنامۀ زیارتی برای زائران اربعین

از قدیم گفته‌اند بازار سیاست همیشه داغ است و این حوزه پرچالش که گستره آن همه کشورهای جهان را دربرمی‌گیرد، همیشه آبستن حوادث و اتفاق‌های تازه‌ای است که بعضی از این وقایع علاوه بر جغرافیای مشخصی که در آن اتفاق می‌افتد، معمولا سایر مناطق جهان را هم تحت الشعاع خود قرار می‌دهد و این از ویژگی‌های جهان سیاست است. اگر شما هم در روزهای گذشته فرصت نکردید همه خبرهای مهم جهان را دنبال کنید، در این بخش با ما همراه باشید.

شهادت 2 مرزبان 
به همان اندازه که خبر بازگشت اسدالله اسدی به میهن خوشحال‌کننده بود، خبر دیگری که اوایل این هفته رسانه‌ای شد، با نگرانی و اندوه همراه بود. در پی درگیری روز شنبه میان مرزبانان کشورمان با عناصر طالبان، 2مرزبان غیور کشور شهید و 2شهروند دیگر مجروح شدند.

شگفتی آمریکایی‌ها از موشک‌های ایران
روز یا هفته‌ای نیست که خبری از پیشرفت‌های ایران نباشد و در این میان، بخشی از خبرهای سیاسی که از جهان مخابره می‌شود این موضوع را هم پوشش می‌دهد.«بنیاد دفاع از دمکراسی‌ها» درباره توانایی‌های راهبردی و تاکتیکی موشک خرمشهر-4 اذعان کرده جمهوری اسلامی ایران بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین زرادخانه موشکی غرب آسیا را در اختیار دارد که توانمندی گسترده‌ای را به این کشور می‌دهد.

سلطان عمان مهمان تهران
هیثم بن‌طارق آل‌سعید، سلطان عمان این هفته به تهران آمد و با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور کشورمان دیدار کرد. سلطان عمان در مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی رئیس‌جمهور ایران قرار گرفت و دوطرف درجریان گفت‌وگوهای انجام‌شده، راهکارهای گسترش روزافزون همکاری‌های دوجانبه را مورد بررسی قرار دادند. این رایزنی‌ها در شرایطی انجام شد که تهران و مسقط پیگیری پرونده‌های متعددی را در حوزه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در دستورکار قرار می‌دهند. در دیدار او با رهبرمعظم انقلاب نیز حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر توجه کشورهای منطقه به خطر رژیم صهیونیستی تأکید کردند.

رای اعتماد مجلس به وزیر جدید آموزش و پرورش
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه‌شنبه ۹خرداد به وزیر پیشنهادی دولت رأی اعتماد دادند. نمایندگان مجلس با ۱۶۷ رأی موافق، ۸۶ رأی مخالف، ۱۴ رأی ممتنع، ۲ رأی باطله از مجموع ۲۶۹ رأی اخذ شده به صحرایی وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت آموزش و پرورش رأی اعتماد دادند.

از  اعزام حجاج تا تکذیب افزایش قیمت بنزین
اعضای دولت سیزدهم چهارشنبه، در حاشیه نشست دولت در جمع اهالی رسانه حاضر شده و به سؤالات خبرنگاران پاسخ دادند.در همین راستا محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره حج گفت: اعزام حجاج در حال انجام است و تاکنون ۱۴ هزار نفر اعزام شده‌اند و با افزایش رفت‌وآمدهای دیپلماتیک بین 2 کشور، روند اجرایی حج با رضایتمندی در حال انجام است. به‌گفته جواد اوجی وزیر نفت نیز دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

افزایش 20درصدی  کالابرگ الکترونیکی
اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی آزمایشی ابتدا در چند شهرستان کوچک و سپس استان هرمزگان و بعد در چند استان دیگر شروع و اسفندماه سال گذشته در سراسر کشور اجرایی شد. حالا به‌گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال جدید در اجرای بند «ی» قانون بودجه به دولت اجازه داده شده به‌منظور مدیریت بازار و کمک به معیشت مردم، طرح کالابرگ را اجرا کند.در گام اول یارانه کالابرگ ۲۰درصد افزایش پیدا می‌کند و مثلا کسانی که یارانه‌شان ۴۰۰هزار تومان است به ۴۸۰ هزار تومان ارتقا پیدا می‌کند؛ کسانی که مشمول یارانه هستند تا ۷۰ درصد یارانه‌شان را کالا خریداری کنند.

امکان برداشت ۶.۷میلیارد دلار از منابع ایران در صندوق بین‌المللی پول
رئیس‌کل بانک مرکزی ایران از دسترسی سریع به ۶.۷ میلیارد دلار از منابع موجود ایران در صندوق بین‌المللی پول خبر داده و گفته در حال حاضر ایران دارای ۴.۸ میلیارد SDR حق برداشت ویژه (معادل ۶.۷ میلیارد دلار) است که از این منابع به منظور کمک به وضعیت اقتصادی موجود می‌توان با کمترین تشریفات اداری و به سرعت استفاده کرد.تا پیش از سال ۲۰۲۱ در حساب ایران ۱.۴ میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) وجود داشت که در ماه‌های پایانی آن سال در قالب طرح صندوق برای مقابله با رکود اقتصادی ناشی از کرونا ۳.۴ میلیارد SDR به موجودی قبلی اضافه شد لذا در حال حاضر ایران دارای ۴.۸ میلیارد SDR (حق برداشت ویژه) (معادل ۶.۷میلیارد دلار) است.

صدور گذرنامۀ زیارتی برای زائران اربعین
سردار رادان اعلام کرد: گذرنامۀ زیارتی به توافق ایران و عراق رسیده تا زائران علاوه‌بر گذرنامۀ رسمی در زمان زیارت از آن استفاده کنند. با این کار تهیۀ گذرنامه با سرعت بیشتری انجام می‌شود.از چند روز آینده همکاران ما آمادگی دارند گذرنامۀ زیارتی را در اختیار زائران قرار بدهند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید