• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192730
+
-

43 عملیات براندازی انگلیس در جهان

انگلیسی‌ها از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون حداقل 43کودتا، دخالت نظامی و عملیات‌های اطلاعاتی را برای براندازی دولت‌های دیگر طرح‌ریزی کرده‌اند

هدیه شیران- روزنامه‌نگار

از اروپا گرفته تا آفریقا و از خاورمیانه گرفته تا آمریکای لاتین، انگلیسی‌ها سال‌هاست که برای کودتا، دخالت نظامی و ایجاد آشوب در کشورهای دیگر طرح‌ریزی می‌کنند. در تازه‌ترین گزارشی که روزنامه گاردین منتشر کرده، اشاره شده که نیروهای ویژه این کشور در ۱۲سال گذشته حداقل در ۱۹کشور ازجمله 11کشور اسلامی عملیات‌‌های اطلاعاتی مخفیانه داشته‎اند.
شاید شناخته‌شده‌ترین کودتایی که سرویس اطلاعاتی انگلیس از سال1945 تاکنون طرح‌ریزی کرده براندازی دولت «محمد مصدق» در ایران در سال1953 با همکاری سازمان سیای آمریکا بوده است؛ اما انگلیسی‌ها از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون حداقل 43کودتا، دخالت نظامی و عملیات‌های اطلاعاتی محرمانه  را برای براندازی دولت‌های مختلف در سراسر جهان طرح‌ریزی کرده‌اند که اغلب آنها نیز شکست خورده است. به این فهرست می‌توان مشارکت 8نهاد نظامی - امنیتی انگلیس در آشوب‌های سال گذشته را نیز افزود که با پاسخ تحریمی وزارت خارجه کشورمان مواجه شدند.
تارنمای Declassified UK با اشاره به دخالت‌های انگلیس در اقصی نقاط جهان نوشته که سال1953 برای سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس سال پرمشغله‌ای بوده است؛ سالی که همزمان با توطئه برای برکناری مصدق در ایران، یک ناوچه رزمی را برای سرنگونی دولت منتخب که به‌طور کاملا دمکراتیک در گویان بریتانیا روی کار آمده بود، اعزام کرده و در گوشه دیگری از جهان - یعنی گواتمالا در آمریکای لاتین - عملیات تبلیغاتی ضددولتی راه انداخته بودند. اما این همه داستان نیست. عوامل مخفی انگلیس در آن زمان برای برکناری و ترور «جمال عبدالناصر» رئیس‌جمهور مصر، هم مشغول برنامه‌ریزی بودند چرا که به قدرت رسیدن او در غرب آسیا تهدیدی برای موقعیت انگلیس در منطقه به شمار می‌رفت.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید