• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
جمعه 5 خرداد 1402
کد مطلب : 192848
+
-

چگونه در سفر عکس متفاوت بگیریم؟

هر هفته یک مهارت
چگونه در سفر عکس متفاوت بگیریم؟

همان‌قدر که تماشای دیدنی‌های سفر لذت دارد، ورق‌زدن آلبومی از عکس‌های مسافرت هم می‌تواند یادآور خاطرات خوب و تکرارکننده لذت آن باشد. عمر سفر کوتاه است و چیزی که بعد از یک سفر دلچسب باقی می‌ماند، خاطرات آن هستند. عکس‌ها مهم‌ترین ابزار برای ماندگار کردن خاطرات هستند و چه بهتر که با یادگیری مهارت‌ عکاسی، یادگاری‌های بهتری از سفرتان بر جا بگذارید. برای اینکه عکس‌های خوبی در سفر بگیرید، لازم نیست حتما دوره‌های عکاسی را گذرانده باشید یا دوربین حرفه‌ای همراهتان باشد، با رعایت کردن بعضی نکات می‌توانید با یک دوربین معمولی یا حتی گوشی موبایل، عکس‌های خوب و باکیفیت بگیرید.

دوربین عکاسی باشد یا گوشی موبایل فرقی نمی‌کند. با هر وسیله‌ای که عکس می‌گیرید، سعی کنید قبلا تنظیمات مختلف آن را امتحان کنید و با گزینه‌های متنوع آن آشنا شوید. منوهای دوربین را مرور کنید و با مفاهیمی مثل نوردهی، سرعت شاتر، دیافراگم و فرمت فایل آشنا باشید. شناخت ویژگی‌های دوربین یا امکانات مختلف گوشی موبایل می‌تواند در ثبت عکس‌های متفاوت به شما کمک کند.

عکاس‌ها به تیزبینی و داشتن نگاه هنری معروفند. اگر قصد دارید از مناظر و دیدنی‌های سفر عکاسی کنید، داشتن نگاه متفاوت و ویژه به سوژه را تمرین کنید. قبل از شما مسافران زیادی از همان منظره عکس گرفته‌اند اما تفاوت هر عکس، به متفاوت‌بودن زاویه نگاه افراد بستگی دارد. خلاقیت داشته باشید و مناظر را از قاب نگاه شخصی خود ببینید. از لحظه‌ای که به نیت سفر از خانه خارج می‌شوید، می‌توانید عکاسی را آغاز کنید. برای پیدا‌کردن سوژه‌ها با دقت به اطراف خود نگاه کنید. اگر پیش از سفر، مطالعه‌ای درباره مقصد داشته باشید، سوژه‌های عکاسی را بهتر پیدا خواهید کرد و در زمان‌تان هم صرفه‌جویی می‌شود. سوژه‌ها می‌توانند مناظر طبیعی، بناها و معماری خاص، غذاهای محلی، فرهنگ و آداب و رسوم، پوشش مردم محلی و صنایع‌دستی آنجا باشد.

حتما شما هم دوست دارید عکس‌هایتان در مقایسه با دیگران متفاوت و غیرتکراری باشد. اگر دوست دارید عکس‌هایی از خودتان یا همسفران در طبیعت بگیرید، بد نیست چرخی در اینترنت بزنید و ژست‌های مناسب عکاسی را ببینید تا عکس‌هایتان تکراری و کلیشه‌ای از آب درنیاید. البته حواستان باشد رفته‌اید سفر که لذت ببرید، نه اینکه تمام مدت مشغول عکس‌گرفتن باشید! حواستان به ثبت خاطرات باشد اما در عکس‌گرفتن افراط نکنید. اگر هدفتان از سفر، فقط گرفتن عکس نبوده، خودتان را از لذت سفر محروم و البته همسفران‌تان را با عکس گرفتن افراطی کلافه نکنید.

تکنولوژی مدام در حال پیشرفت است. اگر می‌خواهید از تمام قابلیت دوربین موبایل‌تان در عکاسی با موبایل در سفر بهره ببرید، برنامه پیش‌فرض نصب شده روی خود گوشی را نادیده بگیرید و از یکی از برنامه‌های مخصوص عکاسی با موبایل که کم تعداد هم نیستند استفاده کنید. برای اینکه چیزهای بیشتری درباره عکاسی یاد بگیرید، ویدئوهای آموزشی ببینید. تعداد زیادی از این ویدئوها در فضای مجازی وجود دارد که می‌تواند به شما ایده‌ها و نکات جدید یاد دهد.

شاید باورتان نشود اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای داشتن عکس‌های باکیفیت باید رعایت کنید این است که لنز دوربین خود را تمیز کنید! بله! همین نکته ساده می‌تواند سرنوشت کیفیت عکس‌هایی را که می‌گیرید عوض کند. با یک لنز کثیف، حاصل زحمات‌تان تعدادی عکس تار و کدر می‌شود که مجبورید آنها را از حافظه دوربین‌تان حذف کنید.

البته که لازم نیست تجهیزات کامل عکاسی داشته باشید اما داشتن ابزارهای جانبی کمک می‌کند عکس‌های بهتری بگیرید. اگر سه‌پایه همراه داشته باشید، عکاسی از سوژه‌های خاص یا موقع تاریکی هوا راحت‌تر می‌شود. یکی دیگر از ابزارهای ضروری، شارژر و پاوربانک است تا تمام‌شدن باتری دوربین، شما را از ثبت خاطرات جا نگذارد.

هرچند شما عکاس حرفه‌ای نیستید اما عجله نکنید و با گرفتن عکس‌های پشت سر هم، دقت را فدای سرعت نکنید. کادربندی، تنظیم نور و دقت به زاویه عکاسی وقتی عجله دارید فراموش می‌شود و در نهایت عکس‌هایی تکراری، با کادرهای نامناسب و بی‌کیفیت ثبت می‌شوند.

 نور مهم‌ترین عنصر عکاسی است و نور گرم صبحگاهی تصاویر شگفت‌انگیزی را خلق می‌کند. پس تا می‌توانید در سفر زود بیدار شوید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید