• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
دو شنبه 8 خرداد 1402
کد مطلب : 193100
+
-

پایان تلخ همیشگی

همه می‌خواستند زنبورها قهرمان شوند جز خودشان

پایان تلخ همیشگی

شنبه‌شب تکلیف قهرمانی 3لیگ دیگر اروپایی روشن شد. پاری‌سن‌ژرمن در فرانسه به یازدهمین قهرمانی تاریخش دست یافت، بنفیکا قهرمان پرتغال شد و بایرن‌مونیخ برای یازدهمین فصل پیاپی قهرمان آلمان شد. در این فصل تنها ناپولی قهرمان نوبرانه لیگ‌های اروپایی بود. در انگلیس تلاش آرسنال که تا پیش از هفته‌های پایانی بهترین تیم لیگ برتر بود، نتیجه نداد و منچسترسیتی به قهرمانی تکراری رسید. در فرانسه تیم لانس نتوانست جلوی پاری‌سن‌ژرمن را که بدترین فصل خود را سپری می‌کرد و با آن همه ستاره کیفیت پایینی ارائه می‌داد، بگیرد و جام باز هم به پاریس رفت. در آلمان تیم دورتموند تا هفته ماقبل پایانی قهرمان بود اما مقابل ماینتس تن به تساوی 2-2 داد و نتوانست نوار قهرمانی بایرن را پاره کند. به‌هرحال، بیشتر هواداران فوتبال در سراسر جهان ترجیح می‌دادند در این فصل تیم‌هایی نظیر ناپولی، آرسنال، لانس یا مارسی و دورتموند قهرمان لیگ شوند اما غیر از ناپولی بقیه خودشان نخواستند.
    دورتموند که 2 بر صفر از ماینتس عقب افتاده بود، به‌زحمت در ثانیه های پایانی توانست از شکست بگریزد، در حالی که می‌توانست روی ضدحملات حریف چند گل دیگر دریافت کند. یک پنالتی هم سباستین هالر خراب کرد وگرنه زنبورها قهرمان می‌شدند. در بازی همزمان تیم کلن در نیمه دوم توانست گل تساوی را به مونیخی‌ها بزند اما در پایان این جمال موسیالا بود که سرنوشت لیگ را تغییر داد و گل قهرمانی را زد. تنها تفاضل گل بین 2تیم حکم کرد و بایرن در امتیاز برابر با دورتموند (71) به قهرمانی رسید. تفاضل گل بایرن +54 و دورتموند +39 شد.
    2تیم لایپزیش و اونیون برلین 2سهمیه دیگر لیگ قهرمانان را برای آلمان به خود اختصاص دادند. فرایبورگ به لیگ اروپا و لورکوزن به لیگ کنفرانس رفتند. در پایین جدول هم هرتابرلین که از قبل سقوط کرده بود و در هفته آخر شالکه و اشتوتگارت هم راهی بوندسلیگای 2 شدند. البته اشتوتگارت باید در پلی‌آف حاضر شود.
    این سی‌وسومین قهرمانی بایرن‌مونیخ در آلمان بود (32قهرمانی در بوندسلیگا). آنها 10بار هم نایب‌قهرمان شده‌اند. دورتموند اگر ماینتس را می‌برد به رکورد 9قهرمانی نورنبرگ می‌رسید اما برای بار دهم تن به نایب‌قهرمانی داد تا از این لحاظ با بایرن و شالکه برابر شود. شالکه با سابقه 7قهرمانی و 10نایب‌قهرمانی به دسته 2 سقوط کرد.
    در 306مسابقه این فصل لیگ 18تیمی آلمان 971گل ردوبدل شد؛ میانگین 3.17گل در هر بازی. نیکلاس فولکروگ، ملی‌پوش تیم وردربرمن به همراه کریستوفر انکونکو از لایپزیش که در تابستان راهی چلسی می‌شود، با 16گل برترین گلزنان این فصل لقب گرفتند.
    رافائل گریرو، مدافع چپ پرتغالی دورتموند با 12 و کولو موانی، مهاجم فرانسوی و پرمشتری تیم اینتراخت با 11پاس گل بهترین گلسازهای این فصل بودند. کولو موانی 15گل و موسیالا 10گل ثبت کردند و در هر 2رده 2رقمی شدند.
    جمال موسیالا پیش از تولد 21سالگی‌اش به 4 قهرمانی در بوندسلیگا رسیده است، فقط یک قهرمانی کمتر از بروسیا دورتموند از زمان شکل‌گیری رقابت‌ها در سال 1962.
    جمال موسیالا در فصل 23-2022 بوندسلیگا؛ بیشترین پیروزی در دوئل‌ها (166)، بیشترین لمس توپ در محوطه حریف (165)، بیشترین دریبل موفق (77)، بیشترین تاثیرگذاری در گل (22)، دومین بیشترین پاس گل (10)، دومین بیشترین خلق موقعیت (52)، دومین بیشترین گل زده (12).
    13میلیون و 147هزار و 701نفر از رقابت‌های امسال دیدن کردند؛ میانگین 42,966 تماشاگر در هر مسابقه.
    کینگزلی کومان، وینگر فرانسوی بایرن‌مونیخ از ۱۶سالگی در تمامی لیگ‌هایی که شرکت کرده، قهرمان شده است. این یازدهمین قهرمانی پیاپی او در لیگ‌های ایتالیا، فرانسه و آلمان بود؛ ۲قهرمانی با پاری‌سن‌ژرمن، ۲قهرمانی با یوونتوس و ۷قهرمانی با بایرن‌مونیخ. توماس مولر هم که در پایان فصل احتمالا از بایرن جدا می‌شود، به همراه مانوئل نویر تعداد قهرمانی‌های لیگ خود را به 11 رساندند.
    مارک فلکن هلندی از فرایبورگ با 13کلین‌شیت و کوئن کاستیس بلژیکی از ولفسبورگ با 12بار در صدر جدول بهترین دروازه‌بان‌های لیگ جای گرفتند. زومر در مونشن گلادباخ و بایرن‌مونیخ تنها در 8بازی مانع گل زدن حریفان شد.
    مورد عجیب ماینتس این بود که در هفته‌های پایانی به همه تیم‌ها بد باخت اما بایرن مونیخ را 3 بر یک برد و با تساوی 2-2 مقابل دورتموند قهرمانی را از زردها گرفت.
    تیم منتخب فصل بوندسلیگا شامل این بازیکنان است: گرگور کوبل (دورتموند)، جرمی فریمپونگ (لورکوزن)، ماتیاس دلیخت (بایرن)، نیکو اشلاتربک (دورتموند)، آلفونسو دیویس (بایرن)، یولیان برندی و جود بلینگام (دورتموند)، جمال موسیالا (بایرن)، موسی دیابی (لورکوزن)، کولو موانی (اینتراخت) و نیکلاس فولکروگ (وردربرمن).

انقلاب مدیریتی
قهرمانی غیرمنتظره بایرن‌مونیخ در لیگ مانع تغییرات مدیریتی در این باشگاه نشد. حسن صالح حمیجیچ و اولیور کان، 2مدیر ارشد این باشگاه از کار برکنار شدند. حسن در بازی پایانی در ورزشگاه کلن حاضر بود اما اولیور کان روز جمعه با تماس هربرت هاینر از اینکه برکنار‌شده باخبر شد و سپس صبح شنبه از طریق ایمیل، به او گفته شد که اجازه‌ ندارد با تیم به کلن برود. هربرت هاینتس، رئیس باشگاه است و جان کریستین درسن، مدیرعامل جدید بایرن انتخاب شده اما جانشین حسن هنوز مشخص نیست. علاوه بر مکس ابرل، مدیر ورزشی فرانکفورت یعنی مارکوس کروشه هم در بایرن به‌عنوان جانشین احتمالی حسن صالح حمیجیچ مورد بحث قرار گرفته است. اولی هوینس برای جذب ابرل فشار می‌آورد. توماس توخل فصل بدی را سپری کرد اما با وجود تغییرات مدیریتی در پست خودش ابقا شد. او در این فصل به‌عنوان سرمربی چلسی و بایرن‌مونیخ تنها 9پیروزی به دست آورد و 3تساوی و 7شکست را تجربه کرد؛ میانگین 1.58امتیاز در هر بازی.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید