• چهار شنبه 26 دی 1403
  • الأرْبِعَاء 15 رجب 1446
  • 2025 Jan 15
پنج شنبه 4 خرداد 1402
کد مطلب : 192722
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Lg5Vg
+
-

نگاهی به بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس

نگاهی به بیانات رهبرمعظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس

مقدمه
فتح خرمشهر، حادثه معجزه آسا
مهم‌تر از فتح عظیم
ابتکارات
نقشه‌های جنگی قابل تدریس در دانشگاه
فداکاری‌های فوق طاقت متعارف بشر
شهیدان عالی مقام

 بخش اول: قانونگذاری
بالاتر بودن‌شان قانونگذاری مجلس از‌شان نظارتی آن
ضرورت حیاتی قانون برای:
ایجاد ثبات
قابل پیش‌بینی شدن آینده فرد، جامعه و کشور
فراهم شدن امکان برنامه‌ریزی مسئولان
قانونگذاری، جاده‌سازی مسیر حرکت دیگر قوا
قانونگذاری باید با سیاست‌های کلی نظام متناسب باشد: سیاست‌های کلی که برای همه سلایق و شیوه‌های مدیریتی ظرفیت حرکت دارد.
لزوم تبدیل شدن سیاست‌های کلی تقنین ابلاغ شده، به قانون که حاوی اصول و شیوه‌های قانونگذاری است.
تبیین الزام‌های قانونگذاری؛

 قوانین باید:
صریح باشد: نیاز به استفساریه نداشته باشد، یا بحث تکراری پیش بیاید.
اتکا به کارشناسی جامع داشته باشد.
اتقان داشته باشد.
قابل اجرا باشد.
ثبات داشته باشد.
به روز باشد.
منقّح باشد.
بدون تعارض باشد.
برای رضایت خدا باشد.
برای نصرت خدا باشد.

قوانین نباید:
انباشته شوند تا تکلیف نامشخص شود و قانوندان قانون‌شکن از این رخنه‌ها سوءاستفاده کند.
به‌خاطر منافع فلان فرد یا مجموعه باشد.
طرح بر لایحه اولویت و غلبه داشته باشد، چون در لایحه امکان اجرایی شدن هم درنظر گرفته می‌شود.
از جوّزدگی و فضاسازی تبلیغاتی دشمنان یا اصحاب تبلیغ اثر بپذیرد.
از ملاحظات جناحی و دسته‌بندی‌ها اثر بپذیرد. (دسته‌بندی همیشه بوده، نباید به‌صورت دوقطبی درآید.)

 بخش دوم: ویژگی‌های مجلس یازدهم
امتیازات 3 ساله مجلس یازدهم، با نگاه مجموعی و مبتنی بر آگاهی:
انقلابی
با سواد
جوان
پرتحرک
پرکار
شناخت مشکلات کشور و قانونگذاری برای حل آنها
قاطعیت و صراحت در تصویب قوانین؛ مثال: تصویب قوانین مبارزه با فساد، رفع تبعیض، رفع انحصار، بهبود فضای کسب‌وکار
راهبردی بودن مجلس
مثال1: قانون اقدام راهبردی: نجات بخش کشور از سرگردانی در قضیه  هسته‌ای
مثال2: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت
مثال3: قانون جهش تولید دانش‌بنیان
ساده زیستی؛ نبودن یا کمتر بودن رفتار اشرافی و نگاه از موضع بالا و بی‌اعتنایی به مردم، البته باید از وعده‌های غیرقابل تحقق پرهیز شود.

توصیه‌های سال آخری
اتخاذ رویکرد تقریبی و نه تخریبی در تعامل با قوای دیگر به‌خصوص دولت
معنای نگاه تخریبی: رقیب‌پنداری قوه دیگر
معنای نگاه تقریبی: توجه به یک پیکره بودن مجموعه نظام و مکمل بودن ارکان و اجزای نظام؛ و لزوم وجود نگاه همکاری و هم‌افزایی، دولت بار اجرا را بر دوش دارد و باید مراعات دولت را کرد.
مثال1: رئیس مجلس گلایه می‌کرد که دولت چون ترکیب مجلس را مورد نظر خود نمی‌داند، لایحه نمی‌دهد، در نتیجه خود مجلس طرح می‌دهد یا قانونی ابلاغ می‌کند، اما آیین‌نامه‌های آن تنظیم نشده و آن قانون اجرا نمی‌شود.
مثال2:مجلس در به‌کارگیری ابزارهای نظارتی مانند تذکر و استیضاح افراط می‌کند و مثلا وزیری که هنوز 3‌ماه از رأی اعتمادش نگذشته است، استیضاح می‌شود.
پرهیز از بعضی سختگیری‌ها در قبال وزرای معرفی شده به مجلس: سختگیری‌ها در تشخیص صلاحیت‌ها نباید موجب شود وزارتخانه‌ها تا مدت‌ها بدون وزیر بماند.
همراه کردن تقوا و صداقت با حرّیت و صراحت: اگر موردی از طریق تذکر به دستگاه‌های مسئول و اطلاعاتی و دولتی قابل حل است، لزومی ندارد علنی بیان شود و در مواردی هم که بیان علنی لازم است، تقوا و صداقت رعایت شود. گاهی برخی می‌خواهند به فلان مسئول سیلی بزنند، اما در عمل به مجلس سیلی می‌زنند، درحالی‌که تعرض به آبروی افراد و هویت دینی و انقلابی آنها جایز نیست.
عدم‌اثرگذاری وجاهت طلبی، روی حرف‌ها و اقدامات، به‌منظور رأی‌آوری
سرانجام رساندن کارهای بزرگ سال آخر:
برنامه هفتم
پیگیری شعار سال مهار تورم و رونق تولید
به سرانجام رساندن طرح‌ها و لوایح نیمه‌کاره
بازنگری و تکمیل و ترمیم خلأها و نواقص احتمالی






 

این خبر را به اشتراک بگذارید