• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 193165
+
-

اردوغان رئیس‌جمهور ماند

جهان‌نما
اردوغان رئیس‌جمهور ماند

دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری در ترکیه در شرایطی برگزار شد که گمانه‌زنی‌ها از بر بادرفتن رویای احزاب اپوزیسیون برای پایان دادن به 2دهه زمامداری رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور 69ساله فعلی این کشور، حکایت داشت.
اردوغان در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه ۴۹.۵۲درصد و کمال قلیچدار اوغلو، کاندیدای ائتلاف 6‌گانه احزاب مخالف ۴۴.۸۸درصد آرا را به‌دست آورده بودند. سنان اوغان، نامزد سوم ریاست‌جمهوری که ۵.۷۱درصد آرا در دور اول را کسب کرده بود، از حامیانش خواسته بود تا آرای خود در دور دوم را به سود اردوغان به صندوق بریزند؛ زیرا او مدافع واقعی ملی‌گرایی و مخالف تروریست‌هاست. نیکلاس دانفورث، مورخ امور ترکیه، به خبرگزاری رویترز می‌گوید که در حال حاضر ملی‌گرایی جریان غالب در ترکیه است و اردوغان که از نظر بسیاری از مردم این کشور، غرور ملی و مذهب را در هم آمیخته، کسی است که مواضعش از سوی عموم مردم تأیید می‌شود.

قلیچدار اوغلو: در معرض تحریف قرار داریم
اردوغان یکشنبه پس از انداختن رأی خود به صندوق در جمع حامیانش گفت که از رای‌دهندگان می‌خواهد تا برای حفظ دمکراسی به پای صندوق‌های رأی رفته و رأی خود را به صندوق بیندازند. به‌گزارش آناتولی اردوغان از مردم خواست پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و از آرای خود دفاع کنند. قلیچدار اوغلو هم گفته بود: «ما در معرض تلاش برای تحریف قرار گرفته‌ایم. از شهروندان می‌خواهم به‌دلیل دمکراسی واقعی که خواهان آن هستیم، به صندوق‌های رأی مراجعه کنند.»
این در حالی است که روزنامه «دیلی‌صباح» ترکیه به 3عامل تعیین‌کننده در انتخابات یکشنبه پرداخته و نوشته است که معادله اول، تأثیر حمایت اوغان از اردوغان و در مقابل حمایت‌ «اومیت اوزداغ»، رئیس حزب «ظفر» از قلیچدار اوغلو بوده است. معادله دوم، نوع پاسخ مردم ترکیه به فضای منفی و کمپینی است که قلیچدار اوغلو با لفاظی‌های راست‌گرایانه و افراطی ایجاد کرده است. عامل سومی که نقش تعیین‌کننده در انتخابات یکشنبه را داشته، توانایی طرفین در جلب حمایت قشر جوان ترکیه و رای‌اولی‌ها بوده است. از طرفی، پرونده انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی ترکیه در شرایطی بسته شد که اغلب کارشناسان با اشاره به اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور، انتخابات اخیر را یکی از مهم‌ترین تحولات عرصه بین‌المللی در سال 2023 برشمرده‌اند.

تبریک ایران به اردوغان
کمتر از 3 ساعت پس از آغاز شمارش آرای ریاست جمهوری ترکیه، شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از منابع آگاه خود از پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داد. تا ساعت 20 به وقت تهران که ۸۷.۵۵ درصد آرای ریاست جمهوری ترکیه شمارش شده  بود، اردوغان ۵۲.۹۳ درصد و قلیچدار اوغلو ۴۷.۰۷ درصد آرا را به‌دست آورده بودند، اگرچه این آمار در ساعات بعد با تغییراتی همراه بود، اما در نهایت نتیجه انتخابات به نفع اردوغان به مراحل نهایی نزدیک شد. همچنین بر اساس اعلام کمیسیون عالی انتخابات ترکیه، میزان مشارکت عمومی رای دهندگان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه ۸۴.۵۷ درصد و میزان مشارکت در خارج از کشور ۹۱.۳۱ درصد بوده است، اگرچه نرخ مشارکت در ساعات بعدی افزایش یافت. همچنین رسانه‌های ترکیه با انتشار تصاویری اعلام کردند رجب طیب اردوغان همزمان با رای‌گیری در محل رأی‌دادن (مدرسه‌ای در استانبول) بین مردم حاضر پول و عروسک پخش کرده است. اردوغان در دور اول انتخابات نیز موقع رأی‌دادن بین مردم پول پخش کرد و معلوم نیست آیا این حرکت تخلف انتخاباتی محسوب می‌شود یا نه؟ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر، اولین مقام خارجی بود که در پیامی به رجب طیب اردوغان، پیروزی مجدد او را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تبریک گفت.
رئیس جمهور کشورمان هم  در پیامی با تبریک پیروزی مجدد «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، آن را نشانگر تداوم اعتماد ارزشمند ملت ترکیه به وی دانست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید