• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 9 خرداد 1402
کد مطلب : 193225
+
-

5توافق مهم ایران و عمان

تهران و مسقط برای گسترش همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی به توافق‌های مهمی دست یافتند

سلطان عمان ظهر دیروز درحالی با بدرقه محمد مخبر، معاون‌اول رئیس‌جمهور، تهران را به مقصد مسقط ترک کرد که سفر 2 روزه هیثم بن‌طارق با دستاوردهای دوجانبه، منطقه‌ای و حتی بین‌المللی قابل‌توجهی همراه خواهد بود. رایزنی‌های دوجانبه انجام شده و همچنین بیانیه پایانی سفر، از توافق‌هایی میان تهران و مسقط حکایت دارد که علاوه بر هموارسازی بیش‌از پیش مسیر همکاری‌های دوجانبه، بسترساز تحولات نوینی در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی خواهد شد. 5توافق مهم ایران و عمان درجریان سفر هیثم بن‌طارق آل‌سعید به تهران را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سندی برای همکاری‌های راهبردی
یکی از مهم‌ترین محورهای رایزنی مقام‌های ایرانی و عمان درجریان این سفر، تنظیم سند همکاری‌های راهبردی در زمینه‌های مختلف بوده‌است. این درحالی‌است که مذاکرات به‌منظور تدوین سندی باهدف گسترش همکاری‌های راهبردی دوجانبه در حوزه‌های متکثر از مقطع سفر خرداد سال‌گذشته رئیس‌جمهور ایران به عمان ادامه داشته و در ماه‌های اخیر وزرای امورخارجه دو کشور هم درجریان گفت‌وگوهای تلفنی و حضوری، بر تحقق این مهم تأکید کرده‌اند. اکنون اما به‌نظر می‌رسد باحضور سلطان عمان در ایران دوطرف گام بلندی به‌سوی نهایی‌سازی سند همکاری‌های راهبردی دوجانبه برداشته‌اند.

گسترش شراکت اقتصادی
افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری، یکی از اصلی‌ترین راهبردهایی بود که درجریان سفر هیثم بن‌طارق به ایران، در دستورکار دوطرف قرار داشت. درچنین شرایطی ایران و عمان در بیانیه پایانی این سفر، بر عزم دوجانبه به‌منظور گسترش مناسبات دراین حوزه تأکید کردند. دراین میان ایران و عمان با تأکید بر نقش سازنده بخش‌خصوصی در ترسیم افق‌های نوین همکاری اقتصادی، از امضای موافقتنامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه‌گذاری، انرژی و فرهنگی استقبال کردند.

راهبردی در خدمت توسعه روابط
تدوین سازوکاری با هدف پیگیری توافق‌های صورت‌گرفته، یکی از موضوع‌های مورد تأکید مقام‌های ایرانی و عمانی درجریان سفر هیثم بن‌طارق به تهران بود؛ راهبردی که در بیانیه پایانی دوطرف نیز مورد تأکید قرار گرفت. رئیس‌جمهور ایران و سلطان عمان در بیانیه پایانی سفر، ضمن ابراز علاقه نسبت به رشد روزافزون روابط در آینده، از تشکیل کمیته‌های مشترک و تبادل کارگروه‌ها و دیدارهای مختلف با هدف پیگیری توسعه روابط تأکید کردند.

استمرار رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی
ایران و عمان، به‌عنوان دو کشور ثبات‌ساز در سطح منطقه، طی سال‌های اخیر همکاری‌های گسترده‌ای را با هدف ارتقای صلح و امنیت در سطح منطقه و حتی جهان، در دستورکار داشته‌اند؛ راهبردی که طی ماه‌های اخیر شاهد به‌ثمر نشستن تلاش‌ها دراین حوزه بوده‌ایم و ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان یکی از گام‌های مؤثر دراین عرصه به‌حساب می‌آید. براین اساس سران ایران و عمان در بیانیه پایانی سفر، بر اهمیت تلاش‌های سازنده در زمینه‌های مختلف امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در راستای تقویت صلح و ثبات تأکید و از ادامه رایزنی‌ها و مشورت‌های سیاسی میان دو کشور استقبال کردند.

ادامه گفت‌وگوهای منطقه‌ای
اولویت یافتن «سیاست همسایگی» در سیاست‌خارجی دولت‌سیزدهم در حدود 21ماه گذشته با دستاوردهای مهمی برای ایران و البته منطقه همراه بوده و نویددهنده تحولات نوینی دراین عرصه بوده‌است؛ رویکردی که با هم‌افزایی مسقط درجهت پیشبرد رویکردهای تدوین‌شده همراه بوده و اکنون سران دو کشور در تهران، به‌منظور استمرار چنین رویکردی توافق کرده‌اند. تهران و مسقط در بیانیه پایانی سفر، از گسترش فرهنگ گفت‌وگو در منطقه به‌منظور حل و فصل مشکلات و تحکیم روابط میان کشورهای همسایه به‌نحوی که صلح، ثبات و شکوفایی و خواست ملت‌های منطقه را تامین کند، استقبال کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید