• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
جمعه 12 خرداد 1402
کد مطلب : 193492
+
-

برترین‌های هفته‌ای که سپری شد

شنبه تا پنجشنبه گوشه و کنار این سرزمین حاوی اخبار و رویدادهایی بود که برخی از آنها به‌دلیلی نسبت به سایر اخبار برتری دارند. برخی شاد و بعضی غمگین و تعدادی هم غرورآفرین و یک چندتایی نیز شگفتی‌ساز شدند.

یکشنبه ۷ خرداد
جوان‌ترین
کوهنورد ایرانی فاتح اورست

جوانان ایرانی، سال‌ها است که در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده و موفق شده‌اند نام ایران و ایرانی را در دنیا مطرح کنند. یکی از این جوانان امیرمحمد دانایی است که به‌تازگی موفق شده تا عنوان جوان‌ترین کوهنورد ایرانی فاتح قله اورست را به نام خود کند. او با ۲۳ سال سن توانست قله اورست با ارتفاع ۸۸۴۹ متر؛ مرتفع‌ترین قله دنیا را فتح کند. دانایی کوهنورد تهرانی عضو باشگاه هیماچال است و توانست با هزینه شخصی این صعود را انجام دهد. او بیش از این سابقه صعود زمستانی به قله ۵۱۳۷ متری آرارات در ترکیه، قله ۴۰۹۰ متری آراگاتس در ارمنستان، قله ۵۰۵۴ متری کازبک در گرجستان، قله ۵۶۴۲ متری البروس در روسیه و قله ۵۶۱۰ متری دماوند را در کارنامه خود دارد.

دوشنبه 8 خرداد
پرمصرف‌ترین

تهرانی‌ها رکورد زدند

مصرف آب شهروندان تهرانی در خرداد امسال با رقم ۵۲ هزار لیتر در ثانیه نسبت به میزان مصرف سال‌های گذشته در این بازه زمانی بی‌سابقه بوده است. مصرف آب امسال در اردیبهشت‌‌ماه نسبت به سال گذشته قابل‌قبول بوده، اما در 4خرداد‌ماه از ساعت ۱۲ تا ۱۲.۴۵ در هر ثانیه ۵۲ هزار لیتر آب مصرف شده که این رقم به‌طور میانگین در آن روز ۴۱ هزار لیتر بوده، درحالی‌که سال گذشته در این زمان ۳۷ هزار لیتر آب مصرف شده است. این حجم مصرف در حالی است که براساس آمار هواشناسی استان تهران، میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت ۴۴ درصد کاهش و نسبت به سال گذشته که سال خشکی محسوب می‌شود ۶ درصد کاهش یافته است.

سه‌شنبه 9 خرداد
افتخارآمیزترین

هواپیمای ترابری سیمرغ ساخته متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع تست پرواز خود را با موفقیت پشت سر گذاشت. این هواپیما باز طراحی و توسعه یافته هواپیماهای هم نسل خود است که متناسب با نیازهای مورد تقاضای دستگاه‌های کشوری و لشکری و همچنین لحاظ کردن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استانداردها و مقررات بین‌المللی به همت جوانان این مرز و بوم در وزارت دفاع و شرکت‌های دانش‌بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده و در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱رونمایی شده بود. سبک‌بودن، میزان حمل‌بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باندهای کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات رسانی‌هایی از قبیل آمبولانس هوایی از ویژگی‌ها و کاربردهای هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» است.

چهارشنبه10خرداد
پیشروترین
بهره‌برداری از مکانیزه‌ترین فرودگاه کشور در کیش

ترمینال جدید و مدرن فرودگاه کیش در 3قرارداد ارزی و ریالی با اعتباری بالغ بر ۲۰هزار میلیارد ریال که از سوی سازمان منطقه آزاد کیش سرمایه‌گذاری شده است به بهره‌برداری رسید. در ساخت این ترمینال فرودگاهی مدرن از توانایی شرکت‌های دانش بنیان ایرانی استفاده شده است. روز چهارشنبه، ۱۰خرداد، نخستین پرواز از کیش به مقصد دوبی انجام شد که این پرواز هفتگی ادامه‌دار خواهد بود. ترمینال جدید فرودگاه کیش قابلیت انتقال سالانه ۶ میلیون مسافر را دارد. به‌گفته سعید پورزادی، سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش با تامین اعتبار در نیمه دوم امسال و بازسازی ترمینال قدیم فرودگاه کیش، این ترمینال به‌طور کامل در اختیار پروازهای خارجی قرار خواهد گرفت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید