• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192849
+
-

اینطور به دل طبیعت بزنیم؟

ترفندهای سفر
اینطور به دل طبیعت بزنیم؟

هوای بهاری و سرسبزی طبیعت، جان می‌دهد برای اینکه به جای اقامت در هتل و ویلا، شکل دیگری از سفر را تجربه کنید، چادر زدن در دل طبیعت. اگر اهل سفر به طبیعت باشید، حتما تا به حال وسوسه شده‌اید که یک شب در دل طبیعت چادر بزنید. چادر‌زدن در طبیعت، یکی از روش‌های محبوب برای گردشگران است که هم تجربه شیرینی را رقم می‌زند، هم کم‌هزینه است. اما همه‌چیز به این راحتی هم نیست. چادرزدن در مسافرت ترفندها و نکاتی دارد که اگر رعایت نکنید، دچار چالش می‌شوید. به شوق بیدار شدن با زیباترین مناظر طبیعی و خنکای دلچسب اول صبح، این ترفندها را یاد بگیرید.

قبل از هر چیز باید با انواع چادرهای مسافرتی آشنا شوید تا بتوانید چادر مناسب خودتان را انتخاب کنید. چادر در انواع مختلف و برای کاربری‌های متفاوتی تولید شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی چادر‌ها برای کوهنوردی، دیواره‌نوردی و صعودهای بلند در ارتفاعات پوشیده از برف طراحی و ساخته شده‌اند و از نوع تخصصی هستند. چادرهایی که در تعطیلات تابستان و نوروز و آخر هفته‌ها در کنار سواحل و حاشیه جنگل به‌چشم می‌آید، فنری هستند که معمولا وزن بالایی دارند اما کار با آنها راحت است. باز کردن و جمع‌کردن این چادرها وقت کمی می‌برد و حمل‌ونقل آنها هم آسان است.

 انتخاب چادر مناسب، به عوامل مختلفی بستگی دارد اما درنظر‌گرفتن آب و هوا و شرایط جوی محل موردنظر، مهم‌ترین نکته‌ای است که باید درنظر بگیرید. اگر قصد دارید در طبیعت چادر بزنید باید چادر خود را متناسب با اقلیم منطقه انتخاب کنید، اما در هرصورت همراه داشتن یک چادر ضد‌آب با پوشش اضافه برای چادر محتاطانه‌تر است. ابعاد و وزن چادرهای مسافرتی هم تنوع دارد. انتخاب نوع چادر بستگی دارد به مکانی که قرار است از چادر خود استفاده کنید. مثلا چادر مسافرتی خانوادگی با چادر مسافرتی کوهستانی متفاوت است.

 بعد از اینکه چادر مورد نظر خود را تهیه کردید، باید بدانید که نمی‌توانید هرکجا دلخواهتان بود آن را برپا کنید! انتخاب محل مناسب برای چادرزدن هم اهمیت دارد. برای استقرار چادر سطحی صاف و بدون سنگریزه و خار را انتخاب کنید تا هم از پاره‌شدن چادر جلوگیری کنید و هم خواب راحت‌تری داشته باشید. شیب محل استقرار چادر بهتر است بیشتر از 10درجه نباشد. اگر هوا ابری بود و احتمال بارندگی وجود داشت، حتما قبل از خواب، دور چادر را شیار باریکی حفر کنید تا آب را به سمت دیگری هدایت کنید.

 برای اینکه دچار حوادث ناخواسته نشوید، چادر را کمی دورتر از آتش مستقر کنید. جنس پارچه چادر بسیار قابل اشتعال است و امکان آتش‌سوزی در اثر وزش باد وجود دارد. پلی‌استر، پلیمر و برزنت، موادی هستند که در ساخت چادرها به‌کار می‌روند و اشتعال‌پذیری چادرها را به‌شدت افزایش می‌دهند.

 امنیت محل برپایی چادر را درنظر بگیرید. در حریم رودخانه‌ها و هر جایی که خطر سیل وجود دارد، نمی‌توانید چادر خود را برپا کنید. برای چادر زدن از محل‌های مجاز برای کمپ‌‌زدن استفاده کنید تا هم امنیت بیشتری داشته باشید و هم به زیستگاه حیوانات و پوشش گیاهی منطقه آسیب نزنید.

 از با‌تجربه‌های طبیعت‌گردی مشورت بگیرید تا بدانید چه فضایی برای چادر‌زدن مناسب‌تر است. اگر گروهی سفر می‌کنید، چادرها را نزدیک به هم و به شکل دایره یا نیم‌‌دایره مستقر کنید تا بیشترین امکان ارتباط با یکدیگر و بیشترین میزان امنیت را داشته باشید. کمپ خود را زیر دیواره‌ها و صخره‌ها مستقر نکنید.

 هرگز اجاق گاز را در داخل چادر روشن نکنید. این کار می‌تواند هم منجر به آتش‌سوزی شود و هم خطر مرگ ناشی از خفگی را به‌دنبال داشته باشد.

 مراقبت از چادر نیز مهم است چون باید آن را تا آخر سفر و البته برای طبیعت‌گردی‌های بعدی سالم نگه دارید. بندهای چادر را بیش از حد نکشید؛ چون این کار ممکن است باعث پاره‌شدن بندها و بدنه چادر شود. بندها باید در حدی کشیده شوند که چادر را در مقابل باد ثابت نگه دارند. برای چادر خود حتما یک زیرانداز تهیه کنید. زیرانداز، چادر شما را از کثیف‌ یا پارگی در اثر تماس با خار و سنگ حفاظت می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید